Gå til innhold
Arkivverket

[#12795] Mikkel Huslegarden-Aasnes Solør ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Et sted kalt Huslegarden skal finnes i Aasnes Solør. Kan noen hjelpe meg med hvor den garden lå i kommunen. Og Mikkel kjenner noen noe til han. Skal ha hatt en datter Eli født ca 1717.Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Huslegården ligger langs veien som går sørøstover fra Gjesåsen kirke, mellom gårdene Smørbøl og Busk.Brukte da denne karttjenesten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har du sjekket kirkeboka? Foreslår at du gjør det. Der vil du finne Eli som døpt i 1717, og muligens vil du også finne flere barn av Mikkel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Jeg har ikke noe informasjon om 'din' Mikkel, men ser ikke bort fra at han kan være en 5- eller 6-ganger-tippoldefar av meg... Jeg har nemlig et par som het Peder Olsen og Olea Mikkelsdatter Huslegården blant mine forfedre - til og med dobbelt opp, i og med at jeg nedstammer fra to av døtrene deres. Peder levde ifølge bygdeboka for Åsnes fra 1733-1820, mens Olea var en god del yngre; i FT 1801 blir hun oppgitt å være 37 år, noe som skulle tilsi at hun var født omkring 1764. Siden Oleas far het Mikkel, kan jo dette tyde på at det var hennes familie, og ikke Peders, som var fra Huslegården - hvis vi går ut fra at Mikkel var et navn som gikk igjen i den slekta. 'Min' Mikkel (Oleas far) kan dermed ha vært en sønn eller sønnesønn av den Mikkel som du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Det stemmer, men jeg mener å huske at det ikke står så veldig mye om den slekta som både Trond og jeg sannsynligvis er ute etter. Jeg klarte ihvertfall ikke å finne noen linjer bakover fra Peder og Olea i bygdeboka, og hvis jeg ikke er helt på feil jorde, tror jeg at det heller ikke står noe om den Mikkel som Trond er interessert i. Hadde det gjort det, ville jeg ha sett den mulige forbindelsen til Oleas slekt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Bare et lite forslag !Kirsti Larsdatter gifter seg med Michel Jonsen den 5 november 1713 i Hof. Disse finnes på Huslegården side 359 bind 1 Åsnes bygdebok. Her behøver ikke alle barn og være oppført i bygdeboka.For datter av Kirsti og Michel, Kari Michelsdatter som gifter seg med Casper Christensen ( som jeg leter etter ) er heller ikke oppført med alle barn !Det står oppført en Elen som datter av Kirsti og Michel, som godt kan hete Eli. Hun var enke etter Ole Enersen Krav ( 1770 ). Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Kom på en ting til !Når Kari Michelsdatter og Casper Christensen døper barna sine, er det en Eli Michelsdatter som er fadder for barna, sansynligvis søster til Kari !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.