Gå til innhold
Arkivverket

[#12740] EIKER 1600-1700- Berette Spæren, Kirsten Nesthorne og Ole Bryn - Søsken !?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Hvem er ”min” Nils som får barn (på Eiker?) på 1670? tallet ? Jeg kjenner 3 barn av Nils: Berette Nilsdatter Spæren, Kirsten Nilsdatter Nesthorne og Ole Nilsen Bryn. Om disse tre barna vet jeg:1.Berette Nilsdatter ble gift 16 desember 1708 på Eiker med Jakob Åsulvsson Søndre Spæren. Jacob døde på Spæren i 1748 (Jacob var sønn av Åsulv Sebjørnsson Spæren og Randi Børgesdatter Skalpe/Rygh). Berette og Jacob fikk flere barn med etterslekt. Berette hadde en søster som het:2. Kirsten Nilsdatter. Kirsten ble gift på Eiker 28 juni 1705 til gården Nesthorne på Eiker hun levde her i 1735. Kirsten ble gift med Petter Pedersen Nesthorne som var født ca. 1680 på Nesthorne, Eiker, han døde i mai 1732 på Nordengen i Eiker. Kirsten Nilsdatter og Petter bodde på Nesthorne på Eiker. (Petter var sønn av Peder Claussøn Nesthorne og Mari Jensdatter Loe) Kirsten og Petter får flere barn med etterslekt. Den tredje av søsknene jeg kjenner er:3.Ole Nilsen (på Grav i 1703-senere på Bryn). Ole var født ca. 1674, han døde 63 år gammel i januar 1737 på Bryn i Eiker, Ole Nilsen ble første gang viet 31 desember 1702 på Eiker til Mari Andersdatter fra Grav på Eiker – Hun var født ca. 1676, og døde i februar 1722 på Bryn i Eiker (Mari var datter av Anders Olsen Grav og Guro Christophersdatter). Ole Nilsen Bryn var gift 2. gang med Anne Gulbrandsdatter. Anne Gulbrandsdatter var søster av Engebret Gulbrandsen Lille Spæren, Peder Gulbrandsen Högseth og Johannes Gulbrandsen Stuverud. Når Ole Nilsen Bryn dør i 1737 etterlater han seg 4 barn fra første ekteskap og 3 barn fra annet ekteskap.Men – Hvem var foreldrene til de 3 søsknene ? ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jon! Det kan være et skudd i mørket, men jeg har registrert at foreldra til Berette på Spæren var en Nils Olsen som var gift med ei Anne Andersdatter. Nevnte Nils Olsen sies å være 62 år da han døde i 1708. Med andre ord født omk. 1646. Denne opplysningen er noe av det jeg ikke har fått sjekka opp igjen (etter krasjen), så kildehenvisniger og stedsangivelser er det så som så med. Men jeg 'innbiller' meg at denne Nils Olsen bodde på Spæren. En skal jo ikke innbille seg saker og ting i denne bransjen, men sjekk ut om det skiftes etter en Nils Olsen på Spæren omkring 1708.Denne Nils Olsen er sønn av Ole Simensen som det skiftes etter i 1681.mvh Tor kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TAKKER !..... Jeg finner ikke det omtalte skiftet i 1708, men det behøver jo ikke å bety at det ikke eksisterer, men at Ole Simensen Søndre Spæren hadde en sønn som het Nils, ja det stemmer jo.... hadde vært strøkent om noen 'der ute' hadde dette skiftet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo igjen - jeg har dessverre ikke fått skiftet..... men sier meg enig med deg, det hadde jo vært strøkent om noen 'satt' på skiftet. - En annen ting er jo at det ikke er brått sikkert at skiftet skjedde i 1708. Det kan jo ha 'gått for seg' flere år før 1708 eller flere år etter.....mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei, min bestemor Sigrid Aas kom fra Eiker, så jeg kjenner litt til dette området. Hun hører til Loe-Hoen slekten ( du nevner Loe i ditt innlegg.) Her finnes allerede mye informasjon, det er utgitt egen bok om Slegten Loe-Hoen, Eker ved E.Gundelach, Kristiania 1914. Ennvidere er det en rekke slekts-artikler å finne hos Eiker Historielag, så her kan du sikkert få hjelp.John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk for innspill - som sagt så finner jeg altså ikke skiftet hverken før eller etter 1708, men jeg kan sitte på ufullstendig kildematerale her på odden... det virker ikke urimelig at det er Nils Olsen Spæren som er 'min' Nils - men så var det denne dokumentasjonen, da! - Jeg tror nok at jeg har så noenlunde oversikt over de relevante bøker/artikler som er utgitt om Eiker-slekter, men pløyer dem gjerne omatt - boka til den godeste Guldenlach tror jeg ikke jeg skal sette all verdens lit til, men bevares - det kan være ledetråder der ... så takk for innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Jeg siterer fra ”Hagatæl”, av Hans A. Gulli, s. 39:”Jacob Aasulvsen Spæren. Han var født ca. 1677 og giftet seg i 1708 med Berthe Nilsdtr. Spæren (o. 1677 – 1750). Hun var datter av Nils Olsen og Anne Andersdatter”.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bjørn - Godt Nyttår ! - Det var da som bare!!! he-he... da var det hold i det hangande snøret til Talmo alikkavæla - Men bokji sier ikke mer enn akkurat det?...Nevner ikke noe skifte eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er vel slik at Gundelachs utgangspunkt var feil. Han gjorde en Hans Børgersen til stamfar for Lo-slekten og at han var gift med ei Kjersti. Mannen het vel Hans Ormsen og det finnes vel ingen kilder som bekrefter at han var gift med ei Kjersti. Hans Ormsen var rett nok gift to ganger. Hva hans første kone het vites vel ikke idag, men den andre het Mari Børgersdatter. Men, som etterslektsbok fungerer vel Gundelach-boka - men jeg tviler sterkt på at Nils Olsen er omtalt der, annet enn som en eventuell far til Berette Nilsdatter.Jacob Aasulvsen kan være av Loe-ætt, men en mangler vel muligens ett ledd der.....går vel an å 'konstruere' det, men beviset mangler vel foreløpig.I en artikkel om Loe-slekten i NST XXXVI drøfter vel artkkelforfatterne Jan F.L. Engedahl og Jens Petter Nilsen denne muligheten. Jeg har ikke artikkelen for hånden og kan dermed ikke være mer presis. - Denne artikkelen går vel langt utenpå det meste av det andre som er skrevet om Loe-slekta.Forøvrig er det jo som John Nordbø skriver noen slektsartikler i Eiker-Minne. Men, ingen av disse tar for seg Jacob Aasulvsen Spæren og hans kone så langt jeg kan se....Men det kan være at paret er nevnt i boka Hagatæl av Hans A. Gulli og Horgenslekten av Anne Marie Jonassen (side 39 i en av dem, kanskje i begge)mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ser at jeg brukte lang tid på mitt forrige innlegg. Det skjedde tydeligvis en del mens jeg skrev... he heTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei fra Porsgrunn!Da Petter Pedersen Nesthorne og kona døpte sin førstefødte, Peder, i mai 1706, het en av fadderne Ole Bryn. Det burde være en god peker på at Jons ide ide om at det dreier seg om en bror.Den samme lista over døpte i Eiker (1702-1713) har merkelig nok med noen dåpshandlinger som hører hjemme i lista foran. Den viser bl.a. at en soldat Peder Pedersøn Nesthorne døpte en sønn Peder 16.3.1695. Moren het Ide Olufsdatter. Er det samme Peder Nesthorne som giftet seg i 1705?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jada - mulig vi har løst dette sånn noenlunde....men vil gjerne ha 'bevis' Peder (eller Petter) Pedersen Nesthorne får barn i 1695 med Ide Olufsdatter (de blir senere trolvet--....og Ide forsvinner ut or soga) I 1703 blir Petter trolovet med Marthe Ellefsdatter - de får et barn som dør 1704 - Marthe dør også s.å. - Året etter blir Petter Gift med Kirsti Nilsdatter som tilhører den søskenflokken jeg her spør om......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jon's konklusjon om at de tre nevnte i temaet innledningsvis er søsken er nok helt rett. Fadderbruken deres nær sagt 'garanterer' det.Jeg har som deg Kjell, registrert noen 'glipp' i Eiker Historielags dåpssider. Faktisk en god del som skulle vært i den først dukker opp i 1702-13.Jeg vil ikke gi meg ut på noe svar om denne Peder Pedersen Nesthorne du spør om er lik...... men det vet sannsynligvis Jon, ettersom 'slekta' hans er gift med en av samme navn, kanskje samme mann..mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Jon!Videre sitat fra avsnittet om Jacob Aasulvsen Spæren i Hagatæl:'Jacob Aasulvsen og Berthe Nilsdtr. Spæren hadde flere barn, deriblant sønnene Aasulv, gift med Anne Jonsdtr. Horne, og Christen Jacobsen Spæren. Jacob Aasulvsen døde på Spæren i 1742'. Og det var det...Jacob Aasulvsen var forøvrig min 5 x tipp oldefar.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Trivelig med så mange hjelpsomme eikerværinger her. Jeg får NESTEN hjemlengsel.Takk for gode innspill! Foreløpig 'støtter' jeg meg til Hagatæl-boka, men skulle nå gjerne hatt en primærkilde da. Lurer på hvor Hagatæl-forfatteren fikk sine opplysninger fra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei Jon Jeg kan ikke gi deg noe endelig bevis på det du spør om. Men jeg kan nevne en par ting som kan være til hjelp i vidre arbeide. Ved skifte etter Ole Nilsen på Bryn 01.01.1737 nevnes det sølv med N:O:S: A:A:D: 1694. Dette passer godt med Nils Olsen og Anne Andersdatter på Søndre Spæren.Ved skifte etter Gunder Olsen i Vestfossen 21.01.1751, enke Maren Petersdatter. På enkens vegne hennes søskenbarn Kristen Jakobsen Spæren. Barnas morbror Nils Petersen på Sølløs, Barnas mors søsters mann Ole Klausen Korvald.Mvh. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jan, det var da fælt til liv så tidlig på mårran ! Takk og takk ! Detta sølvet var nytt for meg ! Og foreløpig den beste dokumentasjonen jeg har støtt på. Tusen takk ! Skiftet etter Gunder Olsen (min nX tippoldefar) kjente jeg, men hadde oversett enkens søskenbarn. Tusen takk ! Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Fikk lyst til å blåse liv i dette temaet etter å ha lest innleggene enda en gang.Siden jeg ikke finner noen Nils Olsen eller Ole Simonsen på noen av Spæren-gardene i manntallet for 1664-66, slo det meg at dette kanskje er mannen:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bd08MT60&gardpostnr=2178&personpostnr=6052&merk=6052#ovre>LenkeI så fall har jeg en teori om at Anne Andersdatter var gardtaus på en av Spæren-gardene der det ganske riktig var en Anders i 1664-66:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Torgeir, grunn til at du ikke finner Ole Simensen på Spæren er at han var på Flesaker. Såvidt meg bekjent har han alderig bodd på Spæren.Sønnen Nils giftet seg med datteren på Spæren. Jeg mener å huske at han kom dit i 1670 åra en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for rask tilbakemelding. Anne Andersdatter var altså jordtaus på Spæren, da? Eller hvordan hang dette sammen, egentlig? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Jon. for begynne med Anders Andersen Arneberg gift med Marthe Hansdatter Spæren. Barn 1 Anne Andersdatter Arneberg 2 Ingeborg Andersdatter Arneberg. Anne gift med Nils Olsen Søndre Spæren sønn til Ole Simensen Flesaker og Anne Lauritzdatter Darbo. Barn Berthe født ca 1677 død 1752. Berthe var først gift med Ole Pedersen Skramnes trolovet 1703 1 barn Barbro Olsdatter Skramnes født 17 aug 1704.Søsteren Ingeborg blev gift med bror til Nils, Hans Olsen. Du får stille opp på Eiker snart da. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Hei Jon. for begynne med Anders Andersen Arneberg gift med Marthe Hansdatter Spæren. Barn 1 Anne Andersdatter Arneberg 2 Ingeborg Andersdatter Arneberg. Anne gift med Nils Olsen Søndre Spæren sønn til Ole Simensen Flesaker og Anne Lauritzdatter Darbo. Barn Berthe født ca 1677 død 1752. Berthe var først gift med Ole Pedersen Skramnes trolovet 1703 1 barn Barbro Olsdatter Skramnes født 17 aug 1704.Søsteren Ingeborg blev gift med bror til Nils, Hans Olsen. Du får stille opp på Eiker snart da. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Turid. Dette var bra. Selv om du henvender deg til Jon, tar jeg mot til meg og spør lige ud:1. Ble Anders Arneberg oppsitter på Spæren gjennom giftemålet med Marthe Hansdatter? Og er det ham vi finner der i manntallet for 1664-66?2. Ble Nils oppsitter på S. Spæren gjennom giftemål med Anne Andersdatter, eller hvordan er det dette henger sammen?Stiller gjerne opp på Eiker (men trenger kanskje vite litt mer om hva jeg stiller opp på...) Hilsen Torgeir :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Horpen

Til Torgeir. Jeg er ikke så sikker der, men Anders var jo gift med Marthe Hansdatter Spæren. Har ikke gjort så mye med disse. Jeg hører til Sten Johannesen på Nordre Spæren gift (enke?) Marthe Engebretsdatter Store Ek. Det var Jon som hadde hjemlengsel, han kan jo komme på Gotisk igjen. Mvh Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Til TuridTakk for sist. Alltid hyggelig å treffe deg! Håper vi sees snart.Går ut i fra at du kjenner dette skiftet:Skifte på Spæren Søndre 10/1-1731Ingeborg Andersdatter er død - (Hun begraves 88 år gammel 10 des 1730 - min kommentar.)Enkemann: Anders ThoresenStebarn: (Det menes enkemannens stebarn - min kommentar.)1. Anders Hansen Skarra myndig2. Goro Hansdatter - er død og etterlater:a) Hans Jacobsen i Kjøbenhavn 36 årb) Valentin Jacobsen 30 årc) Søren Jacobsen 19 ård) Anne Jacobsdatter gift med Gunder Simensen Spærene) Karen Jacobsdatter gift med Erich Pedersen i Vestfossenf) Berthe Jacobsdatter 34 årg) Else Jacobsdatter 23 årh) Marthe Jacobsdatter 17 år3) Anne Hansdatter enke4) Rønnoug Hansdatter gift med Haagen Pedersen Aasen i Milesvigen fjerding.5) Marthe Hansdatter gift med Anders Arneberg bor Arneberg.----Til TorgeirDitt spørsmål 1 i innlegg 23: Anders Arneberg bodde (meg bekjent) alltid på farsgården Arneberg. Han er i live på Arneberg i 1755 når det skiftes etter kona.Til ditt spørsmål nummer 2 i innlegg 23: Om Ingeborg Andersdatter Søndre Spæren (som ble gift 1. gang med Hans Olsen fra Flesaker og gift 2. gang med Anders Toresen Korsgården) var datter av den Anders som satt på Spæren i manntallet 1665 vet jeg ikke. Men det vet kanskje noen andre som leser dette..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.