Gå til innhold
Arkivverket

[#12726] Foreldre til Ole Jacobsen Hundal, Vefsn (1808-1898)


Gjest Stig Steinkjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Steinkjer

Søker informasjon/opphav til foreldra til Ole Jacobsen Hundal (1808-1898)Vefsn, kona til Ole var Anne Jacobine Olsdtr. Hundåla.Ole's far: Jacob Jakobsen, antakelig husmann på Drevlan.Ole's mor: Ane Elisabet Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Edith M Toft

Har du funnet mer informasjon/opphav til de du spørr etter her? Ser at det er et gammelt tema.Jeg kan ikke hjelpe deg her, men ser at jeg har de samme navn blandt mine forfedre. Altså Ole Jakobsen Hundal og Anne Jakobine Olsdtr. Vefsen. Dersom de er de samme er de foreldrene til min oldemor Anna Ovidia Olsdtr.Håper på tilbakemeldingM.v.h. Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ole Jacobsen og Anne Jacobine Olsdatter ble gift i 1842.Anne Jacobine var fra Nedre Hundåla (Hundalen), datter av Ole Nilsen (skifte 1843) og Olava Larsdatter.Når det gjelder Oles opphav, er det antagelig riktig det som står ovenfor, men jeg får ikke kontrollert det nærmere. Jacob Jacobsen var i hvert fall husmann på Drevland og døde der ca 1814. Jacob var fra Søttaren, f. ca 1759, sønn av Jacob Pedersen og Dordi Jacobsdatter.Dåpen til Anna Ovidia i 1855: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Tusen takk Geir.Dette var nyheter for meg. Der ligger så få kirkebøker ute for Vefsen. Håper det blir lagt ut flere snart, så jeg får finne flere data.Håper på flere tilbakemeldinger. Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Stig Steinkjer

1)Ole Jacobsen sin kone var Anne Jacobine Olsdtr., nedre Hundåla, f. 1816.Anne sine foreldre:Ole Nilsen hundåla nedre, 1783-1845 Inger Olava Larsdtr.Ole Nilsen sine foreldre:Nils Olsen Hundåla nedre, 1742-1826 Ingeborg Andersdtr. f 1747Nils Olsen sine foreldre:Ole Jacobsen Hundåla nedre 1705-1787 Marete Arntsdtr. Hundåla øvre.2) Mine notater om Ole Jacobsen Hundal og Anne Jacobine Olsdtr:Barn:Hans Kristian (Mosjøen) 1851-1913 Johan Daniel (Trondheim) f.1853 Anna Ovedia f. 1854 Ingeborg f. 1859 Hans Kristian var gift med Ellen Anna Johansdtr. De hadde syv barn.Fire av disse flyttet/bosatte seg på Vestlandet (Stord og Odda). Edit; mao det ser ut for at min svigerfar og du har felles oldefar, Ole Jacobsen Hundal. mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Tusen takk Stig.Her var en del jeg ikke hadde. Ole Jacobsen Hundal blir min tippoldefar. Hans datter Anna Ovidia var min oldemor, mor til min morfar. Jeg vet ikke om du har noen av Anna Ovidias etterkommerne? Jeg har 5 av barna til Hans Kristian. Inga, Johan, Einar, Karen og Andrea, stemmer det? Hvem er de andre 2, og hvem flyttet til Stord/Odda. Har du noe på de andre søskene?Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Steinkjer

Har ingen informasjon om Anna Ovidia sine etterkommere.Hans Kristian og Ellen Anna sine barn:Inga Karoline 1887-1984 (Mosjøen) g.m. Theodor Angel Tørrisen.Johan Birger Hansen 1889-1977 (Mosjøen) g.m. Petra Pauline.Einar Jørgen Hansen 1890- (Odda) g.m. Mathilde Emilie Larsdtr.Karen 1892- (Stord) 1g.m. Ole Koppang 2g.m.Sigurd Koppang.Andrea 1894-1972 (Stord) g.m. Jørgen Olsen Nysæther.Anna 1880- (Imøy Skjelviksjøen) g.m. Hartvig Ulriksen.Olga (døde tidlig) (Stord)g.m. Einar Gregersen. mvh stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Alf EinarJohnsen

Ole Nilsen Hundåla og Olava Larsdatter fikk også min tipp-tipp oldemor Elen Karina Olesdatter Hundåla, f.03 jul 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Det stemmer det. Jeg har 5 søsken her, Elen Karina var yngst. Gift med John Jørgen Pettersen. Jeg har funnet to barn her Olaus f. 1861 og Olaf Marius f. 1865. Det er det jeg har på henne.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf EinarJohnsen

Ja, Olaus er min tippoldefar som igjen fikk min oldefar Johan Emil med Annette Iversdotter. Når det gjelder Olaf Marius tror jeg han døde ung, men er ikke helt sikker. Han finnes ved FT 1865, men ikke 1875.Har du noe på opphavet til Olava Larsdatter?Alf Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Jeg har dessverre ingen av forfedrene til Inger Olava Larsdtr. f. 1778 i Hundåla, død 1847. Det er henne du mener?Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Jeg har lett i kirkebøkene og, uten å finne noe. Vefsen slekthistorielag har etterlysningsider, prøv der. Det er flere som er flinke til å hjelpe. Du kan bla i etterlysningsidene og finner en god del fra Hundåla.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte etter Lars Jacobsen i Tømmerviken i Alstahaug i 1805, og ektefelle var da Karen Isachsdatter. Barn:1)Jacob Larsen 24 år2)Ana Kjerstina Larsdatter som var gift med Paul Olsen, Sørnes.3)Kjerstina Larsdatter som var gift med Mikel Larsen Botnet4)Olava Larsdatter som var 22 år, og formynder var Morten Jacobsen Hellesvig(bror av faren??). Olavas alder stemmer jo ikke helt med at hun skal være født ca 1778 da.5)Lisa Maria Jacobsdatter som var 11 år, med samme formynder som søsteren Olava.Ved innrulleringen 1769 er det kun 2 som kunne passe aldersmessig(Lars ble jo født ca 1735 ut fra FT-1801):Lars Jacobsen var innrullert i Straumsnes i Vefsn, og var oppgitt å være født i Haugland og 33 år(født ca 1736). Han var høy, vakker og brukbar og begikk leiermål i 1769Den andre Lars Jacobsen var 38 år(født ca 1731, og innrullert i Øster Herring i Vefsn. Han var middemådig og født i Østre Skaug. Du Geir vet kanskje om noen av disse kan utelukkes?Jeg har skiftene for Alstahaug frem til 1810 selv, og på torsdag kan jeg se om de det spørres om her er nevnt i senere skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det jeg mente å si var at jeg ikke har tilgang på skiftene for Alstahaug/Stamnes etter 1780. Det kan være at disse kan bekrefte forbindelsen.Olava ble født 14.04.1781 og døpt 5. søndag etter påske (Dom Litanias)i Stamnes kirke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du så nok ikke innlegget mitt før du svarte her Geir, for vi skrev omtrent samtidig. Jeg glemte også å få med noe, og det var at de to i Vefsn som jeg fant i aktuell alder ved innrulleringen 1769 var de to eneste som passet aldersmessig for alle stedene på Helgeland som er ført i den innrullingen. Det var flere Lars Jacobsen på andre steder, men de var for gamle eller for unge til å være født ca 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når det står 'ditto sted' under fødested i innrulleringsmanntallet for 1769, tror jeg det menes samme sted som de bor på, ikke nødvendigvis samme sted som personen ovenfor.De to Lars Jacobsen som du har funnet, kan begge utelukkes. Begge var gift i Vefsn og døde før 1801.Den Lars Jacobsen du jaktet på, befant seg ikke noe annet sted enn i Tømmervika, men alderen oppgis i 1769 til 23 år.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja vel da misforsto jeg informasjonen i innrulleringen her. Jeg så 23-åringen, men regnet han som for ung i forhold til folketellingen 1801. Han blir jo født ca 1746 hvis alder ved innrulleringen 1769 stemmer, men jeg vet jo samtidig også at i folketellingen 1801 kan alderen være feil med opptil 10 år iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når han gravlegges i 1804, oppgis alderen til 72 år (f. 1732). Kanskje det er innrulleringsmanntallet som er feil? Se midt på venstre side (denne kirkeboka er en prøvelse av flere grunner): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jacob Larsen Timmervigen døper sønnen Lars i Vefsn i 1746: LenkeManntallet fra 1769 er altså riktig - så langt... Jeg finner det for utrolig at det dukke opp en annen Lars Jacobsen i Tømmervika bare noen år senere, særlig siden jeg ikke finner flere aktuelle kandidater å ta av i Alstahaug og Vefsn. Aldersavviket i 1801 og 1804 er imidlertid uvanlig.Det er skifte etter mora Anna Steensdatter i 1772. Sønnen Lars er da gift og i Tømmervika.Anna Steensdatter hadde først vært gift med Ole Pedersen (skifte Tømmervika i 1739), så hennes ekteskap med Jacob Larsen kan tidligst ha funnet sted i 1739/40.Her er det nok mer å finne i kirkebøkene for den som vil lete. (Tømmervika soknet til Vefsn fram i 1767 og ble da overført til Stamnes/Alstahaug.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Helt siden innlegg nr 11 (og innlegg 5) har jeg lurt på hvor navnet INGER Olava kommer inn i bildet. Jeg har så langt bare sett henne nevnt som Olava.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith  M Toft

Jeg har funnet det på innlegg 5, derfor har jeg lagt det inn i slektstreet mitt. Jeg sletter det selvfølgelig. Takk for korreksjonen.Mvh Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.