Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Grete Mensen

[#12685] Jeens Johannesen Gjesdal, Jølster, f.1881. Middelskole?

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Mensen

Jens Johannesen Gjesdal ble født 28.04.1881. Han var aktivt med på å stifte Gjesdal ungdomslag i 1901, og han emigrerte til Amerika i 1906. Men hvor var han i 1900? Han er ikke hjemme på gården (Gjesdal, bruk nr 9). Jeg finner en Jens Johannesen, født i Jølster, middelskole-elev i Florø. Dette kunne ha vært den aktuelle Jens, men fødselsåret er her oppgitt til 1887, og 6 års differanse var mye. Men kan dette være feil avskrift? (1 og 7 forvekslet?). Er ikke en 13-åring litt ung for middelskole?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Grete Mensen

Jeg oppdaget litt for sent at Jens hadde fått to e-er i tittelen, navnet skal være Jens.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Han er ikke nevnt blant artianere i 'Studentene fra ....' i årene 1900, 1901 eller 1902.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Harbek

Lov om høyere skoler av 1896 gjorde middelskolen 4-årig, og den bygget på 5-årig folkeskole. Den førte frem til middelskoleeksamen. Så en 13-åring kunne nok godt være middelskoleelev.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Grete Mensen

Takk til begge to for respons. Nå vet jeg i hvert fall litt mer om skolevesenet på den tiden. Men for å finne ut om denne Jens på middelskolen er min Jens fra Gjesdal, må jeg vel:1. Sjekke den originale folketellingen 1900 for Strandgade 79, Florø, for å se på fødselsåret. Har noen tilgang til denne? 2. Sjekke kirkebøker for Jølster for å se om det er en Jens Johannesen født i 1887. 3. Eventuelt finne ut om det finnes noen liste over elever ved middelskolen i Førde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Den originale listen fra Florø 1900 ligger i Statsarkivet i Bergen. Jeg har sjekket listen, og det synes å stå '1887', men det er ikke strek over det siste sifferet, slik at man ikke kan utelukke at det er en misformet '1'.Det er ikke døpt noen Jens Johannessen i Jølster (Ålhus/Helgheim) i 1887 såvidt jeg kan se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Grete Mensen

Tusen takk for imponerende rask hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive