Gå til innhold
Arkivverket

[#12806] Søren Andersen født i Etne Prestegjeld omk 1690 - død i Sigdal 1751


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Bygdebøker og kirkebøker for Etne i Hordaland er iferd med å bli bestillt, men før jeg mottar dette vil jeg på denne måten prøve å lette leteprosessen. Håper dermed på litt hjelp via dette utmerked forum.Min 5x tipp Søren Andersen kom fra Etne i 'Nordlandene' til Sigdal på begynnelsen av 1700-tallet. Omkring 1722 giftet han seg med Ragnhild Jonsdatter. De slo seg ned på Kvernrud under Skår, og fikk fire barn.Søren Andersen døde i 1751 og sies da å være 61 år gammel, med andre ord født omk. 1690. Søk på Familysearch viser at det døpes en Søren Andersen i Etne prestegjeld 1690. Han skal være sønn av en Anders Paalsen.Søren Andersen var ifølge bygdebøkene for Sigdal en brorsønn til Odd Pålsen Grønhovd. De var begge innflyttere og stammet fra Etne prestegjeld i 'Nordlandene'.All info rundt Søren og eventuelt opphav mottas med stor takk.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Her er noen flere opplysninger. Hentet fra skiftet etter Søren sin onkel, Odd Poulsen Øvre Grønhovd i Sigdal 12. mai 1730.(skifteprotokoll 7a for Eiker, Modum, Sigdal folio 14b)Ifølge dette skiftet hadde Søren to søsken. Martin Andersen og Bergit Andersdatter. Begge disse sies å være født i 'Nordlandet' og skal også være der på skiftetidspunket (1730). Deres far: Anders Paalsen sies å være død.Se også debatt nr. 12807 - Søren's onkel OddTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.