Gå til innhold
Arkivverket

[#12747] Fam. Svend Pedersen (Vaage) f. 1825 i Sund, utv. til USA i 1880, men til hvor?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Kan barna til Marthe og Mons ha reist hjem sammen med moren? De ville vel neppe ha sendt hjem en syk mor den lange veien til Norge? Jeg vil også legge inn et nytt tema som kanskje dere også kan hjelpe meg med. Jeg har i lang tid lett etter. Marie Berthine Larsdtr. f. i Manger den 2. okt. 1852 gift med Engel Ingebrigtsen f. 1859 fra Kolbeinsvik i daverende Sund sogn. Engel og Maria reiste sammen med bror til Engel Ole 1. mai 1878. Jeg legger dette inn på et nytt tema, men håper på deres fantastiske hjelp da også, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Laila, jeg har bare et par ord jeg må si til deg. Du er suveren. Her finner du noen i løpet av et døgn som en annen har lett etter i over 70 år uten å komme på sporet. Supert. Jeg skal skrive til min slekting i USA i dag og fortelle han om funnene som er gjort. Så får han jobbe videre med det og kanskje han finner ut av resten selv. Takk for godt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette var jo strålende dere, så flinke - blomster til Laila spesielt, du har et fantastisk grep om de amerikanske kildene dine!Men hvordan finner vi ut om Mons og Marthe Eline fikk barn i Lisbon mellom 1880-tellingen og 1895-6 da han giftet seg på nytt med Hannah? Kirkebøker for Lisbon, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

For å finne ut om Mons og Marthe Eline (Lena) fikk barn ? Skriv til:Yellow Medicine County Clerk, 415 9th. Ave, Granite Falls, MN 36241. Eller ring 00 1 320 564 3670, hjelsomheten er stor når en ringer fra Norge har jeg opplevd. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det bør nok finnes i Lisbon. Det er jo der de hold til, men de var jo da barnløse til i hvertfall 1880, (giftet seg i 1873, stemmer ikke det?) Synes det er rart jeg, om de ikke får barn på 7 år, for så plopp, kommer det flere? Mjnjaaa...Lisbon er vel ikke akkurat verdens største navle, så det er mer å hente i Yellow Medicine, tenker jeg http://www.rootsweb.com/~mnyellow/Det skulle ikke undre meg om det fremdeles bor noen etterkommere i nærheten, det var trossalt mange i samme familien som bodde der! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lisbon er et meget lite sted, men uansett, det er jo County Clerk'n på Yellow Medisine Courthouse som sitter på fødsler, ekteskap, død, skillsmisser etc. Obits finnes på lokale bibliotek (microfilm av avisene. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Terje, kjenner du denne fyren her? LenkeRasmus Bertin Monsen? Jeg lurer på om det er han jeg finner i Lisbon, som Bert MOnsen f. i Norge, 52 år gml, imm. 1892. gm. Susie, 40 år f. i Minnesota og har datteren Eldora (tror jeg) 12 år f. i Minnesota.Grunnen til at jeg spør? Sammen med familien bor onkel Peder Swenson, 81 år, f. i Norway, enkemann, immigrerte 187x. Dette må da være broren ti Mons? (f. 1849). Er du ikke enig?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Rasmus Bertin Mons. Stangeland var sønn av Mons Lars. Kolbeinsvik og Ingeborg Eriksdtr. Stangeland. Peder Swenson kan ikke være hans onkel! Kanskje må vi se nærmere på 'Susie'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Er dette Hannah, tro?LenkeHun heter Helga Johanna Johsdtr. er fra Eikholm (under Fagerbakke) i Austevoll, f. 1878, til USA 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takker for all den hjelpen som jeg har fått av dere alle. Uten deres hjelp hadde nok denne gåten stått uløst i mange år fremover. Jeg har i dag sendt brev til min eldre slektning i San Diego med alle opplysningene i. Jeg tror nok du Laila har rett i dine antagelser om at Mons og Marthe Eline (Lena) var barnløse, for om det motsatte var tilfelle skulle de ha fått barn innen 1880 (etter 7 års ekteskap) I tilfelle de fikk barn etter 1880 så var det kanskje naturlig at de ble med moren hjem igjen, eller var moren tilfeldigvis i Norge da hun døde. Min slektning har i noen av brevene til meg opplyst at hans bestemor Kari hadde bilder av sin søster Marthe Eline (Lena) sammen med flere barn og det er derfor han har opplyst til meg at hun hadde barn. Det er ikke godt å si hvem disse barna var, men trolig ikke Mons og Lenas. Enig ikke sant?Kunne tenke meg å fått litt info om hvordan dere har klart å løse denne gåten. Hvilke hjelpemiddler dere har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Terje.Jeg, for min del, søkte først på 1880-tellingen på Familysearch. Der fant jeg at Mons og Lena var bosatt i Lisbon. Deretter ble folketellingen 1900 for samme område gjennomgått for å sjekke om de, eller rettere sagt han, fortsatt bodde der, og det gjorde han da, heldigvis. Og mye takket Laila, så ble han ikke oversett. Denne tellingen krever, som du sikkert vet, et abonnement i f. eks. Ancestry.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Var det sånn at Ole Svendsen også emigrerte? Jeg har litt følelsen for denne karen her, en Ole Swenson med mange barn og onkel Bue.... Ole var f. i Norge i mars 1852/3 står det, og 'din' Ole var født i 1854, det er omtrent akkurat det! (De jugde på alderen så det sang). http://www.lailas.net/lookup/swenson2.gifdet var også en Stangeland her-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det er den rette Ole, selv om alderen ikke passer helt. Stangeland er også et navn fra øya Stolmen som resten av fam. Svendsen kom fra. På denne øya har man også Våge, Aarland m,fl. På naboøya finner du navnene Rabben, Salthella, Dypevåg, Tøkje, Stenevik, Veigåg, Klavenes, Fagerbakke, Drivenes, Bekkjarvik, Grasdal m.fl. Jeg fant en Rabben på en av de sidene som du sendte, så jeg tror at det måtte vere mange Austevollinger i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ole Svendsen Vaage var født 27.3.1854, så måneden stemmer ihvertfall. Hvis han emigrerte i 1872, er han jo hakket vanskeligere å finne siden de digitaliserte kildene slutter i 1860 og begynner igjen i 1874. Tror ikke bygdeboka sier noe om hvor han ble av...Klarer vi å komme noe nærmere hvorvidt 'Hannah' er identisk med Helga Johanna Johannesdtr. Eikholm (under Fagerbakke), f. 14.7.1878, til USA 1892?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Også folk med navnet Drønen (Dronen) fantes med bolig i Yellow Medicine. Endre S. fikk sitt landpatent i 1879, og John C. i 1878.Ser ellers at en Johannes O. Kolbeinsvik, 17 år gammel, ankommer Ellis I. den 17. febr. 1920. Han skal da til sin fetter Sakarias O. Dronnen, Finley, ND. Det var vel kanskje mye inngifte mellom slektene Drønen/Kolbeinsvik.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Bare i løpet av ca 100 år reiser det ca 50 personer fra Drønen til USA. Noen av dem til et området i N. Dakota også noen av mine slektninger drog dit fra Drønen. De kalte seg Dronen, bl.a. Margrethe Eriksdtr. Aarland/Dronen f. 1869. Disse har jeg litt kontakt med. Jeg kan forøvrig opplyse at i dette området ble det bygd en kirke som ble hetene Ostervold Lutheran Church. Så det var nok mange Austevollinger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.