Gå til innhold
Arkivverket

[#12680] Ole Willumsen - 1801 i Bergen, 48 år g.- fra Fjeldberg eller Fjell / Hordaland


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter opprinnelsen til Ole Willumsen, som bodde i Bergen i 1801 samt kona hans, Sara Oline Olsdtr. og deres barn Olina Martine 11, Syneve 10, Anne Lovisa 8, Herman 7, Berthe Serenna 5, Edel Laretta 4 og Ole 2.Ole og Sara giftet seg i Bergen 7.10.1787 - fødested og -dato ikke oppgitt (s. Arkivforum tema 12081)I databasen Døypte i Bergen er begge to oppført som foreldre: Ole Wilhelmsen og Sara Oline Olsdtr. - fødested ikke oppgitt.Jeg finner denne 'Bordarbeidsmand' Ole Wilhelmsen (52) på Undersøkelseskommisjonen 1803-5 - Bergen: Fødested Fieldberg.MEN ifølge Yngve Nedrebø (igjen tema 12081) ' er det ikke døpt noen Ole Willumsen i Fjeldberg prestegjeld 1749-1755'. Jeg finner ham heller ikke i Konfirmerte i Fieldberg 1739-1777. Det er jo rart at han ville ha blitt glemt to ganger!I går kveld vekket tema 12665 min oppmerksomhet: '.....Fjeld, Askøy......'. Det minner meg på at jeg fant en Ole Williamsen via Familysearch: f. 7.9.1755, Askoy Hordaland, Norway, father: Willum Janson, mother: Martha Larsdr.Jeg synes det er jo mulig at Undersøkelseskommisjonens skriver har forvekslet Fieldberg (Fjeldberg) og Fjell (Fjeld). Hvis Askøy kirkesogn var part av Fjeld Prostgjeld i 1755, er denne Ole Williamsen kanskje endelig 'min' Ole Willumsen/Wilhelmsen.Noen med adgang til kirke- /bygdeboka som kan ta stilling til dette og som kan gi mer informasjoner om denne familien? Hvilken gard stammer Ole Williamsen fra?Takknemlig for evtl. hjelp. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Blant Døypte i Sund 1748-1769 (Sund dekket dengang deler av Fjell, pluss dagens Sund og Austevoll):Her er en kandidat i Fjell: Døpt 29.6.1760, Ole, sønn av Villich Nielsen Nordre Biørøen og Lisbeth Olsdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dpsund48&variabel=0&postnr=2633&fulle=true&spraak=n>LenkeDu har evt. også Ole Willums. døpt 25.8.1749 på Østre Bagholmen, foreldre Willum Tørresen og Ingeborg Nielsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er rett nok ein Ole Willumsen som vert fødd på Skare (Mathopen i Askøy sokn) 1755. Men han døyr 8 dagar gamal. Ut over det finn eg ingen høveleg Ole V/W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Det er bra å få vite hvem som kan ekskluderes. Mange takk for opplysningen!Ole Willumsen/Wilhelmsen var en Gevorben soldat - minst 1780-1787. Da er O. W. Nordre Ekerhovd, konf. 1786, for ungt. Jeg er også skeptiskt mot Ole Willichs. N. Bjorøy f.1760, konf. 1779.Jeg tror jeg når en dødpunkt. Kanskje O.W. var søn til en slags omstreifer og Fieldberg ikke var hans fødested men heller et fast tilholdssted i hans tidlig ungdom.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har forsøkt å finne mer om O.W. Østre-Bakholmen. Østre Bakholmen var den gang et populært skjenke- og handelssted. Det var stadig bergensere (og andre) innom i kortere og lengre perioder. Bygdeboka har ikke 'ditt' par nevnt med et ord på Ø.B., forøvrig.Men jeg finner dem på Bjånes, som Willum Thørrisen Biaanes/Hofthammer g. 1740 med Ingeborg Nilsdtr. Houchenes. De fikk barn mellom 1740 og 1749 (Ole). I 1744 forlot de Bjånes 'i armod', og har kanskje da tatt arbeid på Ø. Bagholmen.Hvor veien bar videre sier 'historien' foreløpig lite om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for din innsats, Heidi! Jeg synes familien til Willum Tørresen er interessant. Jeg skal ta den i betraktning. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Heidi, det kunne være interessant å kjenne førnavn til Ole Willumsens søsken. Under Introduserte i Sund 1729-1749 finner jeg:Far Willum Tørrisøn på Biaanes: Drengebarn som leffuer, f. 29.5.1740 og lev. Drb. f.20.10.1743Far Willum Tørresen, Gard Maghenns? : lev.b. f. 18.12.1746Førnavn er dessverre ikke oppgitt. Kanskje du finner disse i bygdeboka? Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Under Bjånes har bygdeboka kun: Gut, Gut, Barn, Ole. På Hufthammer, Bakholmen, nabogårdene Birkeland, Storebø eller Haugland er de ikke nevnt, dessverre.Ingeborgs foreldre het Nils Monsen og Marthe Larsdtr. Haukanes (Houchenes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk igjen for hjelpen !Det ser ut som om forfatteren av bygdeboka har hentet informasjonene om W. Tørresens barn fra kirkeboka for Introduserte i Sund ;-)Det var synd. Jeg håpte å finne en forbindelse mellom O.W. fra Sund og O.W. i Bergen via disse uvanlige førnavn til hans barn - Berthe Serenna, Edel Laretta, Olina Martine ... Kanskje det var bare moderne i byen. Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.