Gå til innhold
Arkivverket

[#12690] Berte Nilsdatter født ca. 1756 i Hedrum/Lardal Vestfold


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Hedrum kirkebok viser at Berndt Halvorsen (vitner og forlovere fra Stensholt) giftet seg med Birthe Nielsdatter i Hedrum 08.12.1776. I FT 1801 bor Bernth Halvorsen (53) med sin 2. kone Marte Nilsdatter (46) på Mellom Stensholt, Styrvoll i Lardal.Det er jo en Stensholt-gård i Hedrum også, men der finner jeg ikke disse personene. Så jeg tror den Berndt som gifter seg må være fra Stensholt i Lardal, slik at kirkeboken og FT her gjelder den samme Bernt Halvorsen. Ifølge Lardal bygdebok (jeg tror det var kilden da jeg noterte dette - burde ha skrevet opp det!) levde Bernt 1749-1803 og konen Berte (Birthe) ca. 1755-1804.Jeg tror derfor at 'Marte' i FT 1801 må være feilskrift for Berte (Birthe). Selvfølgelig kan begge konene ha vært en 'Nielsdatter' og ha samme fødselsår, men da stemmer ikke opplysningen om dødsåret 1804 for Berte. Så Bernt må vel heller ha vært gift en gang før han giftet seg (27 år gammel) i 1776. Det er jo ikke så umulig.Jeg leter etter Berte (Birthe) sine foreldre. Siden ekteskapet ble inngått i Hedrum, kan hun vel være født der. I Hedrum kirkebok finner jeg en kandidat: Birthe Nielsdatter, døpt i Kvelle 12.12.1756, og med far Niels Rimstad. Fadder nr. 1 er Gunild Rimstad - kan det være moren? Kan noen fortelle meg om denne Birthe er Bernts senere kone? (Fødselsåret stemmer jo i FT 1801, og Kvelle i Hedrum grenser vel mot Styrvoll anneks i Lardal.) Forteller Hedrum bygdebok eller andre kilder i så fall noe mer om hennes aner - på Rimstad eller annetsteds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Berte Nilsdatter, f. 1756 på Rimstad, dpt. 12/12, er datter av Nils Jensen (ca. 1730-1799) og Elen Evensdatter (ca. 1734-1803). Jeg har notert noen aner til begge disse; mulig bygdeboka har mer. Har dessverre ikke notert meg hva bygdeboka sier om Berte.Riktignok ligger Hvarnes annekssogn (i Hedrum) mellom Kvelde og Styrvoll, men avstanden mellom Rimstad og Steinsholt er ikke så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk, Kristian! Jeg skal sjekke bygdebøkene i første omgang, og se om de også sier at det var Bernt Halvorsen fra Stensholt i Lardal som Berte Rimstad giftet seg med. Skjønt jeg føler meg ganske sikker allerede. Så kan jeg i tilfelle gå videre med Bertes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Hedrum bygdebok står det at Berte Nilsdatter var gift med Bernt Halvorsen, og ikke noe mer.I Lardal bygdebok står det at Bernt Halvorsen på Mellom Steinsholt var gift 2. gang med Berte Nilsdatter som iflg. bygdeboka ikke kan finnes døpt i Lardal. Av sammenhengen går det fram at ekteskapet må ha funnet sted mellom 1775 og 1777 - så vielsen 1776 i Hedrum 'må' være rett. (Lardal bygdebok har da tydeligvis kilder på at Marte i 1801 er feil - vet at mødre er oppgitt ved dåp i Lardal på dette tidspunktet, så det er vel der de har det fra.)Et annet indisium er Bernt og Bertes sønn Even, som kan være oppkalt etter Bertes bror Even Nilsen, alternativt oldefaren, ettersom man ser det.Det er vel like greit at du slår opp i Hedrum bygdebok og finner videre bakover, men jeg kan tilføye at Elen Evensdatter 99% sikkert er datter av Even Nilsen på Furulund i Hedrum (skifte 1743) og hustru Maren Jensdatter. Dette begrunnes med fadderskap. Et ekstrakt av det nevnte skifte kan finnes på min side http://folk.uio.no/khunskaa/slekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.