Gå til innhold
Arkivverket

[#12704] Konfirmant på 'nogle og 60 aar' - noen bedre?


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg måtte virkelig sperre øynene opp da jeg kom over konfirmanten Maren Levorsdatter i Botne, Vestfold, ca. 1830. Hun oppgis å være 'nogle og 60 aar'! En svært anseelig alder for en konfirmant! Det oppgis for øvrig at hun var født i Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

Kanskje hun ble døpt seint? Tre av min farmors søsken døpte seg selv og konfirmerte seg samme år (1917). De var da regnet for voksne. Foreldrene døpte ikke alle bana, da de ikke var gift, så regner jeg med at det var for å unngå presten.Etter det jeg har forstått så måtte man ha konfirmasjonsattest for å få flyttebevis, jobb, gifte seg.Det som er ekstra kjedelig for oss som roter i kirkebøkene nå i ettertid, er at det er vanskelig å finne folk som ikke ble døpt, og da ikke konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I 1917 var det blitt vanlig at ikke alle ble døpt kort etter fødselen. Det var ulike dissentersamfunn, og noen tilhørte sikkert ikke noe kirkesamfunn i det hele tatt.Jeg vil tro, selv om jeg ikke er sikker, at tingene forholdt seg annerledes rundt 1770, da vi må anta at denne kvinnen ble født. På den tida var det vel fremdeles lovpålagt at barn skulle døpes innen 8 dager etter fødselen. I det hele tatt var sedelighetskontrollen (om jeg får si det slik) hardere den gang.Det spørs vel heller om det ikke var evnene det skortet på hos Maren, og at hun ikke hadde klart å lære nok om kristendommen og derfor ikke hadde fått stå til konfirmasjon i ungdommen. Årsakene til det kan jo være mange. Det er mange sykdommer, lidelser og forstyrrelser vi er oppmerksomme på idag, som samfunnet ikke (gjen)kjente for 200 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurer på om det er samme dame som er på Pungene i Botne i 1801. Da heter hun Mari og er 36 år og omstreiferske, og er da enda eldre enn 60 år ved konf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hvis hun var omstreiferske, så kan vel det forklare hvorfor hun ikke fikk komfirmert seg tidligere. Lurer på hva slags sjebne alle de som ikke klarte å lære seg det som skulle til for å klare konfirmasjonen. Sikkert stemplet for resten av livet, ville jeg tro.Eller de som hadde en livsførsel som ikke var allment akseptert, de som fikk problemer med å få attester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg veit ikkje korleis det var med stemplinga; oftast var styresmaktene verre enn folk flest i så måte. Men så vidt eg veit kunne ein ikkje bli gift utan å vera konfirmert. Kanskje Maren hadde tenkt å gifta seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg viser til tidligere debatt 10182 som jeg selv startet.Arne Jensen Eriksrud (som jeg fant frem til med hjelp av Jan Erik Aas) f. 5/4-1835 på husmannsplassen Marken under Eriksrud i Folldal dukket opp som veiarbeider under byggingen av Kvamskleiva i Vang i Valdres i 1862. Et minne etter ham var et uekte barn, min oldefar, som ble født juni året etter. Mor og barn hørte visstnok aldri noe mer til barnefaren. 9/4-1865 ble det født et uekte barn på Gran på Hadeland, faren var den ukonfirmerte ungkar Arne Jensen Eriksrud fra Folldal. I folketellingen 1865 er han oppgitt boende sammen med barnets mor (Kari Johannesd.) men ugift, og det er også der avmerket at han ikke er konfirmert. Han giftet seg med samboeren 21/4-1868 etter at de hadde fått enda et barn født 5/12-1867 og de slo seg ned for godt på en husmannsplass (under Gjefsen) på Gran. Jeg finner så at Arne Jensen en rekke ganger etter 1868 var fadder for barn! Jeg antar det betyr at han må ha blitt konfirmert, kanskje før han og Kari giftet seg i 1868??? Hvor uvanlig var dette livsløpet, at han reiste hjemmefra uten å ha blitt konfirmert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Therese Henriksen

jeg kan ikke svare for andre, men av farmors 8 søsken er det slik: Nr. 1 født 1895,ikke funnet døpt,komfirmert 1909.Nr. 2 ,farmnor døpt 1897 5 mnd. gammel.Nr. 3 født 1897-1899 ikke funnet døpt eller konfirmert.Nr. 4 f. 1899 døpt (ikke bekreftet hjemmedåp) 1909 (10 år gml.)komfirmert 1914 . Nr. 5 f. 1901, døpt 1917 (16 år)komfirmert 9 dager senere. Nr.6 f. 1903, døpt 1917, komfirmert 9 dager senere. Nr. 7 f. 1906, døpt 1917, konfirmert 9 dager senere. Nr. 8 født 1906, ikke funnet døpt eller konfirmert. Nr. 9 født 1913, døpt 1913. Må legge til at foreldrene ikke var gift, men levde som samboende.Faren var allerede gift, ble enkemann i 1902. Faren døde i 1915. Moren og barna arvet ikke noe, da det ikke var noe ekteskap.Disse levde på Nøtterøy, jeg vet ikke hvor spesielt dette var, men kan tenke meg at det dengangen ikke var særlig greit for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Var det ikke straffbart å være samboende den gang? Hvis ikke, når ble det tillatt å leve som samboende? De må jo dessuten ha blitt samboende ennå mens han var gift, og dét kan vel umulig ha vært lovlig den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Konkubinat - ugift samboerskap - var i teorien straffbart til i 1972, men straffebestemmelsen var nok ikke mye i bruk de siste 50-60 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest arnvid lillehammer

Eg vil tru den Maren Levordsdatter som er utgangspunktet for denne strengen, var dotter til Levord Levordsen, 'en omkringgaaende fattig mand' og kona Ragnhild Sørensdatter frå Nes i Hallingdal som døypte sonen Søren i Modum i 1767. Vennleg helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ikke at det har så mye å bety her, men Hans Jensen Myklebostad ble døpt 29.09.1736(ikke 1726), og var en relativt ung konfirmant på 21 år(isammenligning med de over 60). Konfirmasjonen i 1757 var i Nesna i Nordland. Har også aner i Nes i Hallingdal, men ingen Maren Levordsdatter i mitt slektsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må si at jeg virkelig lurer på hva som kan få en dame født ca 1691 til å konfirmere seg så sent som i 1757. Konfirmasjonen var jo ikke innført før 1736, og jeg kan ikke tenke meg at folk født ca 1691 måtte konfirmere seg. Kanskje Kirsten tenkte på å gifte seg i en alder av 66 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.