Gå til innhold
Arkivverket

[#12767] Hvem var Torgeir Kristensson på Bråtan under Kolsrud i Sigdal (ca 1737-ca 1808)


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

Første gang jeg kommer over Torger, er ved trolovelse og vielse i 1761, med Barbro Kristoffersdotter. De får flere barn sammen før Barbro dør 1788. Fadderne ved barnedåpene gir et entydig svar på hvem Barbro var, nemlig Barbro Kristoffersdotter fra Velstad, født 1727. Torger og Barbro bodde først på en plass under Eikje, så noen år på en plass under Ramstad, men flyttet etter 1768 til Bråtan under Kolsrud, der de ble boende. Som enkemann giftet Torger seg igjen med enke Kari Steinarsdotter (1748-1822) fra en plass under Skatvedt, datter av Steinar (Steener) Gunbjørnsson Skatvedt og Kjersti Reidarsdotter fra Hagavoll. Torger og Karis sønn Christoffer (1790-før 1865) er min forfar.Det er kanskje et blindspor, men en av fadderne til et av barna i 1.ekteskap var en svigersønn av Kristen Guulsson fra Glesne, bosatt blant annet på Hovden i Krødsherad og på Vik i Sigdal. Dersom han er Torgers far, må Torger være født utenfor ekteskap, og med en annen mor enn hun som siden ble gift med Kristen Guulsson. Kristen var for øvrig også på Kolsrud en periode, men det er kanskje et tilfeldig sammentreff?Jeg er ikke i stand til å finne noen dåp for Torger, eller noen andre opplysninger om hvem foreldrene var. Er det noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Torgeir er i følge Andreas Mørch [sigdal og Eggedal bind II s. 144] fra Krødsherad. Kirkeboken for Sigdal 1722-77 (som dekket dagens Sigdal og Krødsherad kommuner): 'Døpt 12. mars 1738 i Xherad (=Krydsherad/Krødsherad) Guri Pedersdatters u-ækte b. Torier faderen Christen Guulsen Glesne.' Christen var sønn til Gul Olsen Glesne på øvre Glesne/Gul-Glesne/Gulgarden [A. Mørch: Krødsherad bind I s. 19]. Han ble 1741 gift med Live Andersdatter/Arnesdatter Fyrand, datter til Arne Hansen [A. Mørch: Krødsherad bind I s. 73] eller Live Andersdatter Haslerud, datter til Anders Engebretsen Haslerud [A. Mørch: Krødsherad bind I s. 262]. Han står oppført som gift med begge, Mørch har nok ikke vært helt sikker her. Christen hadde Hovden i Krødsherad [A. Mørch: Krødsherad bind I s. 267], men han og Live bodde også ei tid i Bendikslykka under Vik i Sigdal [sigdal og Eggedal bind II s. 611]. Live døde i 1766 og Christen ble i 1770 gift med Guri Pedersdatter. Det står videre ar de var ei tid på Kolsrud og at Christen døde i Skartumeie i 1795, 82 år gammel. Det går ikke fram hvor mor til Torgeir var fra, og om det var den samme Guri Pedersdatter Christen giftet seg med i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Tusen takk for opplysningene!Jeg har åpenbart oversett noe vesentlig, for den kirkeboken har jeg sjekket tidligere, riktignok for flere år siden. Det må nok ha gått litt fort i svingene den gangen! Godt at en da har denne muligheten, og at det fantes noen som hadde sjekket bedre enn jeg gjorde.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.