Gå til innhold
Arkivverket

[#12751] Kjøpmann Amund Huus f. ca. 1748 Lørenskog (?) Akershus


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Amund Olsen Huus var i FT 1801 54 år, altså født ca. 1748, og var da kjøpmann i Christiania. Han døde der 2.2.1817. Han var gift i sitt 2. ekteskap, visstnok 1786, med Birthe Olsdatter (født mars 1757, død 8.1.1832) fra Nerdrum i Fet.Jeg leter etter opplysninger om fødselen og foreldrene hans - ? Jeg har notater fra 1880-årene som forteller at han hadde familie i Lørenskog, slik at det foreløpig ser mest sannsynlig ut at han kom derfra.Jeg har heller ikke klart å finne ut noe særlig om navnet Huus - er dette et slektsnavn eller et gårdsnavn mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Vi begynner med Familysearch. Denne kilden oppgir Gjerdrum som fødselsstedet hans.Om det er rett vet ikke jeg.Kanskje er det hustruen som kommer derfra.Amund Olsen HUUS,Pedigree,Birth:Abt. 1753 Gjerdrum, Akershus.Marriage(s): Spouse: Berte OLSDATTER,Marriage: 1786,Gjerdrum, Akershus, Norway.I en annen fil står det at de giftet seg ca. 1777 .........For meg høres navnet ut som et gårdsnavn. Nå 'vet du' iallefall at hans far trolig het Ola/Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for innspill, Nina. - Litt mer konkret om hvorfor jeg holder på Lørenskog:Amund Huus’ oldebarn (f. 1852) skrev – med sin bestemor (Amunds datter) Karen Petrine Hermana Huus (1793-1873) som kilde: ’Amund Huus familie i Lørenskog har jeg aldri hørt nevne, selv av hans egen datter, så hun har vel ikke kjent til den, da han drog så ganske ung til Christiania, hvor han senere var like til sin død. - - - Bestemors eneste bror var 12 år eldre enn henne og således født 1781. Amund Huus var først kusk hos general Wilster og nokså snart kjøpmann, kjøpte gård i Storgaten - - - og gårdsbruk på Storo i Østre Aker nær Grefsen. Han hadde først vært gift i 2 år med en kjøpmannsdatter i Christiania, der etterlot seg en datter, der likesom moren var alt for glad i det sterke og døde ung, gift med kjøpmann Nissen i Kirkegaten og etterlot seg en sønn, kjøpmann Nissen på Toten. Hos Wilster lærte han å kjenne Berthe Nerdrum, husmannsdatter fra Fet og husholdningselev hos generalinde Wilster ---’.Siden den nevnte sønnen (Ole Huus, døde ugift 2.3.1831) til Amund og Berte var født 1781, er vel giftermål i 1777 mer sannsynlig enn i 1786. Berte var 20 år i 1777.Det ser ut som Bertes foreldre bodde i Gjerdrum. Det var vel faren hennes som kom fra Fet. Så bryllupet med Amund sto vel gjerne i Gjerdrum. Men noe holdepunkt for at Amund kom derfra (bortsett fra at Gjerdrum er oppgitt som fødested for Amund på Ancestral File – i hakeparentes, som ser ut til å bety usikker opplysning e.l.) ser jeg ikke. Jeg tror Lørenskog må være det første stedet å lete. Slik det er skrevet i sitatet ovenfor, virker det som 'noe man visste', den gangen i hvert fall. Men kan det finnes noen sammenheng mellom ’Huus’ og Lørenskog på 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å 'korrigere' litt:Ammund Olsen Huus ble første gang gift 20.06.1777 i vor Frelsers Kirke, Christiania ( eller mer presist, 'viet i huset' ) med Else Maria Arndtsdatter Fossum. Første barn ble Aase Kierstina døpt i vor Frelser 18.03.1778.Jeg har ikke kirkebøkene for Gjerdrum, men 1786 paser bra. For sønnen Ole døpes 29.12.1786 i vor Frelsers Kirke. Neste barn, Betrina Hermane, døpt 23.05.1788, men begraves allerede 14.07.1791 - men alt dette har du vel fra før.På bakgrunn av dette, har jeg litt vanskelig i å følge tråden i innlegg (3). Fint om dette kan være til hjelp til å 'fininnstille' etterlysningen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Geir: Jeg ser nå at det nok er en knute eller to på tråden i innlegg (3). Og nei - jeg har ikke alt du opplyser fra før, så takk for det! Men det står vel ikke noe mer i kirkeboken om Amund Huus ifm. vielsen i 1777? - Du skulle vel ikke ha kirkebok for Skedsmo og kunnet se om hans fødsel (ca. 1748) skulle stå der? (Burde jo ha sjekket det selv, men han har ligget litt på is det siste året.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.