Gå til innhold
Arkivverket

[#12723] Hva var en 'national soldat'?


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg skjønner jo hva 'national soldat' (eller 'nat. soldat') betyr - f.eks. i folketellingen 1801, men hva for slags soldat var det? Fantes det soldater som ikke var 'nationale'? Ligger det en forskjell mellom yrkessoldater (hvis det fantes) og utskrevne/vernepliktige her? Var man i aktiv tjeneste, eller var man bare mob-disponert? Mange hadde jo et yrke ved siden av - f.eks. 'husmann og nat. soldat'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Soldaten kunne være 'gevorben' - vervet, eller han var skiløper, om han tilhørte et skiløperkompani. National peker nok her mot betegnelsen på avdelingen han tilhørte, f.eks. et kompani under 2. Bergenhusiske Nationale Infanteriregiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Trond Bækkevold

National soldat betyr rett og slett utskrevet soldat til forskjell fra 'gevorben' soldat som var vervet. De nationale var altså den tidens vernepliktige, selv om almen verneplikt ikke var 'oppfunnet' ennå. Plikten til å stille soldater lå på bondebefolkningen. Det er også viktig å huske på at at de 'nationale' regimenter kunne ha gevorbne soldater og at de gevorbne regimenter også hadde nationale soldater! Forvirrende?? Forklaringen ligger nok først og fremst i det at de gevorbne troppene ble brukt som 'kjernetropper', og de var også ofte utstyrt som elitesoldater som feks grenaderer eller jegere. De nationale var likevel ikke bare 'fyllstoff', det er flere eksempler på at disse troppene gjorde utmerkede innsatser i krigen 1807-1814. Forskjellen på nationale og gevorbne regimenter blir da at i de gevorbne regimentene var det en STØRRE andel gevorbne.(Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg nå først og fremst snakker om perioden 1789 - 1814).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.