Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Geir Moen

[#12764] Karl Wilhelm Rasmussen, Fagerjord, Ofoten.

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Søker opplysninger om Karl W. Rasmussen født 1784, død 1847(ifølge alder oppgitt ved død - født i 1787). Gift 14.10.1816 med enken Marit Augustiniusdtr. Fagerjord. Har søkt han i 1801 tellingen men ingen ting å finne. Har noen vært borti han?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Moen

OBS!fødselstall i parentes skal selvsagt stemme med 1784 som det sto først. Beklager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans-Petter Falao

Det tyder på at han har kommet fra Bergen. I Ofotens kirkebøker har jeg ham fra 1814 til1847. 2 uekte barn i 1814 og 1816, to barn i ekteskap 1817 og 1820.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans-Petter Falao

Kan det være nr 13543 i Bergen FT 1801? 20 år og læresvend kan passe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Moen

Takk for tipset.Hvorfor tror du han er fra Bergen forresten?Den Carl Rasmussen som du henviser til kan selvsagt være den rette. Men jeg finner han ikke døpt i Bergen. I 1815 står han oppført som ikke møtt ved examination board. Han oppføres som født i Bergen da. Han er vel da selvsagt allerede i Ofoten siden han ble far i 1814.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans-Petter Falao

Det kan ha vært i forbindelse med en kirkebokoppføring, jeg kan ikke si det sikkert. I Ofoten er det mange som står oppført fra Bergen; det vil i praksis si at de har kommet via Bergen, og er vel som oftest fra en eller annen plass i Hordaland, evt Vestlandet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Moen

Hei!Jeg gikk igjennom døpte for 1814 og der kan du har rett ang. Karl, fordi der er han oppført som skomakerdreng og fikk to barn med samme dame, begge uekte. Første døde før dåpen ble stadfestet i kirken. Barnemoren het Ingebor Amundsdtr. fra Hekkelstrand. Så det kan jo tyde på at Karl var fra Bergen ;-))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive