Gå til innhold
Arkivverket

[#12801] Ole Ingebrigtsen Colbensvig f. 8. okt. 1853 i Sund sogn


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av Ole Ingebrigtsen Colbensvig. Født i daverende Sund sogn den 8. okt. 1853. Foreldre Ingebrigt Abrahamson og Ingeborg Olsdtr. Jeg vet at Ole hadde vert i USA og var hjemme i 1878 og reiste tilbake igjen den 1. mai 1878. Ole hadde en del sambygdinger med seg tilbake til Amerika. I følge skipslisten eller utvandringsprotokollene så var Ole ved utreise i 1878 amerikansk statsborger og var farmarbeideri Wisconsin. Det er kanskje også det som er grunnen til at jeg ikke finner ham i 1880 tellingen. Vel jeg finner en som passer med alder, men jeg vet ikke om det er han. Ole hadde også med seg sin bror Engel (se annen etterlysning). Håper det er noen som kan hjelpe meg med en ledetråd eller finne ut noe som kan gi meg et tips om hvor han havnet til slutt. Kanskje noen av de som utvandret fra Kolbeinsvik eller Colbensvig kan være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vel, Jeg tror du har funne de rette personene alikevel, men det må ha vert en feilskriving på fødselsår. For litt lengre nede på siden finner du en som heter Engel Engebrigtsen som er gift med Mary og de har tre barn hvorav den ene heter Ingeborg. Navnene stemmer forbløffende med de personene jeg er på jakt etter. For det eneste jeg vet om bror til Ole var at han het Engel og at kona het Marie og at de hadde flere barn hvorav den ene het Ingeborg. Kan du se om du finner en Mons A. Larsen i samme området født 1846? gift med Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

På siste side i tellingen finnes også en Nels J. (eller G?) Kolbeinsvig, f. i Norge nov. 1863, imm. 1882. Han er gift med Ingeborg f. mars 1869 i Iowa. De har en adoptivdatter ved navn Inger, f. 1887 i Minn. Hører kanskje også disse til slekten?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var mange sambygdinger som utvanderet sammen med Ole da han reiste tilbake i 1878. Det kan tenkes at det var flere i familien til Ole og Engel som utvandret. Det kan jeg finne i ættesoga for Kolbeinsvik. Bror til Mary (Marie) utvandret kanskje i 1873 han het Mons Andreas og var gift med Ingeborg Hansdtr. dette paret fikk datteren Mathilde Heleen den 20. april 1873. Kan det tenkes at disse personene er i samme området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En ting å legge merke til på Ole Kolbeinsvig, frua og han har bare vært gift i 5 år, og hun har født 3 barn, har 3 barn i live. Dette vil si at Ole har vært gift før. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, det ser ut som om Ole har vert gift før, fordi den ene datteren ble født i 1886 og derfor må det ha vert et ekteskap før. Laila, hvor finner du det du har laget denne linken av http://www.lailas.net/lookup/kolbensvig.gif Er det mulig å få opp noen flere sider fra denne folketellingen for den kan se ut som om mange av de personene som utvandret fra det stedet jeg kommer fra slo seg ned akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hva inneholder en slik CD eller hvor mye koster et slikt abb. Kan du fortelle litt mer om dette. Du kan gjerne sende meg en mail om det: terjeaarland@hotmail.com eller på den andre e-postadressen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Priser osv kan du lese om på de sidene jeg har foreslått. CD'n koster vel en 20 dollar + frakt, men hva censusab. koster alene husker jeg ikke. Jeg abonnerer på en god del forskjellig.CD'en inneholder scannede imager sånne du har fått av meg. De er ikke indexerte, så du må bla. Genealogy.com er indexer, men helt elendig søkemotor, og de som har skrevet av har ikke norsk språkforståelse. Du må være utrolig kreativ, noen ganger holder det ikke å være kreativ en gang... men, siden du jo vet hvor du skal lete, kan jo cdn være et greit alternativ, hvor du kan bla deg gjennom alle imagene på pc'en hjemme. Husk at frakt kommer i tillegg. Hvis du har noen du kjenner godt i USA, kunne det være en ide å få det levert dit,og få dem til å sende deg i vanlig post.Ancestry.com har indexert både 1920 og 1930, og har en mye bedre søkemotor. Her har du også forskjellige abonnementer, så du må se hva du evt. trenger. 1900-census er ikke indexert på ancestry.com. Lykke til!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Terje,På Ole Kolbeinsvik-linken finner du ingen Engel E/Ingebrigtsen, du finner en I/Engebrigt som sier han kom til USA sammen med kona i 1870, og er født 1843. Din Engel skulle vel være født 1859 og kom til USA i 1878. Synes det er litt mye som ikke stemmer, selv om kona het Marie/y, og datteren Ingeborg, de siste to navnene er jo ikke akkurat uvanlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for kjempe bra info Laila. Ser at Ole og Engel hadde en bror ved navn Nils Olai. Det kan hende at det er han som er nevnt i samme tellingen, men det passer ikke med ektefelle og barna. Denne Nils ble gift i 1875 og bodde på garden Haukanes i Austevoll sogn (Sund sogn). Det kan likevel tenkes at han før folketellingen i 1900 har dratt til USA. I så fall vil det finnes opplysninger om han i utvandringsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Og Nils Olai bor fortsatt på Haukanes i 1900, såvidt jeg kan se døde han der i 1908:LenkeJeg vil veldig gjerne tro sammen med deg på at dette er de rette folkene, vet at du har lett lenge, men vi må nok lete litt til, og da er du heldig som har Laila på lag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Men Engel og Mary Engebregtsen må vel være noen av de jeg leter etter, selv om fødselsårene ikke er helt riktige? Dette paret skulle ha en datter ved navn Ingeborg, så dette kan vel ikke være noen tilfeldighet. Engel var fra Kolbeinsvik og Mary (Marie Berthine) var fra Manger. Kanskje finnes også broren til Marie der også, Mons Andreas og konen Ingeborg Hansdtr, og dattera Mathilde Heleen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det KAN jo være ham, men som nevnt ovenfor synes jeg det er ALTFOR mye som ikke stemmer!Han heter ikke Engel i folketellingen fra USA, men Engebrigt! Han sier han kom til USA sammen med kona i 1870, og er født 1843.Din Engel skulle være født 1859 og kom til USA i 1878. Synes det er litt mye som ikke stemmer, selv om kona het Mary, og datteren Ingeborg, de siste to navnene er jo ikke akkurat uvanlige...Men det kan jo være at andre her, med mer USA-census-erfaring mener avvikene, selv så store, er av mindre betydning - Laila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette mener jeg er den samme E/Ingebrigt E/Ingebrigtsen i Census 1880:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MINN1880&variabel=0&postnr=47620&fulle=true&spraak=n>LenkeSom du ser er datteren Matild på åtte år født i Iowa, hvilket betyr at familien må ha vært i USA siden 1872, minst. Skulle jo tyde på at det Engebret oppgir i 1900-tellingen stemmer (1870).Jeg mener dette er godt nok bevis på at det ikke er Engel som er funnet i 1900-tellingen i nabohuset til Ole Jørgens. Kolbeinsvik. Dessverre.Videre ser du at Ingeborg ble kalt for Isabelly.Dette ser forresten ut til å være samme Ole Jørgens. Kolbeinsvik som Laila fant i 1900, her kalt 'Ole Georgeson Colbonsock' og første kona Julia, barna: Emma J., Albert J., George og John A:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var da synd, nå som jeg var så sikker på at dere hadde funnet dem som jeg har vert på leiting etter så lenge. Håper på napp et annet sted da. Håper at dere kan hjelpe meg fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg foreslår at siden vi likevel må begynne på nytt, og det meste her ikke har med den rette slekta å gjøre, så tar vi for oss etterlysningen din etter Engel og Marie, tema nr. 12780 og fortsetter der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det var det jeg mente, det var ikke rette Ole.Det er nå på tide at letingen blir foretatt der borte, ikke her med gjetninger osv.Jeg foreslår nå at Terje kontakter noen av de stedene vi foreslo for en stund siden (på nett er vel det ca 3 timer :o))Det er en del som ikke kan løses på nettet.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Terje Aarland

Da Ole reiste tilbake til USA 1. mai i 1878 står det at han var farmerarbeider i Wisconsin.Broren Engel og hans trolovede drog til Iowa til noen slektninger der i Ridgeway. Engel og Marie (Ingebrigtson/Abrahamson) blir ei tid i Iowa før dei reiser til Dakota og blir famere der. Den 10. mars 1879 blir dotterea Ingeborg Malene født.Kan Ole også ha blitt med til Iowa? Desse var dei som reiste saman med Ole til USA frå Bergen den 1. mai 1878:Ole Ingebrigtsen Kolbeinsvik 24 årEngel Ingebrigtsen Kolbeinsvik 19 årMarie Larsdtr. (Manger) Kolbeinsvik 24 årAbel Olai Askildsen Kolbeinsvik 17 årBaard Jacobsen Kolbeinsvik 18 årKari Ingebrigtsdtr. Søreide 20 år.Gjertrud Andersdtr. Søreide 48 år (enke)Ingebrigt Larsen Søreide 9 årAnders Olai Larsen 7 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.