Gå til innhold
Arkivverket

[#12825] Bolette Christiansdatter Pedersen fra Enebakk f 1866 emigant til Duluth ca 1892?


Gjest Per Håkon Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Bolette Christiansdatter f 18.08.1866 på plassen Lilleby i Enebakk skal ha emigrert til Duluth, Minnesota rundt 1892. Jeg antar, men er ikke sikker på at hun da var gift med L. Pedersen, fra Oslo? Hun må ha vært på besøk i Norge i 1906. Jeg har funnet en beskrivelse fra 1908 hvor hun sier at mannen Louis (som kan ha vært Lauritz?) Pedersen fikk avskjed i kulldokkene fordi han nektet å arbeide på søndager, men nå har fått jobb som bygningssnekker, og at de har en stedatter Clara (etternavn?) boende hos seg. Hun skriver også at de bor i nærheten av Thea og Fritz Collet, 'som har fått Trygve hit i sommer.' Adressen i 1908 synes å være 601-23 Ave W, Duluth, Minn. Louis skal ha dødd 7. juli 1954. Jeg antar at det er min Bolette jeg finner død 18. april 1961 (i St Louis!?) og Clara som må ha fått navnet Pedersen d 25. des. 1956. Men når emigrerte de, og hvem er Louis? Hvor og når giftet de seg? Hva er Claras opprinnelige etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Duluth er i St. Louis county, Minnesota.I found her on the Minnesota death certificate index. PETERSON, BOLETTE CertID# 1961-MN-031935 Date of Birth: 08/18/1866 (August 18) Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: not indexed Date of Death: 04/18/1961 (April 18, 1961) County of Death: ST. LOUIS in Minnesota Contact St. Louis County historical society hereST. LOUIS COUNTY HISTORICAL SOCIETY 506 West Michigan Street Duluth, MN 55802-1505 218/733-7580 Fax 218/733-7585 email: history@chartermi.net Executive Director: JoAnne Coombe, 218-733-7581 Office Hours: 8 - 5 p.m. Monday through Friday; Museum Hours: 10 - 5 p.m. Monday through Saturday www.vets-hall.org The genealogy society:Twin Ports Genealogical Society Box 6895 Duluth, MN 55806 Good luck, Taryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Taryn Flolid

Here is a good page for St. Louis county searching[url="http://www.rootsweb.com/~mnstloui/>http://www.rootsweb.com/~mnstloui/Northeast Minnesota Historical Center Library 375, University of Minnesota - Duluth Duluth MN 55812 (218)726-8526 or email pmaus@d.umn.eduThe NEMHC is also the archives for the St. Louis County Historical Society.You can send for her death certificate from ST. Louis County - she's on this page http://www.rootsweb.com/~mnstloui/195074p3.htmPETERSON BOLETTE 4/18/1961 Certificate # 403 This page tells where to write, how much money to send, and you can click to print out a form to send.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Thank you very much, Taryn (your name Flolid sounds like it could originally be Norwegian, by the way?). I'll write to get her death certificate. I guess that to find her husband's original name (Louis = Lauritz?) I'll have to look into Norwegian sources. There would probably not be any document in the US which would reveal that, given that they married in Norway? They were usually 'americanized' at the border, so to say. Bolette continued to call herself B. Pedersen, I am not certain how consistently they used the form Peterson. The family here got one letter from her in 1908, then another one in 1955! As far as I know they did not hear from her inbetween. I have got a picture of their house in Duluth which may be of interest. I don't know when it was taken, but it seems to be from around 1900, according to clothes etc. My belief is that she took the picture with her when she visited in 1906. I'll try to come back to it. It is taken by the photograper('s shop) P. Westberg, 24-21st Awe W. Duluth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Heeey Per Håkon!! Nå blir du gla' nå tenker jeg!!I West Sixth Street, Duluth finner jeg følgende lille familie i 1930:Louis Peterson, Head, gift, 64 år f. i Norge, jobbet i Kirken!! Immigrerte i 1892, faktis Alien enda!Bolette Peterson, Wife, 63 år f. i Norge, imm. 1892 også AlienClara M. Peterson, adopted daughter, 31 år, f. i Minnesota av Svenske foreldre. Cashier i 'Tea Products/Sea ProductsPeter C. Pedersen, Roomer 54?? F. i Norge, intet arbeide. Ser ikke når han immigrerte. Louis eide sitt hjem. -------------I 1910 bor de på samme stedet (i hvertfall i 6. street), og her er Clara 11 år, født i Minnesota av Norske foreldre.... BOlette og Louis har vært gift i 22 år. Louis er carpenter, og begge to immigrerte i 1892. De skriver navnet Peterson her og.------------- Så, 1900, som egentlig er mest spennende,http://www.lailas.net/lookup/bolette.gifher ser du at de har vært gift i 14 år, men de immigrerte i 1892, det forteller jo sitt.... og, Clara er ikke her. Så da må de ha tatt henne til seg mellom 1900-1910.... ------------ Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Flott, Laila! Underlig at Clara i 1910 skulle ha norske foreldre, i 1930 svenske. Men i 1930 svarte hun vel selv, så det er nok mest trolig at svenske er riktig...? (Det må jo være en grunn til at hun/de oppgir foreldrene som svenske, det er jo ikke noe naturlig førstevalg.) Peter aner jeg ikke hvem er. Kanskje en slektning (bror?) av Louis, som jeg heller ikke kjenner identiteten til. Hvordan leser du adressen, 23rd Ave 17... 501 ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jammen ikke godt å si det du... jeg kommer ikke noe nærmere adressen enn deg, så på imagen før, men den var selvsagt kuttet på venstre side! Grumph!Jeg hadde ikke svart svensk hvis jeg kunne velge i hvertall!! :o) sa hu som har 3 svenske oldeforeldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bolette Christiansdatter kan like gjerne ha kalt seg Bolette Hansdatter da hun giftet seg, for faren het Hans Christian Hansen (kalte seg Bratlie på sine eldre dager.) Ungene kalte seg Christiansen, Kristiansen eller Hansen, litt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Rart at de skulle være norske statsborgere fremdeles, i 1930. I brevet fra 1908 til min bestefar står det litt om dette,i litt gammelmodig språk, la meg sitere: 'Ja de intryk man faar naar man reiser som Emigrant er just ikke af bedste slags. Louis har nemlig forsømt at faa sine Borgerpapirer, saa jeg maatte gaa gjennom Castlgarden for andre gang, og der skal man baade veies og maales som en anden vare; vi slap dog frem uden nogen ulempe men uf hvor en blir træt og lei af en saadan tur. Ogsaa en 3 døgns Jernbanereise isammen med alle slags Mennesker og Umrennesker, det er sandelig en daarlig fornøielse, Emigranterne har nemlig særskilte Tog, saa vi blir alle behandlet som lidt uvidende, især hva Sproget angaar, havde dog lit morro iblandt af den grund, især naar man skulle til at fjuske i pengeveien, ja dette faar være nok, haaber jeg ikke skal reise som Emigrant for tredje gang.'Det høres jo her ut som Bolette, men ikke Louis hadde ordnet med amerikansk borgerskap, men kanskje det var 'familieoverhodet' som her var det vesentligste?By the way, Taryn, do you still follow us?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, altså som du ser, i 1900 står det helt tydelig 'al' alien på Louis Peterson. Og, nå har jeg dobbeltsjekket 1930-census, det står helt klart 'al' der og. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

På bildet av familien på verandaen av sitt alldeles nybygde hus rundt 1900 stå det også tre andre grupper: mor, far og tre små barn på 1, 3? og 7?; mor, far og to barn på 1? og 2?, pluss en enslig mannsperson. Kan et av parene være Thea og Fritz? Og hvis alle disse personene bor her, så kan de enten (1) bo i samme hus, eller (2) være naboer, for ved siden av er det også et nybygd hus, og andre hus underbygging i bakgrunnen. Undres om Thea og Fritz bor på en naboadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tenker du på denne 'Louis har nemlig forsømt at faa sine Borgerpapirer, saa jeg maatte gaa gjennom Castlgarden for andre gang'det var vel sånn at herren i huset søkte for hele familien. Denne prosessen gikk i flere steps tror jeg.Obs! Jeg har brukt en proffesjonell dame til å finne disse papirene, så jeg vet egentlig ikke hvor man finner slikt i New York, hvor hun bodde på denne tiden.Jeg har noen papirer her... riktignok en dame, men hun var enke og svensk stakkar:Først hadde damen (enken) sørget for Certificate of Arrival:'I hereby certify that the Immigration records of the Department of Labor show the alien named below arrived at the port, on the date, and in the manner shown, and was lawfully admittet to the United States of America for permanent residence.' Port of entry: New York NY Name: Johnson, Tekla Amanda (maiden name) Date: Sept. 30. 1916 Manner of Arrival: KristianiafjordI further certify that this certificate of arrival is issued under authority of, and in conformity with, the provisions of the Act of June 29, 1906, as amended, solely for the use of alien herein named and only for naturalization purposes.'--------Deretter har jeg Petition for Citizenship datert 1. januar 1927så følger Declaration of Intention 'Invalid for all purposes seven years after the date hereof' datert 28. oktober 1929og til slutt 'Oath of Allegiance' datert 5. april 1932 hvor det står: 'I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreigh prince, potentate, state, or sovereignty, and particularly to - GUSTAVUS V. King of Sweden - of whom (which) I have heretofore been a subject (or citizen); that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion: SO HELP ME GOD. In acknowledgment whereof I have hereunto affixed my signature'--------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Her kan du lese litt: Lenke ------- SÅ var det Thea og Fritz ColleTT. De immigrerte i 1901, og bodde i Duluth de og, i Sunedin Avenue tror jeg det står.I 1930 var de begge 50 år, hadde vært gift siden de var 21, de eide sitt hjem. Fritz var ... Wood Turner???? i Factory,Barn: (alle f. i Minnesota) Agnes, 22 år, stenograf i Retail Store Alfhild, 14 år Borghild, 13 år THeodor, 10 åri samme hushold: Welsch, Margaret C. - daughter 19 år,, stenograf i Real Estate, gift siden hun var 19 år med Welsch, Belford - son in law, 21 år f. i minnesota far f. 'out of state', mor f. i Sverige. , jobber i Rail RoadI samme gate, nabo hus: Collet, Walter 21 år, Clerk ved 'Power and Light', var 18 år når han giftet seg, også f. i Minnesota av norske foreldre, eide sitt hjem, gift med Helen V. 20 år, 17 år når hun giftet seg, f. i Minnesota av far f. i Pennesylvania, og morr f. i Minnesota. Barn f. i Minnesota: Eugene, 2 år og 4 md. sønn Joan H, 8/12 datter------------Finner dem i 1910 og, i samme byen. har du noe i mot et 3mb vedlegg? Fritz og Tille (som hun heter da) har bar i 1910 på 7,5,3 og 1 år. Og, Fritz og Tille var 30 i 1910. Jeg tror de er dem til venstre med to søte små, og at bildet er tatt ca 1905-1906 i forhold til de to yngste barna.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takker og bukker!! Om jeg jar imot et 3 MB vedlegg? Nei, overhodet ikke! Tar imot alt med takk! Hva sender du, og hvordan har du funnet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er allerede sendt, ble ikke mer ennn 1,7 Mb. tror jeg. Census image 1910 for Collets. fra genealogy.com Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Og da synes adressen å klarne seg: 23rd Ave West 6th Street,hvis jeg har satt den sammen riktig. Ganske sentralt i dag hvis jeg har tolket Yahoo-kartet riktig. Undres om huset som ble bygget (1905?) ligger der den dag i dag? (Det er vel tvilsomt, de bygger og river, og river...) Kunne du kanskje legge ut en link ril bildet jeg sendte, som våre amerikanske venner, hvis de fremdeles henger med på lasset, kunne klikke på? (Kjenner jeg deg rett har du lagret det under Laila's lookups?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ja, det klarner nå: Bolette og Theas mor Karen var søsken, Bolette og mannen emigrerte først, og Thea og Fritz dro etter nesten et tiår senere. Og nå vet vi også at Trygve var Theas bror. Kanskje de andre ungene, Adolf, Ingrid og lille unavnede Torstensen også emigrerte til Duluth? Jeg får noe å stelle med her, selvom jeg egentlig ikke har tid for øyeblikket. Jeg legger ut en tråd og ser om Taryn Flolid fremdeles er med oss (vet ikke om hun følge dette på norsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.