Gå til innhold
Arkivverket

[#12813] Endre Levåg, Fitjar. død ca 1656/forbindelse til Mats Fartegnson?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette høres ut som det er på Bua i Sveio. Der var det en Erik Madsson (barnebarn til Jon Gauteson og Elin Ormsdtr.) gift med Ingeleiv Bue. Den Endre / indre Bue som er nevnt i tingbøkene er sannsynligvis Endre Rasmusson Bue f.ca 1623 d.1702 og som var barnebarn til foran nevnte Erik og Ingeleiv. på Bue. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han er nevnt Rasmussen i en av tingbøkene. Jeg forstår ikke at han kan være identisk med Endre på Levåg, heller ikke leveperioden kan stemme. Det står jammen mye rart på nettstedene ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ifölge bygdeböker fra Sveio var denne Endre f. ca 1623 og gift med Anna Hansdtr Strömöen. Han var og gift med en annen, jeg vet ikke om Anna var 1. eller 2. kone. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Endre på Levåg var død da det ble skiftet etter konen Brita i 1669, så da er det helt utelukket at Endre på Bue kan være identisk med Endre på Levåg. For ordens skyld har jeg bedt om skifteopplysninger etter Ana Hansdtr Bu 1717-1722.Nå fikk jeg treff på en nettside til som hadde Endre på Levaåg som sønn av NN Bue og NN Matsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Endre Rasmusson Bue döde först i 1702, så du har nok rett Arnfrid. Hans foreldre skal være Rasmus Eriksson Bue og Brita Endresdtr Söre-Våge (SV II: 130-131.)Glemte å si takk til Roger Fossum for hans interessante side.Jon Arthur, vet du hva förste kona til Endre Bue het. Jeg stammer fra andre, men allikevel...mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Spennande dette her, men det er vel liten mulighet til at ein med sikkerhet kan fastslå kven som var Endre sine foreldre? Har Endre som min 7. tippoldefar på mor sida. mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Drange i Tysnes Bygdebok, lanserte Størk Nese som far til Endre med et spørsmåltegn. Med all mulig grunn. Eneste holdepunktet var Endre sin 1/4 av Nese som kunne være arv etter Størk. Men det kan like gjerne være kjøp eller arv etter moren. Det viser seg nemlig at sønn av morbroren, Nils Uggdal hadde odel i Nese (iflg. Drange). De andre antatte barna til Størk Nese ser ikke ut til å ha arvet noe i Slinde eller Skaga.Skal vi først spekulere, kan Størk Brekke (Austevoll) være mer sannsynlig. Det viser seg at Endre Levåg (fortsatt iflg. Drange) eier 2/3 av Frøkedal i 1638, like mye som Størk Brekke eide i 1624. Drange mener det dreier seg om arv og odelsgods. Den samme Størk Brekke eide i 1624 omtrent like mye i Nedre-Kleppa som Laurits Færevåg (også fetter av Endre). Dersom Størk har denne parten via sin kone, kan det være nok en indikasjon på at Størk Brekke kan være far til Endre. Størk Brekke var lensmann i Våg perioden før Endre var lensmann i Våg. Slike embeter gikk ofte i arv, jfr. Størk Nese som var lensmann i Uggdal en periode før sønnen Ole Nese.Tror likevel ikke vi kan konkludere med at Endre's far er funnet, men litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Jeg er helt enig i at grunnlaget for at Størk Nese er far til Endre Levåg er meget svakt. Det er som du skriver kun at han eide i Nese, og det kan være mange orsaker til det. En annen ting som taler i mot dette farskapet, er at Ranveig Endresdatter i så fall var gift med sin fars søskenbarn !!Jeg har forøvrig at min ane, Anna Endresdatter var gift med Simon Olsen Rimbareid, men ifølge skiftet etter Brita Taraldsdatter Levåg så var hun gift med Samson Rimmereid ??. LenkeDet er dog trolig en eller annen kopling mellom Endres svigerfar, Tarald Levåg og Størk Nese’ svigerinne, Herborg Endresdatter. Størk’s bror Johannes Ådnesen Håland, solgte i 1634 kona Herborg’s odelgods i Støle til svågeren Elling J. Lygre. Som kjent eide også Tarald Levåg i Støle. Hvem overtok hans part i Støle ?? Makeskifte ??I følge Drange så er Nils Frøkedal trolig sønn av Johannes og Herborg.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Da kan vi rette og slett stryke Størk Nese som potensiell far til Endre. Jeg er i tvil om Størk Brekke også. Det er ingen kjent oppkalling av Størk i Endres etterslekt.Jeg stoler på Simon Steinsbø - Fitjar Bygdebok når han anfører Simon Olson Rimbereid som gift med Anna Endresdt. Levåg. Samson Rimbereid må være en feilskrift.Samme Steinsbø - Fitjar Bygdebok - nevner hvem som eier Øvre Støle (har ikke notert årstallet) Mons Olson, Endre Olson, Tarald Levåg (like parter), Erik Vik, Tørres Vik og Kristoffer Levåg (tre mindre parter). Ola Støle eide 1/2 l. smør i Støle i 1590. Ut fra dette kan de tre førstnevnte være sønner av Ola Støle, mens de tre andre kan være gift med døtre av Ola Støle. Herborg var datter av Endre Olson, Tarald Levåg sin antatte bror. Elling Lygre var antagelig gift med Herborgs søster, Sygni Endresdt.Tarald (Olson?) var antagelig gift med datteren til Tørres Levåg. Sistnevnte var jordeier 1 l. smør i 1563 - mest sannsynlig dreide det seg om Nedre Levåg som senere var i Endre Levåg sin eie.Taralds part i Støle ble antagelig solgt i hans levetid, nevnes ikke blant Endres eiendommer.Men ingenting av dette er sikkert, dette er hypoteser basert på opplysninger i Fitjar Bygdebok.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at Tarald-navnet var i Endre eller Britas slekt;På Habbestad, Føyen, (Bømlo i dag) var det en Tarald i 1563 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=1563SHL&gardpostnr=681&merk=681#ovre>LenkeDer er også en Tharald Olssen i Fjellberg.I 1519 var det 7 Tarald, hvorav 2 i Føyen, men lenger sør.Så så jeg på Skage, grunnet Lauritz Skage som skal være onekl til Endre Levåg.På Skage i 1563 bor Chlaus, Anna og sønnen Mattis; navnelikhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I min data har jeg disse:I 1595 - 1619 var det en Tarald Sunde i Matrefjorden.I manntalet 1666 var det en Tarald (Haldorsson?)Vik i Skånevik.Tarald Levåg, Britas antatte far: 'Tarald var brukar i 1590, og svara då leidangskatt for heile garden. han er siste gong nemd i 1624. Dei hadde truleg berre ei dotter. Tarald åtte heile nedre Levåg. Dertil åtte han 1 pund smør, 3/8 hud i Støle i Etne. For dette godset svara han 1 rdl. 1/2 ort. 5 skill. og 1 album i odelskatt i 1624. Andre eigarar i Støle var Kristoffer Levåg øvre som åtte 10 mrk. smør, Mons Støle 1 spann smør, 1 geitskinn, mest like mykje som Tarald. Erik og Tørres Vik 8 mrk. smør, Elling Lygren 6 mrk. smør, 5 skill. 1 album. I 1611 rusta Tarald og Tomas Sandvik ut Knut Engjavik som vart send til Svinesund.'Vet man ellers hvor mange barn Brita og Endre Levåg hadde og navn på disse? Jeg har bare tre: Tarald, Ranveig og Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er skifte etter Britta LenkeOK, så da er Tarald-navnet plassert på Brittas far.Men Anna og Ranveig, hvor kommer de navnene fra? Hva med Anna og sønnen Mattis på Skage, kan Anna der være en Matsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uff ja! jeg hadde jo sett dette skifte så da var det bare tre barn som vokste opp.Jeg aner heller ikke hvor disse navna kom fra og tror det blir vanskelig å sette navn på Endres foreldre fra det vi har sett hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til innlegg (37) med lenke til Ugulen sitt innlegg. Ugulen sin fortolkning var ny for meg. Ugulen mener 'søster' kan tolkes både som søster av Laurits Kjerland og søster av de to farsbrødrene.Videre mener Ugulen at Endre umulig kan ha vært dotterson til Mads Fartegnson, uten å begrunne hvorfor.Nå har Laurits Samsonson Kjerland tre andre søstre og ingen av dem kan være Endre Levågs mor. De burde i så fall vært nevnt i saken alle tre. Det skulle bety at søster i dette tilfellet betyr søster av de to farbrødrene.Iflg. Sollied/Sollied NST nr. 1 går det fram av en dom ca. 1570-80 at Gyrid (sigrid) Jacobsdt. var gift første gang med Laurits Gautesen og andre gang med Mads Fartegnsen og at de to barna med Laurits, Samson og Jacob, delte det faste godset etter han og at Gyrid(Sigrid) ble sittende med det godset hun hadde arvet etter sine foreldre i Sogn (Slinde).Mads Fartegnson brukte (og eide?) Skaga. I 1652 -saken kalles den ene farbroren Laurits Skaga. Dette er halvbroren til Samson og Jacob og er fra Gyrid sitt andre ekteskap. Skaga-tilknytningen er en god indikasjon på Mads Fartegnson som far. Endre Låvåg eide en part i Skaga, hvor skulle den komme fra om ikke gjennom Mads?Vi kan trygt konkludere med at Endre Levåg sin mor er datter av Mads Fartegnson og Gyrid Jacobsdatter.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hva med Anna og sønnen Mattis på Skage i 1645, kan Anna der være en Matsdatter? NAVNELIKHET...; Endre har en datter, Anna, og Endres morfar skal være en Mats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Bjarne Hollund:Jeg forstod heller ikke hvordan Ugulen tolker dette med det samme. Men det er jo sant at det står 'hans farbrödre og en söster'. Er det da Lauritz Kierland sin söster, eller er det söster til Lauritz sine farbrödre, Jacob Opdal og Lauritz Skage?Men hvorfor han sier at Endre Levågs mor umulig kan være en Mads Farteignsondtr, det skjönner jeg ikke.Fra Yngve Nedrebø, Statsarkivet i Bergen / DA, 21.10.1999 16:51 (2) 'Opplysningen skriver seg fra tingbok 3 for Sunnhordland, hvor det står følgende:'Derimod Kreffuede Jesper først paa hans Hustrus wegne, hendis part aff 115 R/ix/d/ale/r som war udlaant paa den Gaard i Haranger som bleff forbrut en Søster part, 38 R/ix/d/ale/r 2 /marcher/. Noch Kreffuer hand for noget gods udj Sogen nemblig 2 løber Smør och 8 Meler Korn udj en Gaard kaldis Slinde, som Lauritz Kierland schal haffue soldt med Thuende hans Farbrødere och En Søster, nemblig Jacob Opdall, Lauritz Skage och Endre Leewog sin Moder, huoraff hun paa hendis lod iche haffde faaed mere end 6 Rdr. huilche hun haffde laandt Sl. Lauritz Kierland igien, ...'Til Arnfrid, her må det nok kyndigere folks mening.Anna var jo for så vidt et veldig vanlig navn. Mattis derimot vet jeg ikke...Jeg har han ihvertfall ikke blant Anna Endresdtrs barn. Som hennes sönner har jeg Paul, Gunnar, Endre, Ola og Tomas. Dötrene var Mari, Brita og Marta. Men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det skulle då ikkje vera så vanskeleg å skjøna det. Endre Levåg si mor er, etter det som kjem fram her, anten søster eller farsøster (helst det siste) av Lars Samsonsson på Kjærland. Ho kan då ikkje samstundes vera dotter av Mats Fartegnsson?? Vi veit jo kven foreldra til Lars Samsonsson var, og også farforeldra. Finst Mats Fartegnsson der? Nei. Dermed seier vel det seg sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Sukk. Dette vart heilt feil. Sjølvsagt kan ho vera det, men då som halvsøster av Samson Kjærland et co. Men då kan ho sjølvsagt ikkje vera søster av Lars Samsonsson, men ei farsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Og poenget (som kom mildt sagt dårleg fram frå mi side) var at mor til Endre Levåg umogleg kan vera dotter av Mats Fartegnsson samstundes som ho er søster av Lars Samsonsson. Er ho derimot farsøster av Lars Samsonsson, er dette mogleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Til 45. Ugulens fortolkning er en avsporing. Endre Levågs mor kan ikke være en søster av Laurits Samsonson Kjerland - da ville i så fall Endre arve noe av Laurits Gautesons gods, hvilket han ikke gjør. Se ellers det jeg skrev i innlegg 43.Til 44. Etter mine notater var Mads Fartegnsen bruker av Skaga i 1591 og død før 1603. I 1640 var det en annen Mads som var bruker av Skaga. Hvor denne Anne som i 1645 var gift med Claus og med en sønn Mattis kommer inn er helt uvisst. En gjetning kan være at Mads nr.2 var sønn av Laurits Madson Skaga og Annas første mann. Jeg tror ikke hun kan være Endre Levågs mor. Tarald Endreson var født i 1629 og Endre i løpet av perioden ca.1590-1610 og moren hans født neppe særlig senere enn 1570. Da ville i så fall Anna i 1645 være ca. 75 år med ett barn Mattis. Tror vi kan droppe henne.Takk ellers for linken som viste at Amund Skaga var gift med en Karen. Hun har hos de fleste figurert som nn Ludvigsdatter Stussvik.MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.