Gå til innhold
Arkivverket

[#12725] Foreldre til Else Jørgensdatter og Joachim Schram (gift i 1718, Bergen)


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Else Jørgensdatter og Joachim (Jochum/Jochim) Schram giftet seg 4.mai 1718 i Bergen. Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om foreldrene deres. Jeg mangler også brudeparets fødselsår + fødselssted og brudens dødsår.Schram-familien gir mye hodebry fordi de samme fornavnene stadig går igjen i samme generasjon. Jeg tror imidlertid at det er 'min' Joachim som får tildelt borgerbrev i Bergen (mesterkobberslager) 6.mars 1719 og som gravlegges samme sted 10.februar 1754, men jeg skulle gjerne ha fått bekreftet dette. mvh Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Sollieds kartotekkort forteller:Jochum Andersen Schram, døpt KK 10. februar 1687, borgerskap 6. mars 1719 som kobberslager. Begravet i Korskirken med ringen 1. februar 1754. 3. april 1704 ber hans far om geburtsbrev for ham, da faren har antatt ham i lære og agter at lade ham indskrive for amtet i København. 31. mars 1740 har han tatt sin sønn Anders i lære. Far: Anders Andersen Schram, død 1733, og mor: Maria Jochumsdatter Blanche, død 1725. Gift DK 4. mai 1718 med Else Jørgensdatter, død 26. januar 1754.Else Jørgensdatter, født ca. 1687, far: brygger Jørgen Olsen, død 1703, mor: Gundele Andersdatter, død 1699. Stemor: Ingeborg Mortensdatetr Blix, død 1730. Formynder: Herman Laading, morsarv 300 rdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest knut fasting

Er barna og deres ektefeller kjente ?Ved søk på FS/IGI Ingeborg Schram så finner jeg 2 stk, født på forskjellige tid men tydeligvis med samme foreldre og samme ektemann !I kirkebøkene for Bergen finner jeg bare 1 Ingeborg (Georgia) døpt 5/2 1723, og 1 Ingeborg (Dorothea) g.m. Carl Bendix Wilhelm Sørensen.Kan noen bidra til en oppklaring ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frederick Gram

I Peder Schrams bok 'Stamtavle over den danske gren av slægten Schram samt foreløbigt bidrag til en stamtavle over den norske slægt Schram' (København 1924) finner du alt om Andreas Andersen Schrams aner samt etterslekten i 5 ledd nedover. De har den i hvert fall på Nasjonalbiblioteket og på UB i Bergen (kommer greit opp på Bibsys-søk). Det er riktig med 2 Ingeborger, den første Ingeborg Georgia ble født 5 februar 1723, og døde som liten, idet søsteren Ingeborg Dorothea ble født 14 september 1730. Hun ble gift med Carl Bendix Sørensen, som tok borgerskap som gullsmed i Bergen 9 august 1753. Hans Joachim (Jochum) Schram var deres bror, født i Bergen 21 januar 1728, død i Bergen 16 desember 1797, gift c. 1761 m. Margrethe Fasmer, f. 1736, død 4 april 1789. 'Sejl- og Kompasmager i Bergen. 'Udgav 1761 'Den opløste Styrmands Kunst', der vidner om Forfatterens indgaaende Kendskab til Navigationslære med dertil hørende Astronomi og Matematik', står det i boken. De hadde 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Takk for den !Er det slik at den tunesiske slaven Hans Jochum Schram, 19 år i 1747, er en navnebror og samtidig, eller er det samme person ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne ørvig

Det er nok samme Hans Jochum det er snakk om her.Historien hans er omtalt i en artikkel i Bergens Tidende 7. mai 2004: Kompassmakeren i Hollendergaten.Hans Jochum dro ut som matros fra Bergen 23. mars 1747. Reisen varte i fire år. En stor del av denne tiden (i følge BT nærmere bestemt 3 år, to måneder og 25 dager) var han i slaveri i Nord-Afrika. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.