Gå til innhold
Arkivverket

[#12720] Anton Edvard Mikalsen, født Oslo 1837


Gjest Dag Hofsødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg er på jakt etter foreldre og søsken til Anton Edvard MIKALSEN.Anton Edvard skal ha blitt født i Christiania 20 september 1837 av foreldre Mikael Jensen og Anne Mathea.Fødselsdatoen har jeg funnet på hans konfirmasjon i Blaker kirke 29 aug 1852. Jeg har ikke klart å finne hans dåp ved besøk på Riksarkivet.Jeg finner Anton Edvard i folketellingene for 1865, 1875 og 1900.1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/wc/webcens.exe?slag=n&filename=arkivverket/ft1865/f60227&variabel=15&postnr=2424&fulle=true&spraak=>Lenke1875: Lenke1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Dag! Da har du nok noe å gjøre neste gang på RA og: Fra Familysearch: (uttrekk av kirkebøkene),ANTON EDVARD MIKKELSEN Male Event(s): Birth: Christening: 08 OCT 1837 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Death: Burial:Parents: Father: MICHAEL JENSEN Family Mother: ANNE MARIE GUDE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

De fikk forresten en datter og:(også fra familysearch)JENSINE ALBERTINE MIKKELSEN Female Event(s): Birth: Christening: 17 APR 1843 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: MICHAEL JENSEN Family Mother: ANNE MARIE GUDE C424657 1836 - 1850 0255748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sjekket, og de opplysningene om lilletassen Anton stemmer (selvsagt flere opplysnininger i kirkeboka), foreldrene bodde forresten på Vaterland. Oslo DOmkirke Mini 12 kort 1 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du får nok mye å gjøre du, på neste RA-besøk :o)Igjen Familysearch, uttrekk av kirkebøker: MICHAEL JENSEN Male FamilyEvent(s): Birth: Christening: Death: Burial:Marriages: Spouse: ANNE MARIE GUDDE Family Marriage: 24 JUN 1836 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg har lagt ut et lite bilde fra kirkebok i Blaker.http://home.eunet.no/~hoffern/bok.htmJeg prøver å tyde Michaels yrke, men er ikke så flink til å tyde dette.Har en mistanke om at Michael er danske?Anton Edvard sin mor oppgis til å hete GUDE. Hvor kommer GUDE-navnet fra?Dag Hofsødegård mail: fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Heia

Hei DagDu finner en Anne Marie Gude på digitalarkivets side over konfirmert i Akershus slottsmenighet17.4.1814 Anne Marie Gude – Vaterland Står dessverre ikke noe om hvem foreldrene er[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=akkf810&variabel=0&postnr=605&fulle=true&spraak=n>Lenke Du finner også over døpte i Aker 1828 – 1834 1828 Peter Jacob Juliusforeldre Niels Jensen Vigerløv og Anne Marie Gude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Etter noen turer på Riksarkivet kan jeg nå opplyse om følgende:Anton Edvards far, Michael Jensen, ble født i Norderhov i 1807. Foreldre var Jens Fredriksen og Maria Hansdatter. Vi finner flere av Michaels søsken i folketellingen for 1801 påLenkePå folketellingen finnes også far av Jens Fredriksen. Jeg fortsetter nå søket etter Moren til Anton Edvard, Anne Marie Gude.Jeg tror hun er født 1799-1800 i Holmestrand, født utenfor ekteskap med far Albrecht Gude, kjøbmand fra Moss. Dette er noe jeg får sjekke på Riksarkivet neste gang.Anne Marie var i alle fall gift 3 ganger. Først 3 nov 1820 i Botne kirke med Nils Jensen, deretter 24 jun 1836 i Oslo Domkirke med min 2xtipp-oldefar, og siste gang 10 jun 1855 i Oslo Domkirke med Johan Monsen.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

På turen til Riksarkivet lette jeg også raskt etter en søster til min 2xtipp-oldefar, Jensine Albertine, som skal være døpt 17 apr 1843 i Oslo Domkirke, men hun fant jeg ikke i farten. Jeg får lete etter hun senere også :=)Dag H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jensine Albertine, født 26.01.1843, døpt 17.04.1843 i Vor Frelsers kirke, foreldre Dagleier Michael Jensen og hustru Anne Marie Gude i Vaterland, faddere Elen Pedersdatter, Pige Ingeborg Olsdatter, Peder Larsen, Dagleier Jens Hansen og Tjenestekarl Ole Larsen (Oslo Domkirke Mini 12 1837-1845 7/17 p.393-394 no.76). Jeg er ikke 100% sikker på dagleier, men finner ikke noe bedre alternativ (og dem var det i det minste mange av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Dag Hofsødegård

Hei Jeg får slå opp i Historisk leksikon for å se hva Canthugger betyr. Jensine Albertine døde forøvrig 17 dec 1844 (Oslo Domkirke Kirkebok 1833-1846, Mini 24 , Kort 14/17, side 933, no 206Takk til alle som har hjulpet meg så langt.Dag Hofsødegård, fetslekt@yahoo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.