Gå til innhold
Arkivverket

[#12814] Styrk Zakariason - Andrewson? født i Fitjar sogn i 15. april 1845 utv. til USA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Terje... Det er en ting jeg lurer på når jeg leser gjennom alle innleggene her...Har du ikke bekreftet f.datoen til Stork her i landet? Det synes jeg virkelig du bør gjøre! Altså i kirkebøker osv? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei Laila. Ja, du kan så spørre? Jeg antar at jeg må ha fått datoen 15. april 1845 fra et eller annet sted. Men om det er fra Statsarkivet er ikke så godt å si. Jeg vet i hvertfall at jeg var i kontakt med Statsarkivet for en årrekke siden og da fikk jeg en skriftleg tilbakemelding. I bygdeboka står det 1845 på årstallet, men det ble opplyst også i bygdeboka at han var 21 år i 1865. Videre ble det opplyst at han var 19 år da han utvandret i mai 1866. I Amerika har det vert flere ulike årstall på han, men det kan jo lett vere utydelige tall som har vert forvekslet. Jeg tror at det ble oppgitt i census eller FT for 1880 at han var 32 år? Kanskje 35 var mer korrekt?jeg skal sjekke nærmere fødselsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått følgende opplysninger:I følge FamilySearch IGI ble han født 15.04. og døpt 04.05.1845.Foreldrene var Zacharias Endresen og Guri Størchsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har fått 'dødsannonsen' til Hattie Parker da hun døde i 1959 og i den står det bl.a.:Oct 8, 1959 pg 3: Funeral services were held here Tuesday for Mrs. Hattie Mae Parker, 72 of Chipley who died September 27th while visiting in Coeur D' Alene, Idaho. The services was held at 3 p.m. in the Chapel of Blackburn Funeral Home with Rev. Sam Shirah officiating. Burial followed in Glenwood Cemetery. Mrs. Parker was a native of Montana, but had made her home here for many years. She was the widow of the late Leonard Judson Parker. She is survived by a sister, Mrs. Nora Coffman of Sidney, Montana and two half brothers, A. M. Anderson of Aberdeen, Washington and Tillman Anderson of Seattle, Washington.Her står det at Hattie hadde to halvbrødre, noe som sannsynligvis bekrefter at faren ble opp igjen gift da han flyttet til Washington.Er det mulig å finne noen opplysninger om disse:A. M. Anderson of Aberdeen, Washington and Tillman Anderson of Seattle, Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Nå når denne debatten har blitt så stor bør jeg vel legge til et par lenkner for at flest mulig info skal komme med: Her er en Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan dette være den ene av halvbrødrene til Hattie:ANDERSON, TILLMAN 531-12-9653 WA 16 Jun 1899 Jun 1974 WA Edmonds, Washington 98020Jeg fant han Social Security Death http://www2.familytreemaker.com/ssdi_cgi/ssdi.exeEr det noen som kan hjelpe meg med opplynsinger fra folketellingen for 1900 for staten Washington? For der må denne finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg må be om litt hjelp fra dere som er mest aktive på dette området. Jeg fikk denne e-posten fra Orville Anderson:Hello Terje--what a small world this is with the miracle of the internet!! I got all your e mails and attatchments--thank you!!I also heard from Ronda in Tacoma. I got your family tree data but I don't speak Norwe gian so you will need to translate it for me.I will relate what I know of Stark and the family--some of it is word of mouth and I cannot verify it's accuracy. Stark was born 4-14-1848 and died in Chinook Washington 4-19-1913.I was told that he emigrated to this country on a sailing ship--as a cabin boy and jumped ship in San Francisco where he bought his citizenship papers for a silver dollar.Obviously that is not true based on your information.I know little of his prior marriage and life in Minnesota We understood that he had daughters by that marriage,and that his wafe was killed in a horse run away accident, which prompted him to come to Chinook where he met my grandmother Matilda. Chinook is a small fishing village on the mouth of the Columbia river that seperates Washington State and Oregon State.Matilda was married priviously to a man named Andrew Olsen. They had four children and he died, leaving her widowed. She married Stark in 1897 and had four children by him. One child died in infancy and three boys lived my dad Tillman, Dorias, and Mervin --His name was Andrew Mervin but he went by Mervin or Mer.My dad was 14 when he died and left school to work to help support the family. Stark is buried in the fishing village of Ilwaco which is also on the Columbia river a short distance ( 12 miles) from Chinook. At that time Chinook had no cemetary. The cemetary is on a hill above the village with a view of the water and is very old and not well kept. We visited there and were not able to find Stark's grave and Mervin was unsure of it's location when I asked him about it several years ago.We went to Montana in 1948 or so and met one of Starks daughters and her husband. This I believe was Nora. Years later Hattie visited and stayed with my parents--she was from Florida and when she left here she went to Spokane, in eastern Washington and there sickened and died.Then Pearl and his brother visited my parents and my dad was thrilled to find them. My parents took a trip to California to visit them and had a grand time. I have some pictures of that trip that I will send when I locate them.Dorias had no issue--Mervin and his wife Astrid had a daughter Adrienne-who lives in Montesano, Washington. I will give you her address and phone number if you like. Mervin and my father are both deceased as is my mother,Hannah and Astrid, Adriennes mother.My parents are buried in Centralia,Washington and Mer and Astrid in Aberdeen, Washington. As for me--I am 78 years old--have three children Deborah, Douglas and Donald. I am retired from the Boeing Company where I spent almost 33 years.I must say your english is much better that my norwegian of which I have none!! My son Don has a one year old daughter and another on the way--my son Doug has two boys--one of whom is now bugging me to use the computer.Doug is a final assembly mechanic at Boeing and Don is a police officer (sargeant) here in Edmonds. His wife is an attorney.Som dere ser så skriver Orville at Størk Anderson kom som sjømann til San Fransisco, og derfor er jeg litt i tvil om det kan være flere tilfeldigheter eller om der er to personer med så mange felles opplysninger at det har blitt forveklset med hverandre. I ættesoga for Austevoll bind III står det at Størk var sjømann i 1865 og at han reiser fra Bergen i mai 1866 til Quebec og ankommer der 7. juni 1866 med seilskuta 'Victor Emanuel' av Bergen. Kan han ha møstret på en båt der og vert på reis rundt omkring til han gikk i land for godt i 1871. Jeg har nemlig fått oppgitt at Størk Anderson kom til USA i 1871. I vielsesattesten til Størk Anderson står det at faren het Zacharias Endreson eller Anderson og at mora het Julia. Faren til den Størk jeg leter etter het Zacharias Endreson, men moren het Guri. Enkelte her i debatten mener at Guri lett kunne ha blitt oversatt med Julie. Det som kan være noe av det jeg er i tvil om er at den Størk jeg leter etter ble født den 15. april 1845 og døpt 4. mai 1845, mens den Stork Anderson som til slutt bosatte seg i Pacefic County ble født 14. april 1848. Selv mener jeg at et åttetall og et femtall lett kan forveksles dersom der er en utydelig håndskrift. Ved Statsarkivet får jeg opplyst at datoen 15. april 1845 er tydelig, men om den har vert det til alle tider i USA vet jeg ikke. Jeg håper at det lar seg gjøre å finne gravsteinen hans og hans evn. dødsattest som kan gi svar på mange ting. I mens hadde det vert fint om det hadde latt seg gjøre å finne om det var en annen med nesten de samme person data som den Størk jeg leter etter. Se forøvrig Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Noen sier at det er 'på øynene man først blir blind' ja, slik er det nok. Allerede i innlegg nr. skrev Laila om at hun hadde funnet en Stork/Stark i Pacific co. i 1900, men han vart født i 1854. (han har nok løyet på alderen, det er nok feile data i 1910 også), men da han dør skriver man at han ble født i Norge den 14. april 1848. Siden det er så mye forskjellig med årstall om når han ble født så skulle det ikke forundre meg om han egentlig ble født den 15. april 1845 i Fitjar? Det nevnes følgende i innlegg nr. 5 'Jeg finner en Stark/Stork i 1900 i Marinette Co. f. i April 1846. Han immigrerte i 1871' Er dette en annen Stork/Stark? Hva het denne til etternavn? Da Stork Anderson døde den 19. april 1913 står det ikke noe særlig om hans norske bakgrunn i hans 'obit'. Det står kun at hna ble født i Norge den 14. april 1848, mens det i mine notater står at han ble født den 15. april 1845. Videre ble det opplyst da han ble gift første gang at faren het Zacharias og dette stemmer. Så jeg antar at dette er den rette.Barnebarnet til Stork Anderson forteller at han gikk i land i San Francisco, men vet ikke når. I følge mine opplysninger drog han fra Bergen og ankom Quebec den 6. eller 7. juni 1866. Han reiste ca 1. mai 1866 med 'Victor Emanuel' av Bergen. Vel han kan ha reist videre fra Quebec siden han var sjømann av yrke, men at han kom i land i San Francisco kan kanskje bare være en 'gammel sjømanns skrøne'. Jeg har fått kontakt med et av barnebarna til Stork Anderson og har fått vite en del hos han, men de hadde veldig lite info fordi huset der Stork bodde de første årene i Pacific co brente. Jeg vet at Stork var en ivrig brevskriver, men det er ingen som har oppbevart gamle amerikabrev, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har nå fått det meste av info som jeg trenger og han som senere kalte seg for Stark Anderson. Det er noen få av hans etterkommere jeg har problemer med å få ut info om. De jeg mangler info om er noen Fetterley i Colorado.Det jeg er mest interessert i å vite er hvor reisen til Størk Sakariassen alias Stark Anderson gikk videre fra. Reiste han fra Quebeck til vestkysten? Som dere ser i innlegget over så fortelles det at Stark 'kjøpte' seg borgerskap i USA for en sølvdollar.Er det mulig å få bevist hvor han gikk i land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.