Gå til innhold
Arkivverket

[#12747] Fam. Svend Pedersen (Vaage) f. 1825 i Sund, utv. til USA i 1880, men til hvor?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan finne ut hvor det ble av Svend Pedersen f. 1825 og Tyri Monsdtr. f 1825 Barn: Peder f. 1848, Mons f. 1851, Ole f. 1854, Ingeborg Kristina f. 1858, Herborg Halbjørgina f. 1862, Niels f. 1859. Søstrene Herborg H. og Ingeborg K. utvandret i 1882 og foreldrene og sønnen Nils utvandret i 1880. Mons og kona Marthe Eline utvandret i mai 1873. Der slutter alle spor. Jeg har fått opplyst at Mons og kona Martha Eline hadde flere barn, men kan ikke finne hvor de ble av? Ved hjelp at en slik etterlysing har jeg nå fått vite at Martha Eline døde hjemme i Norge, men jeg har ikke klart å finne ut hvor det ble av resten av familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da Svend, Tyri og sønnen Nils reiste i 1880 var billetten allerede betalt av noen 'over there'? Så også for Herborg og Ingeborg i 1882. Noen (Mons?) må ha gjort det 'godt nok' til å hente hele familien over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har trålt bygdeboka i håp om å finne antydning til hvor familien slo seg ned. Lite eller ingenting å hente. Noterte at Anna Hansina Olina Svendsdtr. Vaage og Nils Ols. Vaage giftet seg i 1887 og slo seg ned i Steele Co, Dakota. De var riktignok ikke i nær slekt, Anna var datter av Svend Tormundsen, Nils sønn av Ole Larsen, men de var nærmeste naboer i Austevoll, og et sted må du jo begynne!I Steele Co. endte jo deler av Ingebrigt N. Vaage sin barneflokk også.Her er forresten noen Waage i Dakota, M.J. og Helen - i 'perfekt' Mons og M. Eline alder:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Må dessverre skuffe der tror jeg, det ser ut til at denne M. J. Waage er en Martin. Men, det kan jo hende han har endret navn.... Han kjøpte bl.a. land i Trail, Dakota: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Følgende Waage er reg. som land-patentees.: Lenke WAAGE, BERT WAAGE, CARRIE ¨ WAAGE, CHRISTIAN WAAGE, JOHN C WAAGE, MARTHA WAAGE, LARS JOHAN HENRIK L WAAGE, MARTIN J WAAGE, NIELS WAAGE, RACHEL WAAGE, RASMUS R WAAGE, RENART

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg synes Terje skal gå ordentlig gjennom 1880-tellinge, siden det ser ut til at han kanskje ikke har gjort dette. Du Heidi fant Waage, bør han og kunne finne noen. Det er bare å gå gjennom hver enkelt stat det....Husk og at Mons kan skrive Muns, Mans osv...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Æsj! Så lett var det å utelukke ham, altså... Ja,ja, men Waage, Vaage, Vaagen, Vogen osv. finnes det da en hel del av i tellingene derover. Kanskje kjenner Terje igjen noen av patentees`ene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tror heller ikke at M.J. Waage i Trail er riktig. Han het Martin J. Waage og var prest flere steder i ND. Vet ikke hva den J'n står for men sannsynligvis et farsnavn. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om Marthe Eline ble til Lena, kan disse melde seg inn blant kandidatene? Household: Name Relation Marital Status Gender Race Age Birthplace Occupation Father's Birthplace Mother's Birthplace Mons SWENSON Self M Male W 27 NORWAY Farmer NORWAY NORWAY Lena SWENSON Wife M Female W 32 NORWAY Keeping House NORWAY NORWAY -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Census Place Lisbon, Yellow Medicine, Minnesota Family History Library Film 1254638 NA Film Number T9-0638 Page Number 549BMvh. Arne --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Vel.... jeg er nå ganske usikker jeg, Hans. Alderen til Mons stemmer ikke helt med hans oppgitte fødselsår, uten at det trenger å bety så mye. Og jeg skulle også helst sett at de hadde barn. Men, men...Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Den NDSU Libraries-linken var jo genial Laila! Halve Austevoll slo seg visst ned i Steele County, og da skulle det vel gå an å finne igjen et par Austevollinger i de andre countiesene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er ikke dem tror jeg. Bruk energi på andre steder foreløpig. Jeg skal argumentere mer for (mot) det i morra, men jeg tror ikke at de i Lisbon er Mons og Eline.Det kan jo være at Mons og Eline ble skilt, men...Må på kontoret for å finne igjen det jeg så på igår!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hadde det noe med en Mons Swenson i 1900-tellingen for Lisbon å gjøre, Laila? Jeg så at der var en, men sjekket han ikke videre da jeg så at konas navn var feil. (Bladet fort videre for å bli ferdig med de 14 sidene.:)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, du har rett, Arne. Må gå tilbake til den. Her var kona Hannah, mener jeg å huske..... og, det så ikke ut til at de var 'nygifte', de hadde flere barn som så ut til å være deres begge. Men, jeg skal se mer på det senere. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, det var feil at det var feil!!!!!!!!! VI har funnet dem!!!!Følgende familie bodde i Lisbon, Yellow Medicine, Minnesota i 1900:Swenson, Mons, f. Feb 1852 i Norge vært gift i 5 år, kom til US i 1877, vært i US i 23 år.Swenson, Hannah, f. May?? 1878 i Norge, vært gift i 5 år, f. 3 barn alle i live, kom til US i 1892, vært i US i 8 år.Manda, daughter f. 1896 Minnesota Serina, daughter f. feb. 1897 Minnesota Hannah, daughter f. jan 1899 Minnesota -------------I nabohuset: Swen Pederson, f. Dec. 1825 i Norge, 74 år, gift 53 år. Tyri Pederson, f. Jan. 1824 i Norge født 7 barn, 5 i livet. -Vel, øya er det første man blir blind på! Kanskje Elen ble lei av amerika-livet og reiste hjem=? Kanskje det ikke er henne som dør i Norge i 1900?Lurer forresten på hvor Terje er hen.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

God morgen, Laila. Slo akkurat på maskinen og fikk se dine funn. Ergrer meg grønn over at jeg ikke dvelte noe lenger med denne Mons og Hannah igår. Og som du sier; øya er det første man blir blind på. Får bare gratulere, og gjenta det som så mange har sagt før: du er fantastisk!!!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bluss. Men, jeg og burde ha sett dette i går. Lurer enda på hvor Terje er....LenkeDisse fra Økland er den Bertha, som er Peder Swensons kone, Tilla og Eli hans stedøtre i 1900-tellingen. Bertha hadde født 3 barn, 3 var i live i 1900, altså Tilla (Mathilde, Eli og lille Alma som var f. i 1899).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takkar for godt arbeid. Jeg har fått opplyst at Mons og Marthe Eline aldri hadde noe godt ekteskap, men ikke at de gikk fra hverandre. Det kan tyde på at Marthe har reist hjem, men når tid dette har skjedd er ikke godt å si. Likevel står jeg med noen ubesvarte spørsmål og det er hvor det ble av barna til Marthe E. og Mons. Kanskje også de dukker opp. Jeg kan legge til at jeg har ganske god kontakt med en mann i San Diego på 92 år som i hele sitt voskne liv har lett etter disse personene som dere nå i løpet av kort tid har funnet. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.