Gå til innhold
Arkivverket

[#12703] Braaten i Elverum/Våler ? Tore Ingvalden sin far ?


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

I 1865 tellingen står Tore Ingvaldsen oppført med sin sønn Oluf ( f. 1841) på Braaten i kommune Elverum. Tore er oppført født i Vaaler 1804. Har tidligere fått oppgitt Ingvald Erichsen ( 1801 tellingen på Østre Sætre ) som far.Begynner å tvile på denne opplysningen. Hvor ligger forøvrig Braaten. Noen som vet. Kan noen hjelpe meg videre her.Tore Ingvaldsen sønn Oluf ble forøvrig gift med Inger Johansdatter Syringen ( f. 1856 ) fra Elverum.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det eneste jeg kan finne ut via 1865 er at Braaten lå i Bjølset og Kværnmoen skoledistrikt, og i 1900 er den under gnr. 1 i Elverum. Gnr.1/1 = Bronken gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Bråten er utskilt fra garden Bjølset, og Bråten igjen delt i søndre og nordre Bråten. I Elverum Bygdebok 1 sagt at Tore Ingvaldsen Monsrud fra Våler kjøpte søndre Bråten 1857.Monsrud er en gard som er blitt utskilt fra Jerdrum, Våler.Tore er gardmannssønn døpt 03.02.1805 i Våler med foreldre Ingvold Halvarsen og Gunild Toresdatter Giærdrum. Du finner dem i folketellinga 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bjølset tilhører de første bebyggelser i Elverum. Skrevet Biorsetr i 1346 iflg. Finne-Grønn. Bronken var oprinnelig småplasser under Bjølset og var husmannsplasser. I 1723 nevnes Bronken ved navn i matrikkelen, men finnes blant de 4 husmannsplassene under Bjølset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Oppsummering:Jeg var som jeg mistenkte på villspor med hans Tore`s far. Faren var : Ingvold Halvorsen f. 1745 fra Vestre Gjerdrum. Gift med Gunhild Toresdatter fra Rud i Våler.Tore Ingvoldsen bodde på Monsrud som ble skilt ut fra Gjerdrum ( Vestre). Mulig ble flere småbruk skilt ut til hans søsken Halvor, Ole og Marte ??Etter at sønnen Oluf ( F. 1841 ) ble født har han altså kjøpt Bråten skilt fra Bjølset i 1857.Sønnen Oluf har da vært 16 år, og han fant senere sin kone på Syringen i Elverum. Takk for hjelpen.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Jeg har fått tak i avskrift av kirkeboka for Hoff 1822-1840.Der undres jeg på;Når samme Tore Ingvoldsen som nevnt over gifter seg i 1834 med sin Karen Olsdatter er det tilført gardnavn etter både brud og brudgom. Kan man alltid gå utfra at dette navn er stedet hvor vedkommende bodde før bryllupet fant sted. Eller er det snakk om fødested. Noen sikre regler på dette ??Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Noen absolutte faste regler finnes nok ikke, men som utgangspunkt må en ta det som bosted ved trolovelse/vielse. En del ganger vil det falle sammen med fødested, andre ganger ikke. I en del tilfeller vil det være stedet man er i tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.