Gå til innhold
Arkivverket

[#12821] Ivar Toresson, Inderøy


Gjest Ann-Carin Bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hvem kan hjelpe med anene til Ivar Toresson fra Inderøy f. 1841. Han bodde bl.a. på Saxhaugplass og han far var Tore Abrahamsson. Men hvem var hans mor, besteforeldre o.s.v.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hvis du er sikker på at faren var Tore Abrahamsson, er det jo bare en mulighet i Inderøy:1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61729&variabel=0&postnr=1587&fulle=true&spraak=n>Lenke1875: LenkeKirkeboka for Inderøy kan du låne som mikrofilm på alle folkebibliotek, den er veldig oversiktlig og grei, og det vil helt sikkert være fort gjort å finne Tore Abrahamsson, f. ca. 1804.Du har to Abraham på Inderøy 1801:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Har den siste tida registrert den andre kirkeboka for Inderøy (1762-1803), med fødte og vigde.Når det gjelder Tore Abrahamsen, har jeg funnet en, født 30 jun 1799 på gården Farbu, foreldre Abraham Toresen og Ingeborg Hansdr. Denne Tore er ikke oppført hos foreldrene i FT 1801, så mest sannsynlig er han død som barn.De to fikk sønnen Hans 30 sep 1800, og han er med i FT1801.Regner med at dette betyr at 'din' Tore Abrahamsen ble født av Abraham og Ingeborg, og at han er oppkalt etter den førstefødte broren fra 1799.Har ikke funnet Abraham og Ingeborg som ekteviet i Inderøy.Abraham har jeg funnet i manntallet av 1791 for Inderøy, han er da 18 år og tjener på gården Stokkan.I et tilsvarende manntall fra 1779 er en Abraham Torsen 11 år, og tjener på Norum, i manntallet fra 1775 er ingen Abraham Torsen nevnt.Regner med at det er den samme Abraham Thoerssen som Mikkelsdag 1788 ble konfirmert. Bosted var da også Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Severin B. Sjømark

Hei Ivar!!Du kunne vel ikke sjekke om du finner en Christian Pedersen født eller døpt mellom 1767 og 1769.i tellinga for 1801 er han 32 år og National sergeant. foreldrene hans er Peder Anderssen og Gunnil Johannesdatter. finner du ham??de var boende på ''solle-rejtan'' i Saxhoug, inderøy.mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Finner han ikke i kirkeboka, har alt fra 1733 til 1805 registrert.Men jeg ser at de to foreldrene har flere andre barn, og at de ble viet 25. nov 1761.Siden de eldste barna ikke er registrert født i Inderøy, må vel disse ha vært bosatt et annet sted en periode, for så å komme tilbake.I 1775 er de bosatt som inderster under Lille-Gran, Peder og Gunild er begge oppgitt å være 40 år. De har barna Ane (11), Christian (4), Kersti (4) og Johanes (2).Årsskiftet 1779/80 er de på Vola som inderster, de har da datteren Kersti og sønnen Johannes boende hos seg.I 1791 er det sannsynligvis dette ekteparet som er bosatt som inderster på Fossum, han er 50 og hun er oppgitt å være 58 år, aldersforskjellen går jo igjen i FT1801.30 jan. 1805 dør ei Gunhil Johans Datter, 74 år gammel, bosted er ikke oppgitt. 'laae til Sengs i 3 Aar og døde af Kreft og Skrøbelighed'Peder Andersen er ikke anført som død i Inderøy før 1822.Har sett om Christian Pedersen er registrert i Inderøische Dragon Compagnie eller Inderøische Infanterie Compagnie for 1807, men da er han ute av rullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

tusen takk for at du giddet å sjekke dette Hallvar(skrev feil navn sist ser jeg, beklager) Du kunne vel ikke og sjekke om du finner Peder og Gunnil døpt ut ifra alderen deres i folketellinga 1801 og i kirkebøkene??Hadde vært veldig fint om du gjorde det!!mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Og her har jeg enda en oppgave til deg:Kan du finne en Lars Mikkelsen ,f ca. 1745(ifølge av folketellinga 1801) eller en Gertrud Svendsdatter og født ca 1745(samme kilde) De hadde to barn iflge flketellinga 1801:Mikkel Larssen Bolmset, 23 år i 1801, konf.9.08.1795 17 år gammel.Ingeborg Larsdatter, 24 år i 1801, (døpt. 16.7.1775 i Innset,Hedemark??)søk på navnet mitt i brukarforumet her eller søk på tråd 25313. Der finner du litt mer informasjon og andre svar.mvh. SeverinPS. ikke glem foreldrene til Christian Pedersen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Hei Ann-CarinFinner i kirkeboka for inderøy en Iver Toresen f. den 14.02.1841, og døpt den 07.03.1841 i Sakshaug kirke. Foreldre er oppgitt å være 'Husmand Thore Abrahamsen Lerplas og Bergitte Pedersdatter', de samme som Hallvard har lenke til i 65 og 75 tellingen i innlegg 2.Tore og Begitte fant jeg gift den 26.11.1835 i Sakshaug kirke.Hans far er oppgitt å være Abraham, vanskelig å tyde farsnavnet men tror det er Toresen.Håper det er til litt hjelp.PS synes det er forvirrende når det kommer nye innlegg inn i en debatt som ikke går på det samme tema.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Heisan Arild. Så flott at du har funnet noe mer om Iver og hans foreldre. Det setter jeg utrolig stor pris på. Det har vært veldig vaskelig å jobbe med Inderøya og det er synd. Bygdeboka er jo ikke all verden, for å si det sånn dessverre. Har du noen mulighet for å sjekke foreldrene til Bergitte og Thore? Skal se i Inderøyboka under Lerplass, dersom den finnes der. Denne 'adressen' var ukjent for meg. Jeg har han bare under navnet Thore Abrahamsen Kjeldsås. Men vet så klart at alt etter farsnavnet er kun en adresse, som kan variere veldig. Jeg er enig med deg om at tema bør følge tema!! redaktøren burde kanske ha reagert på dette? Kveldshilsen fra Ann-Carin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Severin B. Sjømark

Heisann!!skjønner det var dumt av meg å poste noe helt annet her!!kremt.. Men jeg synes og det var unødvendig å starte en ny tråd bare for å spørre en person!!mvh. Severin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Heisan. Legg inn din problemstilling som et nytt søk Severin. Det er slik det bør være. ellers vil folkminste tråden fullstendig. Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.