Gå til innhold
Arkivverket

[#12780] Marie Berthine Larsdtr. f. 2. okt. 1852 i Manger og Engel Ingebrigtsen f. 1859


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

jeg er langt fra så dyktig som dere og vet knapt hvordan jeg kan lete meg frem til dette som dere har klart. Det er nok mulig at jeg kan få det til med litt hjelp. Uansett trenger jeg en enkel fremgangsmåte for hvordan jeg skal finne frem i de ulike søkemotorene/linkene og hva de heter. Trenger nok litt opplysninger om hvor jeg kan finne folketellingene fra de forskjellinge årene. Håper på å få høre fra dere. Dere kan om dere vil sende e-post til meg på: terje1948@hotmail.com Så får vi håpe at det kan dukke opp noen etterkommere etter Engel og Marie. Laila du nevnte noe om at jeg kunne bestille dødsattest for Engel, hvordan gjør jeg det og hvilke opplysninger kan jeg få på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dødsattest bestiller du her:http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmGå inn på linken, skriv følgende inn under NAME:Last: Abrahamson, First: Engel, og trykk SEARCHDer får du ham opp med CertID# 1951-MN-011689. I venstre hjørne står det ADD TO ORDER. Trykk der. I neste bilde trykker du: TO ORDER FORM.Neste side er bestillingen (Order form), den må du skrive ut, og sende til:Minnesota Historical Society Library 345 Kellogg Blvd. W. St. Paul, MN 55102-1906Det koster åtte dollar (60 kroner), og siden du ikke kan sende norsk sjekk eller kontanter, er det enkleste å oppgi ditt Visa_____MasterCard_____Am. Express nummer, utløpsdato (Exp. Date) og din signatur (Signature of Card Holder).Noter deg telefonnummeret 001-651-296-2143, i tilfelle du lurer på noe. Null problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

What information is on a death certificate?Death certificates contain two types of information: information about the person and information about the death.Information about the person may include: first name, last name, middle name, age, sex, race, date of birth, place of birth (state or country), marital status (including number of children), spouse's name, occupation, father's name and birth place, mother's name and birth place, and signature and address of person providing information about the deceased.Information about the death may include: date of death, primary cause of death, contributing cause of death, duration of the primary and contributing causes of death, signature and address of the physician, former residence if death occurred away from home, place of death, place of burial, date of burial, signature and address of undertaker, date when the certificate was filed, and signature of the local registrar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Terje! Nå har jo Heidi gitt deg en utførlig innføring, men jeg synes du skal ta deg litt bedre tid, og lese de informasjonstingene som finnes på de linker og sider som vi bruker hele tiden. Da lærer du masse flotte ting!!! (du blir så lur atte!!!! :o)))Ta deg råd til å bestille disse dødsattestene. De inneholder bla. navn / adresse på informanten, som regel nær familie. (kan være nabo dersom nær familie ikke eksisterer...)....Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Laila. Jeg er obs på at jeg kanskje ikke kommer noe videre her før jeg har fått fødselsattesten til Engel, men kanskje et eller annet dukker opp underveis. Jeg har bare et lite spørsmål. I høst fikk jeg kontakt med en gjennom et Norsk lag i USA, men så fikk jeg en del problemer med PC'en og måtte ta full gjennoppretting og da mista eg alle disse opplysningene, vet du hva internetadressen er til noe som heter noe slikt som norsklag eller vestlandslaget el.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Prøver meg igjen og håper å få noen flere opplysninger. I ft for 1930 for Wisconsin finner jeg Marie Abrahamson 77 år gammel født i 1852 i Norge. Jeg antar at det er den samme Marie dette dreier seg om, men jeg finner ikke Engel, hva kan grunnen til det være. Hadde de flyttet fra hverandre, Engel døde jo ikke før i 1951, eller var han ett eller annet sted da ft fant sted? I flg dødsopplysningen på Engel så døde han i Minnesota i 1951. Kunne de ha barn som bodde i Wisconsin siden Marie var der alene? Vel jeg har mange spørsmål. Jeg vet at dere er veldig dyktig på dette område og har hjulpet meg med å finne de aller fleste brikkene i mitt 'uendelig puslespill' På forhånd takk hvis dere skulle finne noe av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Canada.The funeral will take place Monday at the Home at 1 p.m. and from the Bethlehem church at 1:30 p.m., Rev. Mr. Quello officiating. Burial will be at Delamere, N.D., where the family resided before coming to Fergus Falls.'Håper at det lar seg gjøre å finne noen etterkommer etter disse og hvor de bor etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende opplysninger:Engel Abrahamson døde i en alder av 92 26. juni 1951 i Dalamere, ND Mrs. Abrahamson died on July 7, 1933. Engel hadde en stor familie. I forbindelese med hans bortgang ble det skrevet følgende: “He was the father of a large family of children, and all but one, Mrs. L.J.R. Larson (Ingborg) of Blue River, Wis., have preceded him in death. Also surviving are twelve grandchildren and a number of great-grandchildren. One grand daughter, Mrs. Marvin Frieburg, resides in Fergus Falls. Funeral services will be held at the Pioneer Memorial Home Friday at 2 p.m., the Rev. H.I. Muus officiating, and the remains will be taken to Delamere, N.D., the former home for burial. The body will lie in state at the Glende-Miller Funeral Home until the afternoon of the service.'From the Fergus Falls Daily Journal dated 8 July 1933, page 7: DIES AT OLD PEOPLE'S HOME: Mrs. Engel Abrahamson Died Late Friday at Age of 80 Years Mrs. Engel Abrahamson, who has been a resident of this city for the past fourteen years, died at the Pioneer Memorial Home here at 5:30 Friday afternoon from complications incident to old age. Mrs. Abrahamson was born in Manger, Norway, and was 80 years old in October. She came to this country a great many years ago and has been highly respected by all her acquaintances.Her home was at the intersection of Vine and Spruce street north. She is survived by her husband, who is also at the Home, and by four children: Ludwig and Alfred, of Montana; Elmer, of Delamere, N.D.; and Mrs. Rev. L.J.R. Larson, of Enchant, Alberta, Canada. The funeral will take place Monday at the Home at 1 p.m. and from the Bethlehem church at 1:30 p.m., Rev. Mr. Quello officiating. Burial will be at Delamere, N.D., where the family resided before coming to Fergus Falls.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvordan skal jeg gripe fatt i dette for å komme videre? I innlegg nr. 35 har jeg funnet navnet på barna til Marie og Engel Abrahamson, det er: Ludvig (han vet jeg litt om står lengre oppe i denne debatten). Alfred Abrahamson vet jeg ingenting om, Elmer Abrahamson vet jeg heller ingenting om, Ingeborg Larson har jeg hørt om, men vet ingenting om henne. Det jeg har fått info om er at da Engel døde var det fire barn, tolv barnebarn og mange oldebarn. Håper at det er noen som kan hjelpe meg vider i gang med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Nå har jeg fått kontakt med to av oldebarna til Marie og Engel Abrahamson. Så derfor vil jeg nytte anledningen til å takke for all hjelp jeg har fått fra dere. Jeg skal nå få tilsendt et bilde av Engel og sønnen Elmer + barnebarnet Marvin Abrahamson. Jeg ser fram til å få resten av infoen om denne familien. Så takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne informasjonen fra Genforum for Montana:'Ludwig Abrahamson, 49, b. North Dakota was in Dutton, Teton Co., Montana, in 1930 census; not married. Alfred E. Abrahamson, 41, b. North Dakota, and wife Minnie, 36, b. Wis. were in Great Falls, Cascade Co., Montana, in 1930 census. A nephew James Abrahamson age 9 was living with them. Engel Abrahamson was in Hall Twp., Sargent Co., North Dakota in 1900 and 1910 census. (His birthdate given as Feb. 1859) In 1900 with him were wife, Maria, b. Oct 1853 (who had six children and six living), Daughter, Inzborg, b. March 1879, Iowa; and sons, (all born in North Dakota) Ludvik I., b. Jan 1881; Anton M., b. Dec 1883; Laurice (sp?) b. Oct 1885; Alfred O., b. June 1888; and Elmer M., b. Aug 1893.'Er det mulig å finne flere opplysninger om familien nå siden jeg har fått oppgitt mer nøyakitg tidspunkt når barna til Marie og Engel ble født? Hva betyr (sp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg prøver enda en gang om det er noen som kan hjelpe meg litt til. Her er noe av det jeg har funnet ut om Marie og Engel:Marie Larsen og Engel Abrahamson ble gift ca 1878 for i FT for 1910 er det opplyst at dette paret hadde vert gift i 32 år.Barn:Inzborg f. mars 1879 Iowa Ludwig f. jan. 1881 ND Anton M f. des. 1883 ND Laurice f. okt. 1885 ND Alfred E f. juni 1888 ND Elmer M. f. aug. 1893-31.juli 1950 NDEt av barna til Marie og Engel døde i perioden mellom 1900 og 1910, enten Anton eller Laurice. I 1910 bodde en Ingeborg Hull (13) hos Marie og Engel, og det kan være et barnebarn el.? I perioden 1910 – 1933 dør enda et av barna til Marie og Engel, men jeg vet ikke hvilket. Marie dør i 1933 og har da fire barn som lever. I 1951 da Engel dør hadde de fremdeles 4 barn som levde og tolv barnebarn. I FT 1920 for, Milnor, Sargent Co., ND; ED 158, Sh 9A, Ln 27 Alfred & Minnie Abrahamson bor her før de flytter til Montana og sammen med dem er også mor til Minnie, Agnes Raghild, (68) enke f. i Norge. I 1930 bor også James Abrahamson en nevø av Alfred sammen med dem sannsynligvis sønn av en av brødrene til Alfred?Det er ikke jeg selv som har funnet dette i de amerikaske folketellingene, men opplysninger som jeg har fått tilsendt.Jeg har fått kontakt med barnebarnet til Elmer, men vet ikkje om vedk. har noen slektsopplysningar som kan gi meg svar på alle mine spørsmål?Håper at det er noen som kan komme med ytterligere opplysningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne informasjonen fra Montana: I found a little more information:I determined that the name I couldn't read on 1900 census is Louis (not Laurice). 1910 census, Poe, McKenzie Co., ND Abrahamson, Louis - age 24 Alford - age 211920 census, McKinnon, Foster Co., ND Abrahamson, Louis 34 ND Jennie wife 29 Canada Hazel M. Dau 4 6/12 ND Evelyn I Dau 3 'It appears Louis and Jennie may have died between 1920 and 1930. In 1930 census there is an: Evelyn I Abrahamson, age 12, a boarder with another family in Shuman Twp., Sargent Co., NDI could not find Louis, Jennie or Hazel in the 1930 index.The James Abrahamson, listed as nephew to Alfred Abrahamson in 1930 is probably the son of Louis and Jennie, born about 1921.On the SSDI (Social Security Death Index) I found the following: Minnie Abrahamson, b. 8 May 1893; died 28 Sep 1973, Spokane, Spokane County, Washington. [Could be wife of Alfred?]Jennie B. Abrahamson, b. 26 Oct 1892; died 24 Jan 1988, Tacoma, Pierce County, Washington. SS No. issued in North Dakota. [could be wife of Elmer?]Marvin Abrahamson, b. 5 Mar 1918; died 19 Apr 1990, last residence, Tacoma, Pierce County, Washington. SS No. issued in North Dakota. [could be son of Elmer and Jennie?]Det ser ut som dette stemmer. Kanskje det kan bli enklere å lete etter noen av dem siden navnene kan ha vert skrevet forskjellig i forskjellige sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg prøver nå å finne ut hvordan Marie og Engel har reist i USA. Jeg er litt usikker på hvor de kom til, men trolig har de reist fra Bergen via Hull til New York. Fra New York har turen gått til Ridgeway i Iowa, men hvordan denne reisen har foregått er ikke godt å si. Dette paret gifter seg samme år dom de kommer til USA og deres første barn blir født den 10. mars 1879. Marie og Engel blir farmere i Dakota, men jeg vet ikke når de flyttet dit.Er det mulig å finne ut noe om denne reisen fra New York til Ridgeway i Iowa og når tid de reiste videre til Dakota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har nettopp fått tilsendt kopi av Engel Abrahamson sin notisbok og her stod det bl.a. følgende:13. februar 1859 Engel Abrahamson født paa Kolbeinsviki Sund Prestegjeld pr. Bergen'2. Marts Ole Abrahamson døde i sit hjem i Sternson Thownship anden marts 1902 begravet den 6 te marts s.a. (Er litt usikker på skrivemåten hvor han bodde?)13. mars 1859 Erik O. Vasness født paa Vasnes Sunds Prestegjeld pr. Bergen ...2. mai 1878 Forlod undertegnede sit Fedreland det gode gamle Norge Engel Abrahamson Mrs. E. Abbrahamson4. mai 1901 Reiste Anton og Ludvig og Louis til MO Kensy Co (?)19. mai 1878 Ankom undertegnede til Amerika hvor vi steg i land i New York City. Engel Abrahamson og Hustru.26. mai 1878 Ankom undertegnede til Ridgeway; Iowa hvor vi forble til Februar 1880 da vi reiste til Syd Dakota16. juli 1880 Ankom undertegnede til Wapeton N. Dakota som da var en liden fille By. E. Abrahamson og hustru18. juli 1909 døde vår kjære søn Anton8. oktober 1853 Ole Abrahamson født paa Kolbeinsik8. okt. 1885 Louis Abrahamson9. oktober 1853 Marie B. Abrahamson født paa Manger i Manger prestegjeldDette viser at Marie og Engel reiste fra Norge den 2. mai 1878 og ikke 1. mai som det står i utvandringsprotokollene. Så spørs det om det lar seg gjøre å finne ut om alle drog den 2. mai og om hvilken vei de drog siden de var fremme i New York den 19. mai 1878. Vel nå kan det tenkes at Engel har skrevet dette i ettertid. For han skriver jo som om de var gift da de reiste, me ndet gjorde de ikke før den 8. juli 1878. Videre har de bare brukt en ukes tid på veien fra New York til Rigdeway i Iowa og hvor kan da den turen ha gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Nina Karlsen

Noen mulige skip iflg. ankomstdato: S/S Adriatic (1) White Star Line Liverpool 9. mai 1878 New York 19. mai 1878S/S Egypt National Line Liverpool [?] New York 20. mai 1878S/S State of Virginia State Line Glasgow 10 mai 1878 New York 20 mai 1878Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.