Gå til innhold
Arkivverket

[#12778] Johan Petter Johannesen Kolshus, Eidsberg, Østfold.


Gjest Stein Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Eriksen

Johan Petter Johannesen, f. 1838, gift med Anne Marie Olsdatter f. 1851. Johan Petter er sønn av Johannes Gulbrandsen f. 1796, gift med Johanne Pedersdatter, f. 1800. Disse er i fra gården Kolshus i Østfold. ( 'Øst-Kolshus' ? ). Jeg tror Johannes Gulbrandsen's foreldre var Gulbrand Hansen, f. 1759, og Olia Pedersdatter, f. 1760, fra gården Randem i Eidsberg.Er det noen som har ytterligere informasjon om disse menneskene, som f. eks. kan bekrefte fødselsdato, dåpsdato, dødsdato m.m. ? Opplysningene mine er hentet i fra folketellingene. Tar også gjerne i mot tips hvordan jeg kan gå frem for å finne ytterliger opplysninger.Mvh.Stein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Den eneste måten er nok å gå til de originale kildene: finne dåp, konfirmasjon, vielse og begravelse i kirkebøkene, kanskje et skifte eller to osv. :-)I Helge Frøysets 'Bygdebok for Eidsberg og Mysen', bind 2, side 415 kan vi lese under gården 'Randum' at Gulbrand Hansen (1759-1836) var gift med Olea Pedersdatter Krogstad (1758-), men den sønnen Johannes som nevnes her var født 1792 og døde i 1801.Hvorvidt opplysningene fra bygdeboken stemmer eller ikke har jeg ingen formening om. For soknene Trømborg og Hærland finnes det ennå ingen gårdshistorie. Man holder på å fullføre siste del av hovedsoknet.Dette var visst ikke til mye hjelp. Kanskje noen andre vet mer?Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Etter min erfaring er opplysningene i Helge Frøysets bygdebøker for Eidsberg pålitelige. Jeg slo opp på Randum før jeg så svaret til Marius, jeg kjente igjen Olea Pedersdatter Krogstad fra egne undersøkelser. Det er vel lite trolig at Johannes Gulbrandsen er sønn av Gulbrand Hansen Randum.Noe som i tillegg taler i mot at Gulbrand Hansen Randum skal være far av Johannes Gulbrandsen, er at han i så fall er oppgitt for ung i 1865-tellinga (der han er satt som født ca. 1797 (alderen er i 1865 oppgitt som det året folk var gått inn i, ikke hvor mange år de hadde fyllt). Jeg har sjelden sett at noen ble oppgitt som 5 år yngre enn de var i 1865 (men noen ganger eldre enn de var).Hvis du finner vielsen mellom Johannes Gulbrandsen og Johanne Pedersdatter, vil du antakelig finne farens navn. Kirkebøkene finnes på mikrofilmkort, og vil kunne lånes på mange biblioteker.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

På FamilySearch finner jeg at Johannes Gulbrandsen og Johanne Pedersdatter gifter seg 4.6.1821 i Eidsberg.Når jeg skriver inn disse som foreldre og gjøre et søk får jeg frem følgende barn av disse:Gulbrand f. 9.8.1821 døpt 19.8.1821, Trøgstad,Gulbrand f. 16.4.1823 døpt 20.4.1823, Trøgstad,Johan døpt 29.10.1825, Eidsberg,Anne Kistine døpt 4.4.1830, Eidsberg,Peder døpt 2.10.1831, Eidsberg,Anne Kistine døpt 27.4.1834, Eidsberg,Johan Peter døpt 18.3.1838, Eidsberg,Anne Kistine døpt 28.2.1841, Eidsberg Virker kanskje litt rart om alle disse skulle være barn av Johannes og Johanne, men det kan i alle fall gi et utgangspunkt for videre søk i kirkebøkene.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Er du sikker på at Johannes er fra Eidsberg? I FT1801 finnes det en Johannes Gulbrandsen som kanskje kan passe litt bedre mht alder, men han er fra Rakkestad.Lenkemvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei.Takker for engasjementet. Innspillene deres har gitt meg en del å arbeide videre med. Jeg var på Statsarkivet i Oslo å prøvde å finne dåpen til både Johan Petter og faren Johannes Gulbrandsen, men fant desverre ingenting. ( jeg har jo kun vært der et par ganger så jeg er ikke videre trenet heller ).Grunnen til at jeg trodde at Guldbrand Hansen var Johannes' far, var at jeg i FT1801 så broren Thor Guldbrandsen, som forbindes med gården ' Vest-Kolshus'. Jeg mener å huske at jeg har sett forbindelsen mellom Thor og Johannes i en utredning om 'Vest-Kolshus', men det er mye mulig at jeg blander litt sammen. I FT 1865 er jo Johannes oppgitt til å være 70 år, og i FT 1801, 8 år. Jeg ser forskjellen i alderen, men antok at det kunne være en unøyaktighet i FT 1801.Marius:Den Johannes du nevner som døde i 1801, var født i 1792, og det stemmer godt med det som står i FT 1801. ( Da er det utelukket at det kan være 'min' Johannes som jeg finner igjen som grdbr. på Kolshus 246b og 246c i FT 1865 ).Jon Anjer:Ja, jeg skal prøve å finne vielsen mellom Johannes Gulbrandsen og Johanne Pedersdatter, slik at jeg kan finne farens navn. Håper det kan gi svar.Wenche:At alle disse var barna til Johannes og Johanne er vel kanskje ikke så usannsynlig. Johan Petter var en 'attpåkladd', og yngstesøstra Anne Kristine er jo med i FT 1865.Det eneste jeg vet om at Johannes er fra Eidsberg er at han står oppført som født i Eidsberg prgj. i FT 1865.Igjen takk for svarene.Tar gjerne i mot flere opplysninger.Mvh.Stein Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Wenche Schjoll.Kan du forklare meg hvordan du finner Johannes Gulbrandsen og Johanne Pedersdatter på FamilySearch ?Jeg prøver selv, men lykkes ikke. Jeg har prøvd å lete etter andre før også, men har heller ikke lykkes med å finne noe da heller.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Schjoll

Hei SteinInne på FamilySearch velger jeg 'International Geneological Index. Der fyller jeg ut Johannes i 'First name' og Gulbrandsen i 'Last name. I tillegg legger jeg inn Johanne i 'Spouse', Marriage under 'Event' og Norge i 'Region' og Ostfold i 'Province. Da får jeg opp en liste på 7 hvorav nr. 2 og 3 er de du leter etter.Deretter går jeg tilbake og legger inn Johannes i feltet for 'Father' og Gulbrandsen i 'Last name'. Videre skriver jeg Johanne i feltet for 'Mother' og Pedersdatter i 'Last name' (+ fjernet marriage under 'Event' og lar denne stå til 'All' og fremdeles Norway og Ostfold i feltene for 'Region' og 'Province'). Da kommer listen med de 8 barna opp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Eriksen

Hei Wenche.Tusen takk for opplysningene. Jeg har gjort slik du forklarte, og har funnet en masse opplysninger som jeg kan arbeide videre med.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Stein Eriksen

Hei Marius og Jon Anjer.Deres antagelser er nok rett. Jeg fant vielsen til Johannes og Johanne, og Johannes' far blir oppgitt å være Gulbrand Giertsen. Ved dåpen, som jeg finner i 1795, er foreldrene oppgitt til å være Gulbrand Giertsen og Kristine Helgesdatter. Det er jo en viss forskjell i alderen, men at Johannes bor på Kolshus i FT 1801 virker jo logisk. Han bor jo på Kolshus i FT 1865, og sønnen Johan Peter i FT 1900.Har noen av dere mulighet til å gjøre et oppslag i ' Helge Frøysets 'Bygdebok for Eidsberg og Mysen',' og se om det står noe om Gulbrand Giertsen der ?Hvis det står noe av interesse der, kan jeg bestille nevnte bok til mitt lokale bibliotek.MvhStein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.