Gå til innhold
Arkivverket

[#12760] smed Baard Torgersen tved , Vadsø


Gjest solfrid Kvam Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest solfrid Kvam Hole

Noen som har opplysninger om Baard Torgersen tved( ca 1760) smed og fisker, gift Inger Larsdat. Angivelig født i Ullensvang i Hardanger, men dro til Finmark og var bosatt der ved folketelling 1801 hvor famile og etterkommere bodde. Han er nevnt som smed og fisker i Vadsø byshistorie( bind1) Det er hyggelig dersom noen vet noe om hvorfor vedk flyttet fra Vestland til Finmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg slår til med Familysearch jeg :-) ......BAAR TORGERSEN,Birth:08.JUN. 1760,Christening: 15.JUN.1760 Ullensvang.Father: TORGIER HALSTEENSENMother: TORBIOR THOMAEDR.Lette etter disse to i 1801 og tenkte kanskje at de bodde på en gård som het Tvedt e.l. og BINGO der var iallefall enken dvs. Baard's moder boende på gården Tvedt i Kinsarvik.LenkeVel vel, sikkert kan jo ingenting være så du får sjekke det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Andreassen

Jeg har faktisk endel opplysninger om Baard Torgersen Tvedts etterslekt i Finnmark. Han er faktisk min 3. tippoldefar på morsiden. Er du interessert så ta kontakt. Årsaken til at han dro til Finnmark var antakelig den at han var soldat på Vardøhus festning. Det var nemlig opplyst da han giftet seg i 1785. Men jeg har ingenting om hans aner, så det ville vært interessant for meg å vite mer om dem.Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfrid Kvam Hole

Kjempeflott! Jeg vet også endel om etterslekten fordi du og jeg er nok i samme familie.Jeg er Nanna sitt barnebarn.Det er veldig interessant det du skriver om hvorfor han reiste fra Vestlandet til Finmark. Jeg så på de opplysninger som jeg fikk på dette innlegget og det ser ut til at det stemmer, men jeg har ikke dette bekreftet. Det ser ut til at foreldre til Baard er Torgeir Halstensen og Torbjørg Thomasdatter. Det som også er spenndene er denne Kibydialekten , hvor kom den inn, den har jo et vestlandsk opphav , når var det? Vet du noe om Inger Larsdatter? hun er vel også fra Ullensvang? Ta gjerne kontakt med meg på min e-post solfkvam@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Baard Torgersen Tveit var født på bruk 1, Tveit i Odda. Han var sønn av Torgeir Hallsteinson Tveit (1728-1800) på bruk nr 1, Tveit, gift 1748 med Torbjørg Tomasdatter (1723 - etter 1801) fra Berge br.1.Torgeir var sønn av Hallstein Gunnarson Tveit (1689-1772) gift 1717 med enken Synneva Torgersdatter (1690-1738), fra br.1, Sandvin.Torbjørg var datter av Tomas Vigleiksen Jåstad, på br.1, Berge, gift 1721 med Marita Bårdsdatter (1693-1746), fra Opedal, br.1, Øvstatun. Jeg tror ikke Inger Larsdatter var fra Ullensvang.Kilde: Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, bind III-1, Odda, side 400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfrid kvam Hole

Tusen takk! Dette er et fantastisk medium for informasjon. Jeg kan opplyse at jeg har fått masse informasjon på mitt spørsmål, blant annet fra Jan Andreassen, Vadsø, Finnmark, og Thor Hauge. Inger Larsdatter var fra Finnmark. Jeg ønsker å jobbe mer med dette videre. Solfrid K Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Når det gjelder spørsmålet ditt om 'Pulju', gjør jeg for sikkerhets skyld oppmerksom på at du har fått svar på sida til Arne Lundenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.