Gå til innhold
Arkivverket

[#12766] Føring av mellomnavn og slektsnavn i BD87


Gjest Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Arild Kompelien

Noen som har synspunkter på hvordan mellomnavn og slektsnavn bør føres i BD87?Man har et fornavnsfelt og et slektsnavnsfelt til bruk. Hvordan føre en person Jacob Ager Berg der Berg er slektsnavn og Ager er mellomnavn.Fornavn: Jacob (Ager)?Slektsnavn: Berg (Ager)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Et mellomnavn er et fornavn. Var det ihvertfall, men pr. i dag vet jeg ikke da det skjer så mye rart med navneloven.Berg, Jacob Ager skulle det vel bli. Skriver etternavn først her, for da er det lettere å se sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg tror nok jeg ville brukt Jacob Ager i feltet fornavn.(og når det gjelder slektsregistret er det også en fordel).Etter reglene er mellomnavnet(mitt også!)ikke regnet som et slektsnavn og kan altså ikke arves automatisk av mine barn. Men hvis det samme mellomnavnet er brukt i flere generasjoner med samme slektsnavn i gammel tid ville jeg nok kansje brukt bindestreken. ETTER DE NYE REGLENE SÅ KAN NÅ FÅ LOV TIL Å SØKE OM Å BRUKE DOBLE SLEKTSNAVN(ALTSÅ MED BINDESTREK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Med mellomnavn forstås vanligvis i dag det som f. eks. skjer når et barn får begge foreldrenes slektsnavn. Det er som i eksemplet her, Ager fra mora, og Berg fra faren. Ager er mellomnavn.Forstår deg da som at du vil ha Jacob Ager i fornavnsfeltet og Berg i slektsnavnfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

4G sier ikke så mye om akkurat dette tilfelle annet enn eksempel på Ole P. Johannesen hvor det er usikkert om P.'n står for ett fornavn til..da man bør se andre kilder for å finne ut hva P'n står for.Ager er jo klart ikke ett fornavn nr.2 så jeg ville ha skrevet Ager Berg i slektsnavnfeltet. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det ville eg også. Ein grunn til det er at det ikkje er urimeleg å finna han berre eit etternamn i andre kjelder. Og det kan vera det eine eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og det finnes de som har to etternavn uten bindestrek (det blir ikke flere med den nye navneloven, men vi som har det får selvsagt beholde det, samt våre barn osv.). Jeg selv er en, en noe mer kjent er Heide Steen, Harald. Hilsen Kamsvaag Berntsen, Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Så langt er jeg ikke overbevist om hvordan det bør gjøres. Hadde nok ønsket bedre argumentasjon.Enig med Hans i at Ager ikke hører hjemmer i fornavnsfeltet. Er også enig i det Jan sier om at navnet i andre kilder kan være oppgitt med bare Berg eller Ager. Men det tar jeg mest som argument for å føre f. eks. Berg, Ager i slektsnavnfeltet. Berg er tross alt slektsnavnet og derfor mest nærliggende at det er det man søker etter og vil finne i andre kilder.Det er også slik man i dag er vant til å gjøre på alfabetiske lister på skoler f. eks. Samme Jacob ville på ei alfabetisk liste bli sortert etter Berg, Ager.Når dette for meg ser ut til å være ganske godt innarbeid i dag, vil ei føring som Ager Berg lett bli misforstått som at Ager er slektsnavn og Berg er mellomnavn.Jeg heller derfor til at Berg, Ager bør brukes i slektsnavnfelt, men er mottakelig for bedre argumentasjon for å bruke Ager Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Er det lagt opp til et forslag til løsning/forklaring i det nye Windows programmet som skal erstatte BD87 når det gjelder dette spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Geir,Blir kombinasjonen Kamsvaag Berntsen,ført videre AUTOMATISK til dine barn?. Før den nye navneloven treddde i kraft var nemlig mellomnavn noe som ikke ble automatisk videreført(altså ikke et slektsnavn).Med dagens ordning så må man fortsatt ha bindestrek imellom slektsnavna).Mitt eget mellomnavn er min mors slektsnavn,men fortsatt får jeg ikke lov til å kalle det nettop det,da må jeg søke om å få inn en bindestrek!). Hvis jeg ønsker å føre mellomnavnet mitt videre vil det bli på mitt eget intiativ,altså akkurat som dåpsnavnet!.Min farfar har også slektsnavnet til sin mor,han har da to mellomnavn: JOHAN BERTIN GRASTVEIT HOWDENHvis han hadde het JOHAN-BERTIN GRASTVEIT-HOWDEN,da hadde han hatt ingen mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kamsvaag er IKKE et mellomnavn, mitt slektsnavn er faktisk Kamsvaag Berntsen. Jeg har både brevet der slektsnavnet blir godkjent, faktisk påpekt skrevet uten bindestrek, samt at jeg er slik registrert i alle offentlige instanser. Jeg ser riktignok at på skattelistene har datamaskinene ikke 'forstått' dette (men det er ikke første gang), men kan forsikre at eventuelle restskatter bli skrevet ut riktig. Derfor arver mine barn navnet (og har gjort det) og deres barn igjen. Samt at deres ektefelle kan ta navnet. Til David, dette gjelder ikke deg, men det virker som mange har vanskelig for å godta dette. Jeg må faktisk vise navnebrevet (nå over 40 år gammelt), ligningsattest eller skattekort o.l. før de motvillig godtar at KAMSVAAG BERNTSEN er ETT slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som nevnt sies det ingenting i 4G om hvordan mellomnavn skal føres.Fikk i dag telefon fra en som er blitt kurset i bruk av BD87. Han forteller at kursheftet forklarer at fornavn pluss mellomnavn skal føres i fornavnsfeltet, og slektsnavnet i Slektsnavnfeltet.Selv føler jeg at mellomnavnet ikke hører hjemme i fornavnsfeltet, og kunne tenke meg å føre Berg, Ager i slektsnavnfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Er helt enig med deg Arild. Så lenge begge navnet Ager like gjerne kunne vært slektsnavnet, ville jeg ført det i feltet for slektsnavn. Det er vel i dette feltet man først og fremst søker etter etternavn - og mange tenker kanskje ikke engang på muligheten for å søke etter navnet som fornavn.Jeg ville også ha satt Berg først, ettersom det er dette navnet vedkommende faktisk brukte som slektsnavn. Dermed må man anta at det er dette navnet man først vil slå opp på. For det er vel egentlig dette det er snakk om: hvordan registrere slik at andre personer kan finne personen lettest mulig ved søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet du om han brukte Berg som etternavn? Hvis du ikke vet det og skriver Berg, Ager så tolker du.Kurset i bruk av BD87? Det kommer vel an på hvem som kurser det. Mellomnavn som er ett etternavn nr. 2 har ikke noe i fornavnsfeltet å gjøre. Skriv det slik det står, i slektsnavnfeltet, Ager Berg. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Faren var sogneprest Berg og mora nevnt som født Ager, men sønnen skrevet Jacob Ager Berg.Ja, jeg tolker. Og vil hevde at den som skriver av kilder og tror han/hun ikke tolker, lever i en illusjon. Ved å føre Ager Berg foretar man også ei tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja du tolker som endrer på ting. Jeg tolker ikke når jeg skriver det som står. Men, hvorfor spør du om synspunkter/råd når du allikevel gjør som du synes -Du ønsket bedre argumentasjon? Dine argumenter for å skrive slik du gjør er dårlige. Jeg må være helt 'korka'. Ha en god natt. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Prøv å argumenter Hans! Jeg har prøvd å legge fram argumenter slik jeg ser dette. Det er lite fruktbart å bare si at mine argumenter er dårlige. Prøve heller å si hvorfor de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er greit med mye synsing, men så lenge vi har en norsk lovgivning ang. navn, hvorfor ikke følge den. Da vet jo alle hva de har å holde seg til. Det er vel ikke helt uten grunn at vi har en slik lov. Uten den blir det jo bare kaos, og ingen vet hvilket navn de skal søke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Må bare si meg helt enig i det Berit skriver, la navneloven være 'rettesnoren', så får det være opp til den enkelte om de ønsker å avvike fra denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Mitt argument er:Rett avskrift.Da er det vel ikke så mye å diskutere. Navneloven bør ikke blandes inn her fordi ingen lover har tilbakevirkende kraft. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til Hans.Svært så sint du virker Hans. Ingen grunn til det. Selv om du mener at ditt argument er det eneste som er riktig å bruke så kan du da vel ikke påstå at: 'Da er det vel ikke så mye å diskutere.' Da blir det jo på en måte: Hans har talt, og da er det ikke mere å snakke om. Andre har like stor rett som deg til å ha en mening om noe.Ang. navneloven så har det ikke vært nevnt noe tidsrom så langt jeg kan se, og vi lever og skriver pr. i dag. Det er vi og de etter oss som skal lese og forstå det som skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Beklager Berit, hvis jeg oppfatttes som sint. Jeg er ikke det, må nok legg om stilen da kanskje. Navneloven kom vel i 1920 og vi sitter her og skriver av kilder 1-2-3 hundre år gamle så da hører ikke den hjemme i denne saken.Jeg mener at en avskrift bør være kildetro og det er den ikke hvis en skiver Berg, Ager og ikke slik det står, Ager Berg. Har mange eksempler på to slike slektsnavn men det kunne da ikke ramle meg inn å bytte om på rekkefølgen fordi jeg sjør synes det er riktig slik når jeg skal skrive av en kilde.Skriv hva dere måtte ønske. Noen mente jo her før at 4G Standarden ikke var noen standard, javel, men den har iallefall hjulpet oss som skriver av kilder til å gjøre det nokså likt.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Her er eg heilt og fullt samd med Hans. Står det Ager Berg skriv ein Ager Berg. Alt anna er fikling med kjelda; slik eg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Skriv slik det står sier Jan og Hans. Vær kildetro - ikke fikle med kilda. Men det står ikke Ager Berg. Som nevnt over står det Jacob Ager Berg. Så må vi vel skrive det da?Jeg hevder at vi må tenke, bruke hodet, og ja, fikle med kilda og tolke. Hele programmet BD87 er et system som deler opp kildene i fragmenter/felter. Det er å fikle med kilda. Men skal det være noen vits i å skrive av kildene må det settes i et system, og da må vi tenke - ikke bare si - skriv slik det står. Det blir nesten intetsigende, for hvor skal man skrive det? Det finner man ikke ut av uten å tolke. For å ta eksemplet jeg tok utgangspunkt i kan vi se litt på to av feltene i kirkeboka. Under - Confirmandens fulde Navn - står det: Jacob Ager Berg. Kildetrohet uten å fikle med kilda krever et felt i BD87 med samme navn der vi fører: Jacob Ager Berg. Så er det et felt kalt - Forældre. Der står det: Sognepræst Nicolai Gerhard Berg. H. Wilhelmine Cathrine født Ager. Det er det som står - og så vil Jan og Hans føre det slik - i ett felt? Jeg ønsker å bruke hodet, tolke og plassere de enkelte elementene i felter der jeg meiner de hører hjemme. Dette er selvsagt tolkning, men noe annet er umulig hvis man vil ha en brukbar database. Jeg tror også Jan og Hans er enige i det, og jeg tviler sterkt på at Jan og Hans ønsker å føre foreldrene her i ett felt selv om det er slik det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.