Gå til innhold
Arkivverket

[#12685] Jeens Johannesen Gjesdal, Jølster, f.1881. Middelskole?


Gjest Anne Grete Mensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Grete Mensen

Jens Johannesen Gjesdal ble født 28.04.1881. Han var aktivt med på å stifte Gjesdal ungdomslag i 1901, og han emigrerte til Amerika i 1906. Men hvor var han i 1900? Han er ikke hjemme på gården (Gjesdal, bruk nr 9). Jeg finner en Jens Johannesen, født i Jølster, middelskole-elev i Florø. Dette kunne ha vært den aktuelle Jens, men fødselsåret er her oppgitt til 1887, og 6 års differanse var mye. Men kan dette være feil avskrift? (1 og 7 forvekslet?). Er ikke en 13-åring litt ung for middelskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Lov om høyere skoler av 1896 gjorde middelskolen 4-årig, og den bygget på 5-årig folkeskole. Den førte frem til middelskoleeksamen. Så en 13-åring kunne nok godt være middelskoleelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Mensen

Takk til begge to for respons. Nå vet jeg i hvert fall litt mer om skolevesenet på den tiden. Men for å finne ut om denne Jens på middelskolen er min Jens fra Gjesdal, må jeg vel:1. Sjekke den originale folketellingen 1900 for Strandgade 79, Florø, for å se på fødselsåret. Har noen tilgang til denne? 2. Sjekke kirkebøker for Jølster for å se om det er en Jens Johannesen født i 1887. 3. Eventuelt finne ut om det finnes noen liste over elever ved middelskolen i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den originale listen fra Florø 1900 ligger i Statsarkivet i Bergen. Jeg har sjekket listen, og det synes å stå '1887', men det er ikke strek over det siste sifferet, slik at man ikke kan utelukke at det er en misformet '1'.Det er ikke døpt noen Jens Johannessen i Jølster (Ålhus/Helgheim) i 1887 såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.