Gå til innhold
Arkivverket

[#12793] Alstahaug 1865


Gjest Solfrid K Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid K Hole

I Folketelling 1865 finner jeg Nils Mikkelsen( ca 1830), Anne Andreasdatter(1832) og Pauline Nilsdatter(1858) bosatt På Leinæs ytre Alstahaug , Stamnes. ønsker mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfrid Kvam Hole

Jeg leter etter opplysninger om slekt på Løkaas. Både forover og bakover fra Johan Ingvald Mørk HAnsen, født 08.04 1899. Han skal angivelig ha bodd på Løkaas.Foreldre Hans Herman Johansen og Pauline Nilsdatter bodde på Løkaas i 1886. Dette står innskrevet i en bibel min tante har arvet. Pauline Nilsdatter og Hans Johansen bodde på Kjørremmen i 1900. I Digitalarkivet 1865 finner jeg henne bosatt på Leines ytre sammen med sine foreldre.Jeg hadde et innlegg også om dette på 12752: Slekt i Leirfjor/alstadhaug/stamnes Johan Ingvald Mørk HAnsen bosatte seg ca 1925 i VAdsø.Etter den tid vet jeg mye, men ikke før denne tid. Jeg håper noen kan hjelpe meg videre. AAsen er det et gårdsnavn? Kan han også ha bodd der ? Jeg er takknemlig for alle opplysninger om disse personer. Med hilsen Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Har kikket litt, men det er vel kanskje stort sett det samme som du har ?-- Forutsatt at du er noenlunde sikker på at Hans H. Johansen og Pauline er rett, så skulle det være slik: En Jacob Johansen f. ca. 1795 på Dolstad i Vefsen, hadde bosatt seg på Løkåsen. Hans sønn, Johan Jacobsen, f. ca. 1817, g.m. Pernille Eriksdr., f. ca. 1819. Deres barn: Jørgen, f. ca. 1843. Erik, f. ca. 1846. Johanne, f. ca. 1849. Hans f. ca. 1863. ---------- Leines Yttre 1865: Nils Mikkelsen, f.ca. 1830, logerende fisker. Hans tj.pige, Anne Andreasdr., f. ca. 1833. Deres dr., Pauline Nilsdr., f.ca. 1858. ------ Kjørremmen 1900: Hans Johansen, Jernbanearbeider og Husm. u. jord. Hans kone, Pauline Nilsdr. Deres barn: Peder Hansen, f. ca. 1886. Hansine Hansen, f. ca. 1897. Johan Hansen, f. 08.04.1899. ------ Det ser ut til, at den fam. som hadde disse Mørk navn på Løkås, er en annen fam. Det er flere bruk på Løkåsen. Denne Nils Mikkelsen på Leines, kan jeg ikke finne mere om. Det er umulig å si hvor han kom fra.-- Det er senere en Anne Andreasdr. som er tjenestepike på en av de andre Leinesgårdene, men om dette er samme vites ikke. Det ser ut som om noen av barna blev igjen på Løkåsen. Nøyaktig hvor denne plassen Kjørremmen er, er jeg ikke sikker på, men det var en liten plass ved Åsen, der huset brant ned for et års tid siden.-- Dersom du vil, kan jeg spørre nermere om dette. Tror jeg vet hvem som bodde der.-- Største sjanse for å finne noe lengre bakover, er vel på denne greina fra Dolsta i Vefsen (Mosjøen) Beste hilsen Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Kvam Hole

Hei Alv! Jeg takker for at du kan us videre for meg.Jeg vet ikke noe om Aasen enn at , navnet Aasen er skrevet etter navnet til Johan Ingvald Mørk Hansen, Aasen. Om han kan ha bodd der vet jeg ikke , men fint hvis du kan us. Vedr Pauline og Hans, så er disse riktige. Jeg har også et annet navn på moren, Anne Andreasdatter- det er Maria Andreasdatter, Kjerstad. Er Kjerstad et gårdsnavn? sted i helgeland? Pauline Mikkelsdatter kan ha hatt en søster som het Elisabeth født /4 1866?Ut i fra fødsels år ser det ut til at Hans er sønn til Johan JAcobsen, samt forbindelsen til Løkaas. Johan ble angivelig 103 år. Hans sønn skal ha het Hans Herman Johansen.Jeg vet helt sikkert at Løkaas er riktig, men som du sier er det flere, jeg blir da usikker. Johan Ingvald angivelig snakket om Ane og Pernille - hvem disse var, vet jeg ikke Noen som vet noe mer ? Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. Jeg vet ikke om jeg kan bidra med særlig mye ellers i saken. Antagelig er det nok rett familie som jeg nevnte sist på Løkås /Kjørremmen. M.h.t. Kjerstad, som er i Vefsen: Det var et skifte på Kjerstad 1797. Ane Michelsdr, g.m. Nils Cristophersen. Deres dønn: Michel Andreas Nilsen. Hvorvidt dette kan være faren til denne Nils Michelsen på Y. Leines, f. 1830, som er far til Pauline,-- ja se det ?-- Kviting var nevnt. Det er ei bygd i Leirfjord og som ligger ved sjøen mellom Leirfjord og Vefsen. Som sagt; Jeg tror største mulighet til å finne mere må bli i Vefsen.-- Dolstad / Kjerstad.-- Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.