Gå til innhold
Arkivverket

[#12804] Giftermål, Sogn og Fjordane


Gjest Marita Brandsøy Lystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Informasjonen er fra Familysearch, og skal visstnok være hentet fra kirkebøkene:Giftermål på Svanø, Sogn og Fjordane. Dato 29.06 1862. Brudgom: Salomon Andreas Jahnsen, alder 27 år. Hans far: Jahn OlsenBrud: Mathea Gundersdatter, alder 29 år. Hennes far: Gunder Jakobsen.Jeg klarer ikke å finne ut av hvem denne Mathea er. Ved folketellingen i 1865 står det oppgitt Førde som fødested, men jeg finner ingen passende kandidater. Lurer derfor på om det står noe mer om henne ved vigselen; for eksempel fødested.Står skikkelig fast her...noe som er en smule irriterende, da det ikke er så langt tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved vielsen står det at han var sønn av Jan Mathiassen, og fra Horne i Førde, mens bruden var fra Bruland i Førde, og datter av Gunder Jacobsen.Gunder Jacobsen Bruland (1806-1844) giftet seg i 1833 med Gunnhild Mari Andreasdatter Halbrend (1812-1894), og de hadde - ifølge bygdeboken - barna Marta Lovise i 1833, Jakob Olai i 1835, Jakob Martinus i 1836, Mads Andreas i 1838, og Trone Anele i 1841.Marta Lovise skal i så fall være bruden Mathea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Tusen takk for hjelpen!Jeg har selv vært inne på teorien om at Mathea kunne være identisk med denne Marte Lovise, da jeg ikke klarte å oppspore noen 'Mathea' som kunne stemme. 'Mathea' fikk dessuten en datter som ble kalt Lovise.Her har jeg stått fast lenge, så nå er jeg kjempetakknemlig! Tusen takk til Yngve Nedrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.