Gå til innhold
Arkivverket

[#12811] Johan Anton Hansen, Skee/Bohuslen. Hjelp til tydning


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Når det gjelder Bohuslen føler jeg det er mere aktivitet her enn på anbytarforum. Men jeg har lagt inn denne teksten der også. Samt hos Strømstad slektforskere.Så jeg håper noen 'der ute' kan hjelpe meg med tydning. På Skee forhörlängd AI:4 side 59 kort 1/4: Fosterson Johan Anton 1824 ?????? barn av Enk Marte Lise Larsd ???På Skee forhörslängd AI:5 side 60 kort 2/4 fosterson Johan Anton Hansson 1824 frå Norrige 26 med ? enk Marte Larsd ? 1827Er det noen som sitter med bedre utstyr enn meg og klarer å tyde all teksten, samt sjekker min tydning.Mange takk Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei. Dessverre har jeg ikke mulighet til å kpoiere over til PC da jeg sitter med et gammelt apparat hjemme. Jeg har forsøkt å få det til med min scanner som har overlys. Vanlige negetiver blir fantastiske, men her må jeg melde pass. Jeg får et bra bilde fra som er lesbart på flere områder, men ikke der jeg trenger hjelp. Det nyttet ikke heller ikke å forstørre det mer. Da hadde jeg ei fil på 12mb som inneholdt kun to sider.Så jeg har satset mer på at noen har disse längdene hjemme. F.eks en Nina eller en Laila e.l :o) Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

NEi, jeg har ingenting jeg ........ men kanskje på biblioteket i morgen. Kan ikke love noe.Men hva er du ute etter? Giftet han seg og forsvant? Har du mistete sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei igjen. Hva jeg er ute etter, jo å finne ut hvor han kommer fra og hvem som er foreldrene. Jeg har fulgt han fra hans død og til han er fosterson på Kasen u/Spoltorp. Der er han kommet i 1826/1828 sammen med sin søster antar jeg. Det står altså noen kommentarer vedr de som jeg har problemer med å tyde. Det jeg har klart å tyde står i første innlegget. Jeg leter altså etter hans opphav, han må jo blitt født 'normalt' i 1824.:o) Bare ta den tid du trenger. Han reiser ingen plass.Jeg hadde håpet jeg var 'Tore PÅ sporet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

...he he .....'jeg tar saken' ...... Hva heter den antatte søsteren? Når Tore gifter seg, hva het hans barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gifter han seg i 1864 med Gustafva Amandusdotter fra Mörkebacka? Han bor i såfall på Nädre Strängen. Hva heter faren bortsett fra Anton? Har du sjekket det? Får vi hans navn kan vi håpe på å finne ham i 1801-tellinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Nina, hvis du skal på biblioteket, så sjekk også Skee B:1 Innflytterlängd 1826 side 56 nr 91. Der flytter det inn en enke som heter Marte Larsdatter og hun kommer fra Næs Norrige. Er det Næss i Akurshus tro. Søsteren het Johanne Maria, mener jeg. Står på forhørslengden. Hvis du er interessert i Johan Anton's meritter, så har jeg en 'utredning' på Strømstad Släktforskare's discussionsforum http://www.skee.nu/forska/efterlysningar.htm side 2mvh Tore på et nytt spor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hej 'Tore på riktig spor??'Jeg fikk nok litt liten tid, og skriften var som du sier ikke så lett å tolke. Hvorfor i allverden har de hvit skrift på sort bakgrunn...? Kanskje du kan få noen idéer selv ut fra hva jeg tror det står ....1.AI:5 side 60 kort 2/4 fosterson Johan Anton Hansson 1824 frå Norrige 26 med ? enk Marte Larsd ? 1827SVAR: Fosterson eller Sösterson? ..från Norrige 26 med MARTHA, enk Marte Larsd DØD 1827 (det står et kors som betyr død, altså døde hun tidlig. Sjekk dødboken for den aktuelle perioden så kan du finne ut når hun var født, og vi har da mer å gå ut fra). Har du lest det som står i høyre marg?Linje 1 'fader och moderlös'Linje 2 'af sörjan länga' (??)2.'Skee forhörlängd AI:4 side 59 kort 1/4: Fosterson Johan Anton 1824 ?????? barn av Enk Marte Lise Larsd ???'SVAR '....1824 UÆG (uekte?)...barn af änkan Marte Lise Larsd DØD 1827'. Utenfor Marte står det noe sånn som at hun døde 8/4..kan det stemme? Kan hun være fra Nordby/Neanby/Neanberg? Neaby ligger forøvrig i Skee. Hva står det utenfor Johanne Maria? 'flyttaded hit härstädes undan Skee' (?)Det ville jo være litt rart å komme fra Næs til Kasen uten noen som helst tilknytning...3. Skee B:1 Innflytterlängd 1826 side 56 nr 91. Der flytter det inn en enke som heter Marte Larsdatter.SVAR: Ja det stemmer, og med sine 2 barn dersom jeg tolker det rett. Hun kom som di sier fra NÆS i Norge. Har du sjekket de som flytter fra Næs det året? Presten har sikkert en attest. Men hvem er personene på linje 2 som også kommer fra Norge? Kan han ha vært en medreisende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

og det dør ei Änka Marte Caisa Larsdatter på Neanberg 36år og 5 måned. Da er vi tilbake ca 1790. Mange takk for hjelpen så langt, NinaForresten, hvor ligger egentlig Næs i Akershus, hvilken kommune?Tore on the track again :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Næs er/var en egen kommune .... Ikke heng deg opp i Neanberg dersom du ikke er sikker selv på hva det står. Har du lest kortene på ny etter mine tolkninger av 'dagens tekst'?Nå begynner vel damen å få litt vel mange navn? MArte/Caisa/Lisa. Hun bodde jo på Spoltorp da jeg fant den noteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Nedanberg er ikke noe blind spor ser det ut til. Gårdstugan under Nedanberg finner jeg alle tre, men overstreket. Inhys Enk Marte Caisa Larsdatter 24.?.1791 død 1827. Från Norrige og en tekst om at de kom i 1826 og at barna flytter til Spoltorp Kasen ser det ut til.Har ikke klart å tyde dette helt enda.Son Johan Anton Dtr Johanne Maria Hansdatter f 26.1.1816På Kasen u/Spoltorp mener jeg det står at Johanne Marie flyttet til Kastellet under Skee. Ihvertfall finner jeg henne igjen der.Men så 1000-kroners spørsmålet (kun monopolpenger): Hva fikk Marte til å flytte fra Næss og helt til Bohuslen. De andre fra Norge som står etter Marte er fra Solæ (Solør?) Jeg oppretter nytt tema nr 12839 for søk i Norge.Takk for hjelpen og eventuelle andre bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hater å stå tidlig opp, men det var for et godt formål!! Kajsa/Caijsa er så definitivt ikke noe urnorskt navn. Skal vi sjansen på at hun flyttet hjem etter at hun ble enke? Siden hun ikke ble mer en 35 år, og dersom hun en gang bodde i traktene skal du ikke så mange år tilbake i tid før hun flyttet ut fra Skee eller traktene omkring. har du sjekket om hun kan være født der i 1790?Har du tenkt å oppsøke kirkebøkene for Næs?Nedstammer du fra Johan Anton?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg håper kanskje jeg kan få litt hjelp fra lokale personer i Norge i første omgang. Jeg kommer til etterhvert også låne kirkebøker fra det området. Johan Anton er min kones tippoldefar. Han hadde en sønn som het Andreas og han flyttet til Hvaler.Jeg er spent på fortsettelsen nå, men føler jeg iløpet av et par dager virkelig har kommet lengre. Hvorvidt hun egentlig var svensk har streifet meg, men jeg ikke funnet noen jeg vil satse på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Vet ikke om det denne kan være av interesse (kilde Familysearch)siden datoen stemmer:JOHANNA MARIA HANSSON, Birth: 26 JAN 1816, Christening: 28 JAN 1816 Skee. Father: HANS JONSSON,Mother: CAJSA JANSDR.Det hadde vært interessant å vite om disse også kunne være foreldrene til Johan Anton, og om de ev. døde kort tid etter 1824? Jaja fosterbarn må jo ikke være ensbetydende med at foreldrene var døde.Etter hva jeg ser så må de ha giftet seg den 28.12.1815 i Skee,begge med adresse 'Åkasen vid Björke'. Han var dräng og hun piga. Det var jo et kort svangerskap!!Jeg tror også at det finnes et sted på Hedemarken som heter Næs. Kanksje interessant om de andre på lista kom fra Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først, dette virker ganske rotete etter hvert for meg. Jeg er ikke sikker på hvilke personer jeg skal lete etter, det kryr av Larsdøtre. Men jeg forholder meg til at vedkommende heter enten Larsadder eller Jansdatter/Jo(h)nsdatter og heter Marth(h)e og/eller noe som kunne forsvenskes til Caisa/Kajsa osv. Mht. døpte, leser jeg heller konfirmasjonslister for å luke ut alle som døde som små. For ordens skyld, avgangslistene i Nes, Romerike begynner i 1815. Kun noen få er ført utreist 1815, og ingen med tilnærmet navn Larsdatter bortsett fra Marte Larsdatter, Walstad som skal til Drammen (28 år) Mulige konfirmerte:1805 Marthina Larsdatter Arnestad (NES (Romerike) Mini 4 og Mini 5).Mht. Nes på Hedemarken finnes Marthe Larsdatter Hovelsrud 05.10.1806 (Nes Mini 1)som muligens kunne være datteren til husmannskonen Tore Larsdatter på Hovelsrudstua. Avgangslistene begynner som vanlig i 1815 og er 'svært utfyllende' ( 3 nevnt i perioden 1815-21). Johan Anton er (som tidligere opplyst) ikke født i Nes, Hedmark. Du har en Marthe Joensdatter døpt 27.03.1791 (Nes Klok 2), hennes far er Joen Michelsen som du eventuelt må finne i vielsen. Uten farens navn, og helst gårdsnavn, blir alle alternativ spekulasjoner. (Fødselsdato er av mindre hjelp da vi med få unntak kun finner dåpsdato i kirkebøkene på denne tiden. Men Hans Myhre er vel den rette til å hjelpe/korrigere mht. Nes, Hedmark). Og det er flere Nes/Næss å lete på i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg har tenkt litt (og det er vel grunn nok til å skrive litt). Nina nevner Johanne Marie som ble født 26.1.1816 i Skee av Hans Jønsson og Caisa Jonsdatter. Det stemmer også med opplysningene på Släktdata. Hvor mange JOhanne Marie Hansdatter blir det født hvert år i Norge og Sverige. En liten sjekk på 1865 tellinga i Norge på året 1863 ga meg 32 Johanne Hansdatter. 'Min' Johanne Maria Hansdatter er også født 26.1.1816 ihht forhörslängdene. Sannsynligheten for at 2 Johanne Maria var født på samme dagen i Norge og Sverige er relativ liten. Derfor jeg har lyst til å forfølge dette sporet litt, bl.a siden det dør en Hans Jønsson på Neanberg i 1819. Marte Caisa Larsdatter flyttet dit (tilbake dit) fra Norge.Så derfor håper jeg det er noen som har de første forhørlengdene fra Skee og kan sjekke opp hvor det ble av Hans Jønsson og Caisa Jonsdatter. Datteren Johanne Maria ble født 26.1.1816 på Åkasen vid Björke.Jeg skulle gjerne også ha en oversikt over hvem som bodde på Neanberg omkring 1819.Tackar så mycket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.