Gå til innhold
Arkivverket

[#12771] Hvorfor 'finsk' etnisitet i 1900 folketellingen?


Gjest Eva Willenburg
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Willenburg

Lurer på hvorfor det angående min farmor er oppgitt: etnisitet finsk og språk finsk? Hun var født i Vadsø, Finnmarken, faren kom fra Skåne, Sverige, mens moren som var født i Saltjern, Nordvaranger hadde finske foreldre. Spesielle regler for 1900 tellingen? Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er på ingen måte ekspert på dette, men jeg tror neppe det var noen regler for hvem som ble klassifisert som finner i folketellingene. Av erfaring, vet jeg at det er en del feil i angivelsen av etnisitet i folketellingen. Det riktige skullle vel vært 'blandet' etnisitet i dette tilfellet. Men det kan jo hende at din farmor faktisk snakket finsk, siden moren trolig var finsktalende.Hilsen Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I folketellinga 1900 oppga nesten halvparten av befolkningen i Vadsø at de hadde finsk etnisitet, nesten like mange hadde finsk som språk. I Nord-Varanger var forholdet det samme. Derfor kan en regne med at det var like vanlig å høre finsk som norsk på gata i Vadsø og at barna måtte lære finsk for å kunne snakke med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.