Gå til innhold
Arkivverket

[#12814] Styrk Zakariason - Andrewson? født i Fitjar sogn i 15. april 1845 utv. til USA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Styrk utvandra til USA fra Bergen i 1866 og kom fram til Quebeck den 6. juni 1866. Målet var et eller annet sted i USA. Jeg har fått oppgitt at Styrk som kom fra garden Brekke i Fitjar sannsynligvis tok etternavnet Andrewson/Anderson. Det er mulig at han tok et annet fornavn, men det vet jeg ikke noe om. Kan det tenkes at dette er den Styrk som jeg er på leiting etter: Lenke En i slekta mi har oppgitt at han senere bosatte seg i Iowa eller Ohio og at hans kone var Irsk, men jeg vet ikke om det stemmer. Håper på svar. Det er kjempe bra at det er så mange dyktig hjelpere på nette som kan hjelpe meg i vei når jeg ikke finner de rette hjelpemidlene. Takker Lalia for at hun har vert så vellvillig og hjelpe meg i vei. Uten en slik hjelp som Laila har vist så hadde jeg ikke kommet i vei med noe som helst. Takk også for de tips jeg har fått slik at jeg kan få tak i de hjelpemiddlene som finnes. Håper å høre noe nytt i denne saken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Terje, hva var fødselsdatoen til Styrk, og hvor bodde han i 1865?Det bor en Stork Anderson f. i 1854 i Pacific County, Washington i 1900, men han er vel for 'ung' kanskje? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan være han, men den datoen som jeg har på han var 15. april 1845. Styrk bodde i Fitjar sogn på garden Brekke i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Visste jeg hadde sett dette før, han het ikke Styrk, men S-t-ø-r-k i ft 1865.Da er det også mye mer naturlig at han kalte seg Stork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Så ikke at du hadde lagt fødselsdatoen i headingen, sorry.Hmmm. Jeg finner en Stark/Stork i 1900 i Marinette Co. f. i April 1846. Han immigrerte i 1871. Vet du om din Styrk kom hjem for så å reise igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Skal vi se skjønner du! Her har du både Styrk og kona og barn og nålevende! Det er nødt til å være ham, selvom den som har lagt ut dette mener moren hans het Julia. Ikke langt unna Guri spør du meg:LenkeDu får sende en e-post til Rhonda. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Stork ANDERSON Household Male Birth Year Birthplace NORWAY Age 32 Occupation Farmer Marital Status M Race W Head of Household Stork ANDERSON Relation Self Father's Birthplace NORWAY Mother's Birthplace NORWAY Source Information: Census Place Township 147 And 148, Polk, Minnesota Family History Library Film 1254629 NA Film Number T9-0629 Page Number 333BDenne får du frem på Familysearch.org som census 1880 record Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, Terje, kommer du inn på de censuslinkene du har fått direkte uten passord osv? Jeg må vite, det sparer mye tid, skjønner du! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

en annen ting, siden jeg nå ser at Sarah Johnstons mor het Dorenda, er det ikke tvil om den familien i 1880, hvor den ene datteren heter dette.Stork ANDERSON Self M Male W 32 NORWAY Farmer NORWAY NORWAY Sara ANDERSON Wife M Female W 25 OH Housekeeper OH PA Julia ANDERSON Dau S Female W 4 WI NORWAY OH Dorinde ANDERSON Dau S Female W 2 WI NORWAY OH Census Place Township 147 And 148, Polk, Minnesota Family History Library Film 1254629 NA Film Number T9-0629 Page Number 333B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS, Terje: Du vet at Brekke, som tidligere tilhørte Fitjar, i dag ligger i Austevoll, ikkesant? Du finner familien på side 55 i Austevoll Gard og Ætt band III (og mer om faren Zacharias Endreson (1811-1895) under Husavik på s. 79). Det står selvsagt ikke noe om USA-tiden, men du finner en hel del bakover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg vet en del om Brekke slekta. Det står riktig nok ikke så mye der, men det står at Størk reiste til USA. Det står også at han reiste med 'Andreson', men det kan ikke være riktig for båten het helt noe annet i 1866, selvsagt kan det hende at han var hjemme i 1871 og reiste med Andrewson da, men i den gamle Fitjarsoga står det at han tok navnet Andrewson. Jeg har vert i kontakt med Statsarkivet i Bergen og fått opplyst når han reiste og selv funnet ut en del om det. Størk reiste fra Bergen ca 6. mai 1866 og var fremme i Quebec den 06.06.66. Jeg prøvte og åpne den linken som du gav meg Laila, men der kom jeg til et reg. bilde. Hvis du fant en e-post adresse til en Rhonda kan du sende meg den? Jeg skal prøve og komme meg inn på det ancestry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du kommenterer ikke det andre jeg har lagt ut, jeg er helt ssikker på at jeg har funnet familien din.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, som du selv sier så er det øya man blir først blind på, så når har jeg funnet e-postadressen og sendt den første mailen, så nå håper jeg på svar. Veldig spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I hvertfall nesten bingo. Her skal dere se hva Rhonda skrev til meg:I'm afraid I don't have much on Stark but I will fill you in on what I know. I would appreciate it too if you could give me some information on him, when he was born, etc., if you have it. What I have is this. Stark Anderson and Sarah Ann Johnston married July 3, 1875, in Prescott, Pierce County, Wisconsin. I have a copy of this document. They had the two children, Hattie and Nora. I've been unable to find an exact death date on her, but Sarah died sometime in 1889, it is believed, in Wisconsin. In 1900 I find the two girls living with their grandparents in St. Croix County, Wisconsin. On December 6, 1903, Nora Anderson married William Coffman. In a bio someone sent me on William Coffman, it says that Nora's father Stark lives in Washington State. So far, I have not been able to find any information to show Stark living in Washington State. In fact, I've been unable to find him at all after his wife passed away. I'm still working on that. I have the names of Sarah's parents and brothers and sisters but other than that, I don't have much. If you can fill in some of the blanks for Stark, maybe that will help me locate him.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Westerheim

Søk via Ancestry.com gav dette tilslaget i Ancestry World Tree:Brooks/Johnston/Others Entries: 3104Updated: Thu Jan 16 15:19:03 2003 Contact: Rhonda louwelouwe@aol.comID: I3066 Name: Stark Anderson Sex: M Birth: in NorwayFather: Zacharias Anderson Mother: Julia ?Marriage 1 Sarah Ann Johnston b: 1 OCT 1854 in Ohio Married: 3 JUL 1875 Children Nora Anderson b: 28 DEC 1884 in Wisconsin Hattie Anderson b: OCT 1885 in MinnesotaID: I3200 Name: Nora Anderson Sex: F Birth: 28 DEC 1884 in WisconsinFather: Stark Anderson b: in Norway Mother: Sarah Ann Johnston b: 1 OCT 1854 in OhioMarriage William P. Coffman b: 1 JAN 1876 in Denmark, Washington Co., Minnesota Married: 6 DEC 1903ID: I3199 Name: Hattie Anderson Sex: F Birth: OCT 1885 in MinnesotaFather: Stark Anderson b: in Norway Mother: Sarah Ann Johnston b: 1 OCT 1854 in Ohio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har søkt i Ancestry, men har visse begynnerproblemer. Det er bare en del av det jeg kommer inn i pga at når jeg prøver å gå inn i folketellingene el får jeg melding om at det koster $ 99,50, om dette er rett eller jeg missforstå dette vet jeg ikke? Kanskje jeg kan få et tips om dette? Vel det jeg har fått oppgitt er at Stark og Sara Anderson hadde to døtre, bl.a. Nora som ble gift med William P Coffman f. 1. jan. 1876 i Denmark, Washington Co. Rhonda skriver til meg at hun ikke er i stand til å finne noe mer om disse i USA i hvertfall ikke på nåverende tidspunkt, hun har lett etter disse i årevis uten å lykkes. Mitt spørsmål er. Var William dansk? og kan de ha reist til Danmark? Eller ble han født et sted i Washinton som ble kalt for Denmark. Stark flyttet til Washington, men er det mulig og oppspore ham der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Terje. Du må være registrert (ha abonnement), entet slikt fri-abonnement de averterer av og til, eller betalt abonnement. Census er ekstra i tillegg til indexer av annet slag, tror jeg.Jeg er forresten enda like sikker på at 1880-censusen jeg fant er rett familie, så det kan være flere barn selvom Thonda ikke har funnet dem! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg også er ganske sikker på at du har funnet den rette familien. Såvidt jeg kan se ble Stark og Sara Anderson 3. juli 1875 i Ohio. Så det ville være unaturlig at det første barnet først kom i 1884. Jeg antar at der må være flere barn og de burde være å finne i tellingen for 1880?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, den har jeg lagt til deg her i innlegg nr. 12lese lese.... :o)du finner index til 1880-censusen på Familysearch ogse, og, den er her på digitalarkivet!!!LenkeDenne bør du ha sett.... :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.