Gå til innhold
Arkivverket

[#12763] Plutselig ble det bråstopp - HJELP....vedr. Værnes i Stjørdal ca. 1805-1816


Gjest Mette Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Larsen

I min søken etter Værnes delen av slekta mi har det for øyeblikket blitt full stopp. Er det noen som kan hjelpe meg videre??? I dåpsregisteret i kirkeboka for Stjørdal og Værnes har jeg funnet min tipp tipp oldefar Elias Eliassen (kalte seg seinere Elias Eliassen Værnes) døpt 29. april 1821. Han ble født 5. mars med foreldre ind. Elias Johansen Halsen (plass under Værnes vestre) og Gurina Sivertsdatter.Jeg fant også søsken av Elias i dåpsregisteret for Stjørdal: Tvillingene Gollaa og Sivert født i 1817 (døpt i Hægra kirke) og Johanna født i 1823 (døpt i Værnes kirke). I døderegisteret fant jeg nok en søster av Elias - Gurine født og død i 1820. I komfirmasjonsregisteret for Værnes kirke fant jeg Elias komf. i 1837, Sivert komf. som 21 åring i 1838 og Johanna komf. som 18 åring i 1841. I tillegg fant jeg også to 'ekstra' søsken - Peter komf. som 16 åring i 1825 og Elen Marie komf. som 20 åring i 1835. Peter står oppført med fødested Værnes og Elen Marie med fødested Halsen.Følger jeg registreringene på ungene i kirkeboka for Stjørdal bodde familien først på Værnes, deretter flytta de til Hægra før de igjen havna på Værnes.Problemet er: Jeg har saumfart fødte/dåpsregisteret for hele Stjørdal fra 1803 til 1820 og finner hverken Peter eller Elen Marie født/døpt. Ikke finner jeg noe giftemål mellom Elias Johansen og Gurina Sivertsdatter heller. Er jeg blind? Kan presten ha skrevet feil i komfirmasjonsregisteret på Peter og Elen Marie? Ble de født/døpt et helt annet sted?? Ble Elias og Gurina gift et annet sted enn i Stjørdal? Er det noen i vårt landstrakte land som vet noe om dette??? Kan DU hjelpe meg???Venter i spenning på svar.....Mette Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sissel Endresen

Jeg har dessverre fått meg slike bråstopp i forhold til kirkebøkene på Stjørdal selv og det er mildt sagt kjedelig. Det står veldig lite i forhold til utflyttede folk.Men jeg har funnet ut at det hendte faktisk at flere fra Stjørdal giftet seg i Trondheim, og det i Vor Frues Kirke eller i Nidarosdommen. Jeg hvet ikke om at dette skjedde i perioder hvor værnes kirke event. var under oppussing. Det var mulig de brukte fortrinnsvis Hegra eller Skatval kirke.Hilsen en utflyttet stjørdaling.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei igjen.Synes jeg kjenner igjen menneskene fra før. Husker Elen Maria som ble døpt 1812 i Nidaros.Elen Maria f. 30/4-dpt. 16/5 1815 Inderøy. Siver og Golla ble døpt i Hegra og Elias i Værnes.Om du ser på barnas dåpssteder ser du at i 1812 var de i Trondheim(Nidaros), 1815 Inderøy, 1817 Hegra og i 1821 Værnes. Så det ser ikke ut som om de ha flyttet frem og tilbake til Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.