Gå til innhold
Arkivverket

[#12694] Emigrant Soren Chris Sorensen (1855-1925). Fra Oslo-området ?


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

En bekjent i USA har bedt om hjelp til å oppspore bakgrunnen til en av sine forfedre: Soren Chris Sorenson som visstnok var født i Norge 26. eller 28. desember 1855. Han skal visstnok være født i 'Tojum', Norge. Ifølge en annen notis var han født i Oslo. Dette er jo temmelig usikre opplysninger, men det er jo en mulighet at 'Tojum' er Tøyen, og da er vi jo ikke så langt fra Oslo.Soren Chris Sorenson skal ha kommet til USA seks år gammel. En søster døde under overfarten, tre år gammel. Han hadde en eldre søster som het Belle. Han hadde også to brødre Andrew Sorenson og Tom Sorenson. Det er mulig at familien kom til Wisconsin.Soren Chris Sorenson giftet seg første gang med Johanna Olson, som var født i Norge 4. mars 1863, også hun muligens fra Oslo-området. De fikk en rekke barn som ble født i Broadhead, Wisconsin.Er det noen som kan gi opplysninger om mulig opphav til Soren Chris Sorenson og hans hustru ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Barna het:1. Mollie Janet, f. 25. sept. 1886. 2. Isabelle Clara f. 2. april 1888. 3. Emma 4. Carl Otis, f. 8. juli 1890. 5. Theodore Rosevelt, f. 28. sept. 1900.Disse og noen flere opplysninger har jeg funnet på Ancestry World Tree. Det fremgår også der at Soren Chris Sorenson etter hvert flyttet, og døde 17. mai 1925 i Watsonville, CA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Med all mulig forbehold, man ser seg fort blind når man kjapt går gjennom så mye; Jeg fant ingen Søren Chris(tian)/Chris(tian) Søren i noen menighet i Christiania eller i Aker. (Basert på født des 1855)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kristoffer?Tojum kan jo også være Tanum i Bærum, eller helst noe helt annet. Kanskje et gårdsnavn for den saks skyld. Tjugum ...... Nei jeg tror det er litt tynt med opplysninger. Hva het foreldrene til Søren? Noe bør kunne være mulig å finne ved søskenes gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1865 finnes det en Anne Lovise Sørensd. 41 år f. Aker, Tøien , ugift. Kan det være en liten mulighet for at hun kan være søster til faren til Søren Chr. S. Kanskje faren het Chris. Sørensen eller det samme som sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sorensen, Soren View Image Online Age: 64 Year: 1920 Birthplace: Norway Roll: T625_1481160 Race: White Page: 7B State: California ED: 253 County: Santa Cruz Image: T625_1481160 Township: WatsonvilleJet kan vel få meg til å tro at dette er Søren. Men, jeg kommer selvsagt ikke inn nå! Hrmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familien Soren SOrensen 55 år, fru Johnna 47 år, (gift i 25 år, f. 5 barn, alle i live) bodde med sine barn, Belle 21 år, Carl O. 18, Emma S. 16 og Theodore 9 år bodde i 1910 i Windsor Township, Brookings County i South Dakota.I denne censusen står det at Soren immigrerte i 1862 eller 1867. Vondt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fortsetter å snakke med meg sjøl jeg....Og, da har jeg fått bekreftet at den familien vi har i 1880 er den rette. Familien bor på samme sted i 1870, da består den av: CHristian Sorensen 48 år, Farmer f. Norway Mary Sorensen 47 år, helping house f. Norway Isabella Sorensen 75 år, f. Norway Andrew Sorensen 21 år, farm laborer f. Norway Isabella Sorensen 16 år, house servant f. Norway Christian Sorensen 14 år, farm laborer f. Norway Jose Sorensen 11 år, farm laborer f. NorwayI nabohuset bor: Larson, Thomas 37 år, farmer f. Norway Larson, Isabella 40 år, helping house f. Norway Larson, Rachel, 11 år, denne Isabella ser jeg som søster til CHristian over, navnet ser ut til å gå igjen i generasjonene.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ad innlegg 11; Isabella Sørensen er da tydligvis moren til Søren, og må være født ca.1795. Ved et søk på 1801 finnes det kune 3 stk IsabellE'r som passer hennes fødselsår. Den ene med en far som heter Christian. To av disse finnes i Kristiansund og en i Larvik. Samlet finnes det i alt 36 Isabelle/-a i 1801.Navnet ser ut til å ha hatt størst dominans i Møre og Romsdal + Østfold. Dersom navnet viser seg nedarvet kan dette ha pågått i flere generasjoner.I 1865 bor det også en Isabella Antonis, enke, 75, i Bragernæs Drammen.Kanskje man skal se nærmere på hvor forekomsten av navnene Søren og Isabelle/a fantes. Søren høres for meg ut som et navn som passer kysten .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Regner med at du mente at Isabella Sørensen er BESTEmoren til Søren? Altså mor til Christian Sørensen.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ja så klart! Meningen var selvsagt å skrive Christian.Hvem kan ellers danne gamle damen vær siden hun heter Sørensen? 'Hvem-som-helst' har jeg liten tror på. Kan jo være hans svigermor også, men jeg har mere tro på at det kan være hans mor. Kanskje hun var enke og fulgte med på lasset.Om 1801's utplukk av kandidater så vil jeg kanskje tro at det kan finnes flere. Isabella Antonis. fant ikke jeg i 1801...sånn i farten iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Kjære Laila, Nina, Geir og Berit. Tusen takk for overveldende god hjelp på svært kort tid. Opplysningene fra folketellingene i 1870 og 1880 gir spesielt mye ny informasjon, og et mye bedre utgangspunkt for å finne ut mer om den norske bakgrunnen. Det virker nå realistisk å kunne finne familien i norske kilder. Jeg ønsker fortsatt hjelp til å finne ut hvor i Norge de kom fra. Igjen tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvem av guttene var eldst? Dersom Isabella er etter bestemoren så kanskje den eldste gutten har navnet etter sin bestefar. Grove antakelser, men kanskje de kan føre frem et sted. Vet du noe om 'gamlemor' og hvem som var hennes mann? Finnes det en gammel familiebibel? Har noen noengang besøkt Norge? Isåfall når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Husk at ingen av barna het Sørensen i Norge, men trolig Christiansen/-datter. Andrew ser ut til å være den eldste, MEN Tom's alder er ikke oppgitt såfremt han ikke er identisk med Jose da.Christian Sørensen, f.ca 1822Mary gift Sørensen f. ca.1823Isabelle Sørensen,, f. ca. 1795Andrew, f. ca. 1849Isabella (Belle), f. ca 1854Søren Christian Sørensen f. 25/26. desember 1855Søster, død under overfarten, f. ca.1858Jose Sørensen, f.1859Tom Sørens, født ? (mulig at han er den samme som Jose)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Thomas Christiansen (Tom Sorensen) er f. ca 1857 i følge 1880-tellinga. Da er den gamle Isabelle trolig død. Vil hun ha etterlatt noen spor som kan fortelle oss hvor hun kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Gamlemor døde vel engang mellom 1870-1880. Det kan jo finnes en dødsattest? Familien bodde på samme sted i 1870 og 1880, så hun bør være død i Avon, Rock Co. Kanskje en forespørsel hit: [url="http://www.dhfs.state.wi.us/vitalrecords/death.htm>http://www.dhfs.state.wi.us/vitalrecords/death.htmellers finnes en Gen-soc. i Avon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.