Gå til innhold
Arkivverket

[#12681] Min bestefar Peder Jensen Kværum/Peder Kvarum


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen til dere alle som har vært med i jakten på min bestefar. Tidligere innlegg: 5058 - 5224 - 5510 - 7341. Etter masse sykdom, og fullstendig 'crash' på P.C`n,(med tap av mange e-post adresser etc.) gjør jeg nå et nytt forsøk på å finne frem tråden igjen. Enn videre er også min firmenning som jeg kom i kontakt med her i forumet (på min leting etter Peder`n, og som skulle hjelpe meg med brev etc. til Amerika)desverre gått bort.Det meste har vi vel vært igjennom tidligere, men jeg prøver likevel å sette opp noen årstall og hendelser i forbindelse med det.Peder ble født 08.09.1884 på gården Snuggerud i Vardal. I FT 1900 bor de på gården Vårnes. I 1902 bytter de til seg gården Sveen/Audenhus, Fåberg - Lillehammer. (Tror denne gården ble solgt igjen rundt 1906, men er ikke sikker.)29 mai 1903 emigrerer/reiser Peder 18 år gml. med skipet Montebello, med bestemmelsessted Montana. (Hans bror Hans emigrerte året før 01.08.1902)1904. - Han blir ' A Citizen of The United States of America ' 13 th day of October 1904.1907. - Han kjøper Timber and Stone Land 02.01.1907. På spørsmål: 'Where is the nearest and best market for the timber on this land at the present time?' svarer han. ' In Kalispell perhaps, about 27 miles from this land.' Dette dreier seg om Section no. 018, Township 028N, Range no. 023W. Han oppgir ved dette kjøpet at han er 22 år og har adresse: P.O Kalispell, Montana, residence Athens, Montana, nær Ashley Lake. (Vitner på kjøpet er broren Hans 23 år, P.O Kalispell, Montana, residence Kalispell, Montana og James Nelson 44 år P.O Kila, Montana, Residence Ashley Lake.)- 1908 - 1909 ? Er han tilbake igjen i Norge, og møter min bestemor Julie. De ringforlover seg, hun blir gravid og føder min mor 21.10.1910 i Trondheim. (Tidligere innlegg.)1911.- Den 21.01.1911, er Peder fadder ved dåpen til sin søster Maries datter Jenny Oline Røysum på Lillehammer, sm.m sine foreldre og en Petra Holm. 28.06.1911, reiser Peder fra Oslo med skipet Spero, tilbake til Amerika. (I emigrasjonsprotokollene står han oppført som Peder Nils! Kværum. Bopel: Lillehammer, med bestemmelsessted Minneapolis!!) (På dette tidspunkt er min mor blitt 8 mnd. og bor på barnehjem i Trondheim.)1912 - 1917 - Peder opplyser følgende den 21.04.1917 at han er 32 år. P.O adresse Camas, Montana land district. På spørsmål om han er den samme personen som ' made Homestead Entry No. 03842 at the Kalispell. Montana land office 21.06.1912 for the farm unit 'A', Section 34, Township 22N, Range 23W, så svarer han: 'Ja.' På spørsmål om han har vært borte fra eiendommen svare han fra: 14.01.1913 - 26.06.1913, 23.12.1913 - 17.06.1914, 15.01.1915 - 02.07.1915, 12.04.1916 - 26.07.1916. Han forteller at dette var for å tjene penger. Dette er undertegnet i Camas, Sanders County Montana i Kalispell 21.04.1917. Den 20.06.1917 svarer han på et skjema Homestead Entry: ' I Peder Kvarum a resident of Creston, Flathead County, Montana do hereby apply to enter underSection 2289, Revised Status of the United States, the farm unit 'A' Section 34, Township 22N, Range 23W, Montana Meridian, containing 160 acres, within the Flathead County land district. My post office adress is Creston, Montana.1918 - I en mail jeg mottok fra Snowdon Roberts (en av de mange som har forsøkt å hjelpe meg) som hadde sjekket Flathead County, Montana WWI draft registration cards microfilm: - Peder Kvarum: residence; Camas, Sanders Co. Montana, age: 34 yrs; dob 8 sep 1884; race: white; cityzenship: naturalized; occupation: farmer; employer: blank; place of employment: Camas, Flathead Co. (eror ? Should be Sanders Co, Montana) name of closest relative: Hans Kvarum; relatives residence: St. Joe. Idaho; ID height: medium; eyes: blue; hair: light; date of registration: 12 sep 1918.1921 -1923 - Den 26.02.1923 skriver han brev fra Larson, St. Joe, Idaho (Hos broren ??) til Commisioner of General Land Office Washington DC, at han for to år siden (1921?) også har kjøpt sin nabo`s plass. Han undertegner med sitt navn i Larson, St.Joe, Idaho og my home adress: Camas, Montana.Etter dette har jeg ingen flere årstall å forholde meg til, da annet enn at han visstnok skal være død i 1948 ? På Ancestry.com fikk jeg treff på Peder Kvarum på Birth, Marriage&Death Records: Washington Death Index 1940-1996. (Dette har jeg ikke fått opp før!!!Jeg har ikke registret neg på Ancestry, og kom derfor ikke noe videre med den opplysningen.) Broren Hans dør i Washington i mai 1964. Havnet de begge i Washington tro?? Kanskje noen av dere har mulighet til å sjekke ?Jeg håper virkelig at det går an å få nøstet opp hva som skjedde med min bestefar.*smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Rigmor! Du gir deg ikke :o) Name: Peder Kvarum Place of Death: Spokane Age: 64 Gender: M Date of Death: 11 Dec 1948 Certificate: 21772 Jeg lurer fært, for han er ikke i 1930-census. Kan han være i Canada? La meg se....Kvarum, Hans J Age: 47 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_2516 Race: White Page: 2A State: Washington ED: 44 County: Spokane Image: 0589 Township: Spokane Relationship: Sonin-law Kvarum, Helen M View Image Online Age: 29 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_2516 Race: Page: 2A State: Washington ED: 44 County: Spokane Image: 0589 Township: Spokane Relationship: GrandaughterDisse to bodde i samme hus hos Hans' svigermor, Ada Peterson, f, i Wisconsin av norske foreldre. Hun var 75 år og enke.Helen er født i Canada, med far f. i Canada og mor f. i Wisconsin. Det rare her er at det står at også Helen er gift, at hun var 28 år da hun giftet seg første gang. (Tenker på navnebytte osv.)Hans J. Kvarum er 47 år, giftet seg første gang 45 år gammel.... han er fremdeles gift. Hvor er kona? I Canada kanskje?Jeg tror ikke Helen er barnebarn til Hans. Kanskje hun er fosterdatter eller noe, det står daughter men det er noe kluss over det. Helen bør da være daughter av head som er Ada Peterson som da er Hans' svigermor.... infløkt. Kanskje Hans eller Arne og kan se på det.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Herre min hatt! Det var vel så enkelt at Hans og Helen M. var gift, og at Ada Peterson var Adas mor... jaja. Tror jeg skal gå hjem... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Herre min hatt! Vi prøver omatt! Hans og Helen M. var gift, og Ada Peterson var HELENS mor... jaja. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Laila !!!!Kjempemorsomt å høre fra deg så raskt, det var koselig Laila. Du er visst den samme gode :-)) Hvor fant du at han var død i Spokane ???? Da stemmer årstallet 1948 som jeg fikk oppgitt da. Nei, jeg har ikke lyst til å gi meg helt enda. Det er fortsatt mange ting jeg lurer på. Det kunne vært artig å få vite hva som skjedde med farmen/eiendommen hans også. Men, det er vel kanskje ikke så helt enkelt. Som sagt måtte jeg starte på nullpunktet etter at P.C`n ikke ville mer, og sykdom har holdt meg unna i snart et år, men nå er jeg oppe og går igjen. Fikk sendt avgårde ny etterspørsel til USA for ca 14 dager siden angående eiendommen hans, men jeg har ikke mottatt noe svar enda.(Jeg hadde heldigvis skrevet ned den e-posten på papirene jeg fikk tilsendt) Jeg hadde også notert meg at Hans var gift med en Helen, og at de ikke hadde noen barn.Jeg tar imot alle råd og vink med stor takk !!!Stort *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Godt å høre at du er på beina igjen!!!!! Det bør være mulig å få tak i en obituary etter Hans og /eller Peder. Og evt. Helen.I hvertfall bør du få tak i dødsattesten til Peder: Jeg fant det du fant, men jeg er 'abonnent'...Washington Death Index, 1940-1996 Viewing records 1-1 of 1 Matches Washington Death Index 1907-1996Name: Peder KvarumPlace of Death: SpokaneAge: 64Gender: MDate of Death: 11 Dec 1948Certificate: 21772State records can be obtained by writing: Vital Records, P.O. Box 9709, ET-11, Olympia, Washington 98504-9709. USASend med den infoen fra indexen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Rigmor. Dette var pussig, for en uke siden fikk jeg e-mail fra Carol i Spokane, hun skulle prøve å hjelpe deg for lenge siden. Hun sendte meg opplysninger om Peder Jensen Kværum, dessverre tenkte jeg at du var ferdig med saken og slettet mailen. Jeg husket bare at du hette Rigmor,fant ikke igjen det gamle innlegget ditt her. Du kan sende en mail til carolmaynard@usa.net og spørre henne om hun kan sende mailen direkte til deg. Lykke til. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Oi, oi, oi.Ja, her skjer det saker og ting. Det er så moro med den hjelpsomheten som alle viser meg. TUUUUUSEN TAKK !!!!Til Laila: Jeg skal sette meg ned etterpå og skrive et brev slik du ber meg om,(jeg gjør alltid som jeg får beskjed om !!) men har du noe tips om hvordan jeg bør formulere et slikt brev ? Hva mener du dessuten med indexen ?Til Mona: Kjempeflott å høre fra deg igjen. Jeg hadde jo e-mail adressen til Carol tidligere, men den ble som alt annet borte for meg. Jeg skal sette meg ned og skrive til henne etterpå, og jeg skal selvfølgelig informere dere om det hun har å fortelle.Jeg har tenkt litt. (Til en forandring) Peder ble bare 64 år. Montro om han visste at han var syk, og kanskje ikke ville leve så mye lengre? Han var jo hos advokatene Foot & Aronson i Kalispell i 1947. (Innleg 5510)Det er kanskje blitt nevnt tidligere,men hvor ligger Spokane sånn i forhold til Kalispell ? Det er jo etter hvert blitt en del innlegg i sakens anledning, men kanskje noen vet det, og kan fortelle meg det ?Stort *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Laila.Jeg får bare opp en blank side når jeg trykker på adressen du ga meg for å fylle ut skjemaet. Er det noe annet jeg må gjøre ???Jeg skrev en e-mail til Carol, som sendte kopi av e-mailen hun hadde sendt til Mona Årnes. Jeg fikk samme svar fra henne om at han var død 11 Dec 1948, 64 år gml. i Spokane.Hun skriver videre: His brother Hans, lived in Spokane in 1920 with his mother-on-law and his wife or granddaughter. It is hard to tell which. He worked in a lumber yard. (Hva er det ????) In the 1930 census, I found this, but not sure it is who she is looking for.This man was single, but the name is different (but still could be him): Kvam Peter View Image Online Age: 47 Year 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1252 Race: White Page:1A State: Montana ED:10 County: Carter Image:1040 Township: School District10 Relationship:HeadKan det være noe mon tro ???Hun sendte denne mailen i full fart før hun skulle på jobb,men skulle kontakte meg igjen og forsøke å finne ut mer.Ellers har jeg sendt enda en forespørsel til nara.gov angående hva som har skjedd med farmen/landet til Peder. Håper de kan svare meg snart.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg vil si det er godt over 200 kilometer mellom Kalispell, Montana og Spokane, Washington. Du krysser en liten tarm av Idaho, Spokane og Kalispell ligger like innenfor Idahos grense i hver sin stat. Og det er ihvertfall ett og annet Rocky Mountains-fjell på 3000 meter i mellom byene - men jeg vil tro du har noen gode 'pass' den veien også. Vi pleier å kjøre en del lenger sør på I-90 til Spokane, og dermed unngå de 'verste' fjellovergangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Heidi !!Det kan vel kanskje forklare litt da at Peder så ofte reiste til Idaho for å jobbe, men hvordan ligger Kalispell i forhold til Spokane ? Er det over 200 km. mellom de også ?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Rigmor! Linken går til en side som er laget med Acrobat Reader. Dersom du ikke har installert den, er det mulig du får en blank side. Jeg sjekket nå fra en annen maskin, og det gikk over all forflupselse. Skjemaet kommer opp, lystig, lett og ledig!Hvis du allikevel blir avspist med skuffelse og tenners gnidsel, prøv: http://www.vitalrec.com/test så ut flotte kart og fine linker! Masse å lære, og, ikke minst, mye å bruke pengsene sine på!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er fra Kalispell til Spokane det er over 200 kilometer. Området mellom de to byene (ihvertfall 100 km) består stort sett av en tarm av Idaho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen.Jeg får desverre ikke opp siden jeg Laila. Finnes det en adresse hvor jeg kan sende et brev med en forespørsel om et døds-sertifikat kanskje ?Jeg har forøvrig lett igjennom alle gravelundene i Spokane, uten å finne noen Peder Kvarum. Har også vært innom i Kalispell med samme resultat.Jeg forsøkte også å lete etter en Peter Kvam (som Carol hadde funnet i 1930 census) blandt emigranter. Jeg fant mange ved navn Kvam, men fant ingen Peter som kunne passe.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er de tre Peter Kvam som finnes i 1930: Kvam, Peter E View Image Online Age: 54 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1132 Race: White Page: 2A State: Minnesota ED: 25 County: Swift Image: 0508 Township: Six Mile Grove Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Kvam, Peter P View Image Online Age: 72 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1132 Race: White Page: 2B State: Minnesota ED: 25 County: Swift Image: 0509 Township: Six Mile Grove Relationship: Head-------------------------------------------------------------------------------- Kvam, Peter View Image Online Age: 47 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1252 Race: White Page: 1A State: Montana ED: 10 County: Carter Image: 1040 Township: School District 10 Relationship: Head

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen, og takk for hjelpen. Nå har jeg fått sendt avgårde en forespørsel om 'Death Certificate' på Peder. Jeg får vel en tilbakemelding om jeg har gjort noe feil får jeg håpe. Jeg tror nok ikke at denne Peter Kvam er identisk med min Peder Kvarum.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.