Gå til innhold
Arkivverket

[#12827] Selland fra Vossestrand


Gjest Marit Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ellefsen

Kjenner noen Torleiv Oddmundson Brekke f.1837 g.m. Sigri Olsdatter Skiple f. 1832 Voss. Leter etter Sellands som emigrerte til Amerika 1885-1914 (ca). Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du finner i alle fall barna i Ættebok for Vossestrand på Selland 50, s 540: a) Kari 1864, til Amerika 1885, b) Oddmund 1866 - 1900, Selland, c) Hermund 1870 - 1870, d) Olav 1870, til Amerika 1895, e) Helene 1873, til Amerika, f) Anders 1875 g m Sigrid L. Ure, Ure, g) Hermund 1875 g 1909 m Kristi Johannesd Skjerve, Palmafossen, h) Ivar 1878 g m Nilla fra Sogn, Høyanger i) Brita 1883, til Amerika.Barna til Anders finner du i Gardssoga for Oppheim sokn under Ure, s 76. Sønnen Lars f 1913 brukte navnet Urheim. Kanskje hans barn vet noe om bestefarens søsken?Torleivs bror, Per f 1826, var forresten far til to av mine (inngifte) onkler i USA, men jeg tviler på at noen i min slekt kjenner til Torleivs etterkommere.Per bodde i Gayville, Yankton Co, S Dak, så det kan være fornuftig å starte letingen etter Torleivs barn i det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ætteboka for Vossestrand har feil ang. e) Helene. Hun døde som barn , 1 mnd gammel. Jfr. kirkebok for Vossestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Da har nok kirkeboka rett. Takk for korreksjonen som jeg har notert i mitt nokså utslitte eksemplar av ætteboka.Ættebok for Vossestrand har en del unøyaktigehter i detaljene, særlig når det gjelder barn som døde små. Det forekommer også enkelte 'konebytter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.