Gå til innhold
Arkivverket

[#12807] Odd Paulsen f. omk 1644 død i Sigdal 1730


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg jakter på opphavet til denne karen. Han gifta seg med Sigrid (Siri) Gulliksdatter og bodde på Øvre Grønhovd i Sigdal.Odd døde i 1730, 86 år gammel.Fra bygdebøkene for Sigdal; ' Denne Odd Paulsen var innflytter, hans søsken bodde i Numedal, Etne v. Bergen og i 'Nordland'.All info rundt Odd Paulsen, hans søsken og røtter mottas med stor takk.Søren Andersen i Sigdal var en brorsønn av denne Odd Paulsen. Ifølge bygdebøken for Sigdal stammet begge fra Etne Prestegjeld i 'Nordlandene'.Se også tema 12806.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det skiftes etter Aad Grønhofde i 1730. Her kommer det fram at han hadde følgende søsken. 1)Gunder Poulsen, boende i Numedal. 2)Anders Poulsen død i 'nordland' og etterlatt seg tre barn. 3)Thorbjørn Poulsen boende udi Etne prestegieldt v. Bergen. 4) Ragne Poulsdatter død, ingen arvinger.- Halvsøsken - 5) Nils Poulsen udi 'Nordland'. 6) Susanna Poulsdatter, gift bor i yttre Tellemarken (gift med Narve Tomaldsen?). 7) Kari Poulsdatter sies at være i 'Nordland'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Å traske i motbakke er ikke lett. Og her har det vært motbakke hele tiden. Står fortsatt i stampe, og er fortstatt veldig intressert i eventuelle innspill rundt temaet.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Takk for tipset, Jon. Også det med at det er i motbakke det går oppover.Jeg har hatt Etnesoga til 'gjennomsyn' opptil flere ganger. Uten at jeg har kommet noe nærmere en løsning på noe opphav. Må trolig inn i helt andre kilder på de kanter av verden, og der er mine kunnskaper små om hva som finnes av kilder. Så skulle noen ha tips i så måte så... takker og bukker jeg.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har brukt litt tid på den elektroniske innholdslista på Etnesoga som linken fra Jon inneholdt.Det slår meg at to karer i bind III side 169 kan være av interesse. Der omtales gården Haugen; og her skal det være en Thorbjørn Pålsen og en Nils Pålsen. Problemet er selvsagt da at nå sies intet i innholdslisten om når disse to var på Haugen. Og mine notater fra sist jeg hadde bøkene sier ingenting om hvem jeg har sjekket ut. Dumt!Men de to kan være av interesse da Odd Paulsen hadde en bror ved navn Thorbjørn og en halvbror ved navn Nils Poulsen.Så da får jeg vel prøve å sjekke disse to herrene inn eller ut av 'slektssoga' mi.Den viktigste av denne søskenflokken for meg er Anders Poulsen, som er 'min ane' inn her. han etterlot seg tre barn: Søren (min ane - til Sigdal),Martin og Bergit. - Ved skiftet etter Odd sies det at Anders er død i Nordland og etterlatt seg tre barn.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.