Gå til innhold
Arkivverket

[#12764] Karl Wilhelm Rasmussen, Fagerjord, Ofoten.


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Søker opplysninger om Karl W. Rasmussen født 1784, død 1847(ifølge alder oppgitt ved død - født i 1787). Gift 14.10.1816 med enken Marit Augustiniusdtr. Fagerjord. Har søkt han i 1801 tellingen men ingen ting å finne. Har noen vært borti han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Hans-Petter Falao

Det tyder på at han har kommet fra Bergen. I Ofotens kirkebøker har jeg ham fra 1814 til1847. 2 uekte barn i 1814 og 1816, to barn i ekteskap 1817 og 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Takk for tipset.Hvorfor tror du han er fra Bergen forresten?Den Carl Rasmussen som du henviser til kan selvsagt være den rette. Men jeg finner han ikke døpt i Bergen. I 1815 står han oppført som ikke møtt ved examination board. Han oppføres som født i Bergen da. Han er vel da selvsagt allerede i Ofoten siden han ble far i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Det kan ha vært i forbindelse med en kirkebokoppføring, jeg kan ikke si det sikkert. I Ofoten er det mange som står oppført fra Bergen; det vil i praksis si at de har kommet via Bergen, og er vel som oftest fra en eller annen plass i Hordaland, evt Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Jeg gikk igjennom døpte for 1814 og der kan du har rett ang. Karl, fordi der er han oppført som skomakerdreng og fikk to barn med samme dame, begge uekte. Første døde før dåpen ble stadfestet i kirken. Barnemoren het Ingebor Amundsdtr. fra Hekkelstrand. Så det kan jo tyde på at Karl var fra Bergen ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.