Gå til innhold
Arkivverket

[#12682] Lars Pedersen og Berte Olsdtr. viet ca 1777 et sted på Østlandet, men hvor ?


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Lars Pedersen og Berte Olsdatter dukker opp som nybyggere i Ringsaker og rydder plassen Tørtop i Åsmarka. Med seg har de sønnen Lars Pedersen f ca 1777-78. Men hvor er han født ? Og hvor er foreldrene viet? Ikke i Ringsaker ihvertfall. Kunne noen derute med tilgang på kirkebøker for områdene rundt Ringsaker hjelpe meg ? Nes, Furnes,Vang,Fåberg, Biri,Gausdal,Aamot osv.Det er like kjærkomment med negative svar som 'at her finnes de ikke viet'. Det begrenser søket det også. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei, på FamilySearch finner du giftemålet til disse to - 1777 i Ringsaker.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100194389782&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDette skulle være vel være et godt utgangspunkt for å sjekke kirkebøkene for Ringsaker nærmere. I tillegg finner du familien i FT1801 for Ringsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

God ettermiddag!Bare en liten oppklaring: Såvidt jeg kan forstå viser vel utlagt lenke egentlig ikke til vielsen. År i vinkelparentes er bare anslåtte år. Dette tidspunktet (og vel sannsynligvis også sted) er anslått på grunnlag av den ene ektefellens alder. (Vet at medlemmene av Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige oppererer med spesielle 'regler' for hvordan dette skal gjøres; dame fem år yngre enn mann, vielse si og så før første barns fødsel el.l. - I blant stemmer dette ikke så godt).MEN: Det virker jo som om den som har sendt inn dataene har bekreftet at en av ektefellene faktisk kommer fra Ringsaker, og dét er jo et interessant utgangspunkt for videre forskning!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Denne Peder Larsen er ikke født på Nes. Lars Pedersen er 55 i 1801, Berthe Olsdatter er 57 og sønnen Peder 23. Det er 2 Berthe Olsdatter født i Ringsaker 1744 og 1 i 1745. Det finnes 1 Lars Pedersen født 1746 i Ringsaker. Mulig de er fra Ringsaker alle tre. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen alle sammen ! Takk for svar og interesse, og beklager, selvfølgelig skal sønnens navn være Peder Larsen. Denne opplysningen på Familysearchen er nok bare antagelser desverre, kirkebøkene for Ringsaker er lest både forlengs og baklengs, opp ned ga heller ingen resultat ! 1801 er familien i Ringsaker, det stemmer det, på plassen Tørtop som de selv har ryddet. Lars ken meget mulig være født i Ringsaker har en fire - fem alternativer der, Berte Olsdtr kan også i teorien være født der. Men med så 'orginale' navn må jeg ha litt mer å gå på. Sønnen Peder blir også konfirmert i Ringsaker har ikke datoen foran meg nå, men mener det var ca 1800, han var iallefall over tyve år husker jeg. Takk til deg Hans, for å ha eliminert bort Nes, det var nok det distriktet som hadde flest til og fraflytting i Ringsaker. Dette paret har jeg stått fast på i over tyve år, så jeg tenkte det var på tide å ta et nytt forsøk. Deres oldebarn skrev ned sine slektsopplysninger i en slektsbibel som har gått i arv, der senere generasjoner har føyd til sine barn, det var faktisk denne bibelen som fikk meg til å starte med slektsgranskning i 'hine dage'. Dersverre gikk han ikke lenger bak i tid enn til sine foreldre. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Else, ja Family Search bør brukes med vett, kan ikke få gjentatt det for ofte, alt der må sjekkes med originalkilden. Hva sa konfirmasjonen om fødested hvis den sa noe? Hva sa ekteskapet til Peder Larsen om fødested? Det er her pluss det å sjekke fadderne til hans barn som kan gi deg noe mer. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen Hans, først må jeg si at dette innlegget ble 'scrollete' blir litt tungvint å lese, men sikkert ikke noe å gjøre med. Ved Peder Larsen Tørtop sin konfirmasjon kalles han bare 'Peder Larsen Tørtop Nybyggersønn' samt da alderen. Har desverre ikke notert med hvem som var cautionister ved Peders vielse 24/9 1809 med Pernille Pedersdtr Afset eie. På den tiden jeg samlet dette var jeg ikke flink til å notere slik desverre, det får jeg svi for nå, alt må gåes igjennom på nytt.Faddere likeså.Et par av Peders barnebarn flytter til Aamot og bosetter seg der, det kan jo være fordi de hadde aner der ? Eller kanskje det bare var kjærleiken, hvem vet. Kjenner ikke til om det var mye flytting mellom Aamot og Ringsaker på den tiden (ca 1865).Jeg har hele tiden tenkt at dette skulle bli en grei ane å spore siden jeg har ca fødselsår samt fars og mors navn, men dengang ei. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Huff nå blir jeg flau, har jo både cautionistene ved vielsen nemlig Lars Sørensen Ophus og Thomes Olsen Bjerklien dette er begge karer fra nabogardene. Av faddere for de to barna Berte og Lars er det mest faddere fra nabogarder. Den tredje sønnen Peder døde tidlig, ingen faddere der. Men et par faddere, Michel Pedersen og Eli 'Pedersdtr' Sæther eie må jeg se litt nærmere på, Men Pedersen er akk så vanlig desverre. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Saken er løst !! Folketellingen 1801 var feil. Rett navn på Berte Olsdtr skulle vært Berte Knudsdtr. Dette fant jeg ut ved å gå igjennom alle døde med bosted Tørtop, heldigvis ikke mange ! Lars Pedersens dødsfall hadde jeg fra før, nemlig 11/5 1809, men denne hadde jeg oversett : Berte Knudsdtr. Tørtop enke på føderåd død 25/11 1825 78 år. Den eneste Peder Larsen født i Ringsaker ca 1778 med far Lars Pedersen og mor Berte er: dpt 8/2 1778 Lars Pedersen Slagbrænden og Berte Knudsdtr. Viet i Ringsaker 5/3 1769 Lars Pedersen Nordhougen og Berte Knudsdtr Kulperud Nedre.Her får jeg hjelp videre av Brøttums boka som kan fortelle at Peder hadde tre søstre. Deres skjebne er noe omtalt mens det ikke står noe om Peder. Ei heller nevnes hvor det ble av Lars Pedersen og hans hustru Berte Knudsdtr, men nå vet jeg det.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.