Gå til innhold
Arkivverket

[#12814] Styrk Zakariason - Andrewson? født i Fitjar sogn i 15. april 1845 utv. til USA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i dag fått e-post fra barnebarnet til:ELSIE J FETTERLEY Residence: 92019 El Cajon, San Diego, CA Born 18 Aug 1906 Died 2 Aug 1994 og PURL FETTERLEY Residence: 92020 El Cajon, San Diego, CA Born 2 Feb 1906 Died Mar 1973.Endelig ser det ut som om jeg har fått kontakt med etterkommerne etter Størk (Stark). Jeg takker for all den hjelpen jeg har fått med å spore opp denne familien i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Ringen er visst ikke sluttet enda. Jeg har kanskje for liten tolmodighet til å vente på svar fra USA. Jeg har fått noen flere brikker til å komme på plass og vil derfor legge det jeg vet ut her. Jeg har fått litt infor her og der og noen brev fra Rhonda. Kanskje det er noen som kan hjelpe meg med å finne hvor resten av Fetterley familien ble av, eller for den sagt døtrene til Stark Anderson. Her er det jeg har av videre info:Whitney Wheeler Fetterley b. 23. mar. 1874 Hastings, Dakota, Minnesota married 04. Jul 1898 Perscott Wisconsin. Død April 1931 Far: John Simon Fetterley Mor: Caroline BusheKone: Emma Vida Anderson Født. 1881 i Prescott Wisconsin gift. 4. juli 1898 død 17. jan. 1919 Far: Stark Anderson Barn: 1) Earl Eli Fetterley født. 1899 Zimmerman, Sherbune, Minnesota 2) James Vincent Fetterley født 19. mars 1901 Zimmerman, Sherburne, Minnesota død okt. 1967. Siste kjente adresse: Nia Falls, Niagara, New York. Kanskje han hadde flyttet til tanten Hattie? 3) Purl Whitney Fetterley født 2. feb. 1906 Zimmerman, Sherburne, Minnesota død mar. 1973 I San Diego, El Cajon 4) Julia Nora Estella Fetterley født 1907 Zimmerman, Sherburne, Minnesota 5) Charles Ersul Fetterley født 4. okt. 1904 Gerrard, Montana død 15. jan. 1970 Jeg har fått disse e-postene fra Rhonda HiThis is what I know for sure from what you have and what I have.Sarah and Stark Anderson had the following children:Emma Vida( Anderson gift Fetterley) Julia Larson Nora Coffman (døde i Montana) Hattie Parker (bodde i staten New York).Hattie is the one who wrote the letter I mentioned. She mentioned Julia and Nora but only in passing. Didn't say anything about them that would be useful. She mentioned Jim which was James only saying that he had been to visit her. I haven't yet figured out when or where Nora and Hattie died. Nora I think probably died in Montana. I'm still working on that. Hattie was living in New York in 1946, which was when the letter was written so she probably died there. I'm in the middle of checking out some things to see if I can find when they died and if they have any living family. Actually, Nora's son died in Montana. It was her grand children that I tried to contact and they ignored me. I sure hope you get some good information on the people you reached. That would be wonderful. I look forward to seeing what you get and hearing from you again, RhondaHi,That's great!! I have tried contacting someone from their daughter Nora's line and I never hear back. I hope you get lucky and get lots of good information. Feel free to pass my email address on to them as well. I'm going to keep digging and see what I can find. I'm hoping to make contact with someone too. Also, did Emma have a child named James? I was going through some old letters recently and I found a letter from Hattie, another daughter of Sara and Stark's and it talks about her sisters Nora and Julia and mentions a Jim Fetterley. It said that Jim had visited her and her family. It also talks about how Pearl/Purl had been in Hawaii during the war. No really good information that will help out any, it was just a few names that were mentioned. I've been working on it since trying to find someone who was living that would answer me. Have a great day and I very much look forward to hearing from you again. I'll keep my fingers crossed that they give you some really good information.James flyttet til staten NY og så ble noen igjen i Montana og elles rundt omkring. Håper på litt hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg vet ikke noe om Stark Anderson sin skjebne, men jeg har fått oppgitt at kona hans Sara Ann f. Johstone f. 1. okt. 1854 døde ca 1889 i Minnesota. Jeg vet ikke om disse opplysningene er rette? De sies at Stark drog til Montana og videre vestover til Washington, men jeg har ingen sikre holdepunkter om det. Kan han ha giftet seg på nytt etter konen døde? men hvor skal jeg lete etter han? Kan de barna han fikk med Sara ha vokst opp sammen med faren eller hos besteforeldrene? Viser FT for 1900 noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Oppsummering så langt. Dette har vert helt fantastisk. Det som jeg nærmest hadde gitt opp å finne en løsning på har dere hjulpet meg utrolig mye med. Så langt har jeg hittil kommet. Jeg har for et par måneder siden fått kontakt med ett av oldebarna til Emma Vida Fetterley, men jeg har foreløbig ikke fått noen opplysninger fra henne, men hun fant dette veldig interessant. Her er det jeg foreløbig vet om Stark og Sara Anderson:Stark Anderson Far Zacharias Anderson født på Huftaroy i Austevoll Stork Anderson kjøpte farm i Polk, MN) gift 3 Jul. 1875 med Sara Ann Johnston f. 1 OCT 1854 i Ohio (døde trolig i Minnesota 1889)Stark og Sara Ann Anderson Barn: 1)Julia Anderson f. 1876 2)Dorinde Anderson f. 1878 3)Emma Vida Anderson f. 21. sept. 1881 gift 04 JUL 1898 med Whitney Wheeler Fetterley i Prescott, Pierce, Wisconsin Barn: a) James Vincent Fetterley født 19 MAR 1901 Zimmerman, Montana døde 01 OCT 1967 ( bodde ved Niagara Falls i staten New York ) gift med Gene Elsie Morris b) Purl Whitney Fetterley født 02 FEB 1906 Zimmerman, Sherburne, Minnesota (El Cajon) gift med Elsie Josephine Mattson Purl døde i San Diego CA i 1973. bodde i El Cajon Barn: Richard Keith Fetterley, født March 09, 1927 d. May 16, 1994 gift med Blanche Fetterley. Bor i El Cajon i CA Barn: Michele Lori Fetterley born December 11, 1961 bor i El Cajon CAc) Earl Eli Fetterley født: 1899 Zimmerman, Sherburne, Minnesota d) Julia Nora Estella Fetterley –født ca 1907 Zimmerman, Sherburne, Minnesota e) Charles Ersul Fetterley født 04 OCT 1909 Gerrard, Montana 4)Julia Larson f. Anderson 1883 Prescott, Pierce, Wisconsin. I 1919 bodde hun i Foley Minnesota gift med (Jarle) Tolif Larsen. Niesen Julia Fetterley bodde hos familen. 5)Nora Anderson f. 28. des. 1884 døde 21 Jan 1960 (83) gift 6 DEC 1903 med William P. Coffman født 1 JAN 1876 – 13. april 1945 i Denmark, Washington Co., Minnesota (I 1919 bodde dei i Giard (Montana?) Barn: Reitar Coffman f. 31. mai 1907 i Minnesota d. 27. des. 1989 i Billings, Montana gift 13. nov. 1942 i Salt Lake City med Joy Parsons f. 1. juli 1916 i Dayton d. 11. april 1999 i Billings, Montana Barn: Bonnie Connie 6)Hattie Anderson f. OCT 1885 in Minnesota gift med Leonard Parker født ca 1883 (bodde i staten New York i 1946) I 1919 bodde dei i Ekalaka 7)Doricide Anderson f. 1885 Prescott, Pierce, Wisconsin? 8)Marvin Anderson f. 1887 Prescott, Pierce, Wisconsin.Det jeg har prøvt å finne mere ut om er de andre søskene til Emma Vida. Julia Larson, Nora Coffman (Billings i Montana?) Hattie Parker (bodde trolig i staten New York i 1940 årene). Ettersom jeg har fått info om så bodde også en av sønnene til Emma Vida (James eller Jim Fetterley)i nærheten av Hattie Parker.Jeg har ikke klart å finne ut noe mer om barna til Emma Vida Fetterley. Dersom noen har tid til å kikke på dette så hadde det vert fint. Jeg er takknemlig for all hjelp jeg har fått og hjelp til å få flere brikker på plass i mitt 'uendelige puslespill'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Terje, er denne saken løst? Jeg har en Styrk Sachariasen som går til nattverd i Little Iowa, Winnechiek County i 1867, han er ungkarl og fremmed (ikke medlem av menigheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at saken er løst, men dine opplysninger er veldig intressanne. Jeg har nemlig nylig fått info fra en slekning av meg at Styrk bodde i Iowa og tok siden navnet Andrewson? Men om dette er den samme som siden kaller seg Stark Anderson det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan noen finne info om Styrk Sachriassen (Stark Anderson) noen gang bodde i Iowa? Var kona hans Sara Ann Johnston derfra? Eller er det tilfedligvis to personer med samme navn? Eller var dette en og samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det var ikke så mange med dette navnet derover, dessuten er dette hentet fra en 'norsk' amerikansk kirkebok så der er navnet riktig. Har dere funnet ut hvor gift ? og hvor barna er født?/konfirmert? Kan bla opp i kirkebok for å se om Styrks far er nevnt i ekteskapet men da må jeg vit hvor de er gift. Ut fra disse opplysningene kan en komme litt videre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr. 11 står det følgende:Stark og Sarah giftet seg forresten i Pierce Co. i 1875 iflg. Ancestry.Stark brukte etternavnet Anderson og Sara Ann het Johnston til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det har etterhvert kommet mye informasjon på denne siden, men for å gi en kort info om noe av det som finnes av info her så kan jeg gi følgende opplysninger ang. barn og fødslesdata:Noen fødsels og persondata:Stark Anderson and Sarah Ann Johnston married July 3, 1875, in Prescott, Pierce County, Wisconsin VRI (Familysearch igjen) som er avskrift av kirkebøker, forteller at Stork ble født av disse foreldrene Father: Zacharias ENDRESEN Mother: Guro STORKSDR Batch Number: C429253 Source Dates: 1841 - 1877 Film or Fiche Number: 278084 Collection Details: Stord; Den Norske Kirke Søk via Ancestry.com gav dette tilslaget i Ancestry World Tree: Brooks/Johnston/Others Entries: 3104Updated: Thu Jan 16 15:19:03 2003 Contact: ID: I3066 Name: Stark Anderson Sex: M Birth: in Norway Father: Zacharias Anderson Mother: Julia ? Marriage 1 Sarah Ann Johnston b: 1 OCT 1854 in Ohio Married: 3 JUL 1875Children Nora Anderson b: 28 DEC 1884 in WisconsinHattie Anderson b: OCT 1885 in MinnesotaEmma Vida Anderson Female Event(s): Birth: 21 SEP 1881 Prescott, Pierce, WisconsinDet er noen barn til og disse finnes det info om lengre oppe på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kunne vært interessant å se om Styrk var i Iowa i tellinga 1870. Skal se om jeg kan finne kirkeboka fra Prescott, Pierce Co. WI, det er kanskje noen flere opplysninger som kan bekrefte ting her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det hadde vert veldig fint å fått dobbelsjekka div. ting for å være på den sikre sida. Jeg regner med at det som er funnet om denne Stark er den rette, men det som har vert litt uklart er at han har oppgitt at moren het Julia, mens hun het Guro eller Gurie. Jeg har fått utskrift av vielseattesten til Stark der det står at faren het Zacharias Endreson og mora Julia. Det ville vere rart om det var flere personer som het omtrent det samme og at faren og bestefaren også het det samme, men jeg er omtrent 99% sikker på at den Stark Anderson som giftet seg i Prescott, Pierce, Wisconsin er den som utvandret fra Norge i mai 1866. Da han utvandret fra Norge kallte han seg for Størk Sachariasen. Han ankom Quebeck den 6. juni 1866. Det er antydet at denne Stark kom til USA i 1872, det kan vere riktig fordi han kan ha vert en tid i Canada før han drog videre til USA? Eller så kan han ha vert hjemmom i 1872. Det hadde også vert fint å fått bekrefta at han bosatte seg først i Iowa før han drog videre til Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det jeg vet videre er at ekteparet Stark og Sara Ann fikk 8 barn, men jeg tror at det bare var 4 som voskte opp. Grunnen til at jeg antar dette er at det kun var de tre søstrene Hattie, Nora og Julia som kom i begravelsen til Emma Vida i 1919. De som voks opp var: Nora som ble gift Coffman, Hattie som ble gift Parker, Julia som ble gift Larson og Emma Vida som ble gift Fetterley. Det var bare Nora og Emma Vida som hadde barn. Emma Vida hadde fem barn fire gutter og en datter:James Vincent Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 19 MAR 1901 Zimmerman, , , MontanaPurl(Pearl) Whitney Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 02 FEB 1906 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaEarl Eli Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 1899 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaJulia Nora Estella Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Female Birth: About 1907 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaCharles Ersul Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 04 OCT 1909 Gerrard, Montana (døde i 1970?)Jeg har kun funnet ut hvor det ble av Purl/Pearl, han bosatte seg i El Cajon. Han fikk bl.a. sønnen Richard K. Fetterley og jeg har fått såvidt kontakt med en datter av han. Hvor det ble av de andre Fetterleyene vet jeg lite om.Er det mulig å få oppgitt hvor Prescott, Pierce, Wisconsin ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Prescott ligger ved bredden av Missisippi helt vest i Wisconsin ved grensa til Minnesota. Cottage Grove, en forstad til Minneapolis/St. Paul ligger rett på andre siden av elva som er grensa mellom de to statene. Har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått info om at Stark kjøpte seg land i Polk, men er litt usikker på om det var i Polk i Wisconsin eller i Minnesota. Dattera Emma Vida døde i Richland i byen Girard i Montana den 17. jan. 1919. Jeg har kopi av hennes dødsattest, også Nora Coffman bodde i Montana. Foruten Nora sine etterkommere i Montana lurer jeg på om noen av etterkommerne til Emma Vida også er å finne i Montana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk Laila, jeg fant den nå.Er det mulig å følge 'vandringen' til Stark fra han han gikk i land i Quebeck den 6. juni 1866 til han endte opp i Polk county i Minnesota. Evn familiens videre vandring? Eller hvor døde Sara og Stark? Jeg har fått oppgitt at Sara sannsynligvis døde i 1889 eller tidlig i 1890-årene. En slektning av meg har fortalt at Stark hadde kontakt med familien i Norge, men plutselig så hørte de ikke mer fra han, uten at de fikk vite hans videre skjebne. Jeg tror ikke det står noe om faren til Emma Vida da hun døde i 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I dødsanonnsen til Emma Vida Fetterley stod det bl.a.:Death of Mrs. FetterleyJust as we go to press we are informed of the death of Mrs. Weitney Feterley, og Giard, which occured this afternoon (Friday) at her home from influenza and complications. A son, who was been in the army is expected tomorrow from Camp Lewis. The entire communicty will join with us in extending sympathies to the beraved ones.Mrs Emma Fetterley (24. JAN. 1919)After several days illnes complications arising from trobles of long standirg, Mrs Whithey Fetterley died at her home near Giard, on Friday, January 17, 1919. Her death came as a shock to the community of which she has been a resident for a number of years. This lady possessed a large circle of friends. Among the neihbors she was most popular beloved for her friendliness and helpfullness toward all. Emma Vida Anderson was born in 1881 and on July 4, 1898 was married to Whithney Fetterley at her home in Prescot, Wisconsin. She is survived by her husband and five children. Earl E, James V, Purl W, Julia Nora, and Charles E; also by three sisters Mrs. T.F. Larson of Goley Minnesota, Mrs Will Coffman of Giard and Mrs L.J. Parker fo Ekalaka. When it became apparent that Mrs Fetterley was nearing the end of life's journey her sisters and eldest son, Earl, were sent for. Mrs. Larson arrieved shortly before her death, but Earl, who was in the service at Camp Doge, Iowa, arrived several hours after his mother had passed away. Bidding her family good-by and with assurance of peace of heart..'Som dere ser så giftet Emma Vida seg i sitt hjem i 1898 og slik jeg forstår dette var det i Wixconsin (Emma Vida Anderson was born in 1881 and on July 4, 1898 was married to Whithney Fetterley at her home in Prescot, Wisconsin). Jeg antar da at foreldrene bodde i Wisconsin på den tid. Kan det da også tenkes at foreldrene ble boende der resten av sitt liv? Håper at noen flere brikker kan falle på plass etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg er veldig takknemlig for all den hjelpen jeg har fått, men vil gjerne stille et spørsmål til:Er det mulig å finne ut om Stark eller Sara Anderson var i Prescot i Wisconsin i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg fikk dette fra en som jeg har kontakt med i USA. Vedk. som ætter fra Norge vil vedlikeholde norsken sin og skriver til meg på norsk. Han skriver dette til meg ang. Emma Vida Fetterley 'Vet ikke om du husker Elaine Hooley. Hun er damen som hadde funnet og kopiert Vida E. Fetterley's dødsattest og dødsannonsen i Montana og fikk sendt til meg, og den som jeg hadde scannert og sendt til deg som vedlegg til en email.Vel, jeg fikk brev med bilder fra henne. Etter at hun hadde funnet dødsattest/annonsen så fortsatte hun å tenke på Vida, og bestemte seg for å kjøre til gravlunden hvor Vida er begravd. Gravlunden heter Lone Butte Cemetery. Hun tok fem bilder av gravlunden og gravstøtten. Det ser ut at gravsøtten er kanskje litt mer enn en meter høy og den er hvit.'Erwin skriver videre at det ser ut som om det er noen som steller graven. Det kan være etterkommere etter Emma Vida Fetterley. Såvidt jeg vet hadde Emma Vida en søn som het (Charles) Ersul Fetterley født 4. okt. 1904 Gerrard i Montana og død 15. jan. 1970 Jeg vet ikke om den aktuelle kirkegården ligger i nærheten av der Ersul bodde. Jeg vet heller ikke om Ersul bodde i Montana selv om han ble født der. Det er tydligvis noen av slektningene til Emma Vida som steller graven hennes, og da må desse sikkert befinne seg i Montanta. Jeg har bedt vedk om å ta kontakt med de som steller kikregården om de vet noe om hvem som steller graven til Emma Vida. Mitt spørsmål er så om noen av Emma Vida sine etterkommere bor i Montana eller om Ersul Fetterley bodde der da han døde i 1970?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått denne meldingen fra Rhonda som prøver å finne ut hvor det ble av Størk Sakariasen eller Anderson som han kalte seg i Amerika:'You are correct. It's possible that Stark was born earlier than he said. I'm still working on trying to find him. That gal who has agreed to help me is going to see what she can find on him. I'm going to keep looking here as well. It's hard to find him in a census though as he may have changed his name. I mean, I've typed in Stark, Stork and Start Anderson for the 1900,1910,1920,1930 census records and I just can't seem to find him. Since none of the kids were with him and we don't know if he remarried, we may never find him. It's just hard to say. I'm starting to wonder if he started using a different name. Maybe a middle name or something?? Do you see what I'm saying? How it's going to be hard to find him since when he came to Washington State he didn't have any of the children with him? There's no way to ID him unless I can locate an obit that lists the children. However, I am starting to think the children didn't keep in touch with him. How else do you explain that ALL the death records we have so far list both parents as unknown? For the most part, it was one of the sisters who was the informant, not a spouse. I hope you understood all that I was trying to say. Either way, I'm still looking and will keep you informed on anything I find.'Som det er antydet her så har Størk (Sakariason)Anderson flyttet til Staten Washington en gang på slutten av 1890 tallet. Da datteren Nora giftet seg i 1903 ble det opplyst at faren bodde i Washington. Jeg vet at Stark som han kalte seg skrev flittig hjem til sine slektninger i Norge, men så tok det slutt på brevskrivingen, men hva som var årsaken til det er det ingen som vet. Da han ettersigende skal ha flyttet til state Washington har ha vert så pass 'ung' at han kunne etablere familie på nytt. Kanskje han gjorde det. Håper at det er noen som er i stand til å finne ham eller om ikke annet finne 'spor' av ham. Stark Anderson var sannsynlig vis eldre enn det som det går fram av de opplysningen som finnes her. Jeg har opplysninger om at han kan ha blitt født så tidlig som den 15. april 1845. I folketellingen for 1865 ble det opplyst at han var 21 år. Da han drog til Amerika i 1866 ble det opplyst at han var 19 år. Det er trolig det siste som er rett ettersom det har blitt utstedt pass etc. på disse datane? Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.