Gå til innhold
Arkivverket

[#12731] Oldefar's langpipe


Gjest John Nordbø
 Del

Recommended Posts

Gjest John Nordbø

Oldefar's langpipe. Har vært så heldig å arve sølv-delene (toppen m/lokk og overgangen til piperøret)med hans navn ingravert (Ole Aasoldsen Nordbø) Disse 2 delene må være ca.150 år gamle -nydelig arbeide, og alt for fine til å la ligge i skuffen. Har derfor tenkt å lage selve pipehodet selv, men trenger en arbeids-tegning eller aller helst en ordentlig langpipe å se etter. Noen som kan hjelpe?? hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket på antikviterer og langpipe på Google og der kom denne siden opp: her er ihvertfall et bilde, men ikke så veldig tydelig.LenkeKanhende det beste villle være å gå på et museum?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Kjellaug, har vært inne og sett på bildet av langpipen, men det holder jo ikke som arbeidstegning, da er nok ideen med et museumsbesøk bedre, men til hvilket museum?? Kunstindustrimuseet? Folkemuseet på Bygdøy? Hadde jo håpet at det var en som bodde i nærheten av Rykkinn som hadde en langpipe hjemme, som jeg kunna ta de viktigste målene på.John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Skulle tro at biblioteket kan skaffe bøker om piper.Det kan vel ikke være forbudt det også,vi røkere mobbes jo til døde nå til dags.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Har selv ei langpipe med sølvlokk fra 1873 i huset, og siden den har ei interessant historie (gave fra Ole Richter), har jeg laget et lite hefte for familien om pipa, om giveren og om mottakeren. I den forbindelse ble jeg klar over G. Larsens pipefabrikk på Lillehammer. Fabrikken er nedlagt, og gitt til Maihaugen. Den er imidlertid 'nedpakket'. Det kan jo likevel tenkes at du kan få hjelp derfra. I forbindelse med 100-årsjubileet til G. Larsens pipefabrikk ble det utgitt et hefte: Pipens historie i hundre år. Redaksjon Alf Krohn. Der fortelles det bl.a. om pipehodene av merskum som G. Larsen ble spesialist på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk til Sigbjørn og Eldbjørg for gode innspill. Har prøvd biblioteket tidligere, men de kunne ikke finne noe relevant info.Det med Maihaugen og 100 års heftet for G.Larsens pipefabrikk skal jeg følge opp, john

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Norsk Folkemuseum på Bygdøy har en anselig samling med langpiper, - mer enn 100 stykker. Det er jo ikke så langt fra Rykkinn til Bygdøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Takk til Knut Bryn, det skal ikke gå mange dagene før vi avlegger Norsk Folkemuseum et besøk, dette må være løsningen. Hvis fullklaff blir jeg nok fraværende Brukarforum en tid, da blir det tollekniven og ikke tastaturet som blir verktøyet.Med hilsen til alle for gode innspill, John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.