Gå til innhold
Arkivverket

[#12829] Johan Carlsen, Kristiansund


Gjest Ann-Carin Bøyesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Johan Carlsen ble født i Balaieigi, Finland i 1842. Han var sjømann og matros. Gift med Marie Carlsen f. 1841 på Tingvold. Han hadde trolig en bror som het Karl Petter Karlsen som kom tilbake fra Amerika før 1.ste verdenskrig, bodde da en stund på Bakklandet i Trondheim, men reiste nordover og døde på et pleiehjem i Kåfjord???!! Johan hadde i hvert fall to døtre Anna Katrina og Amalie med Marie (trolig Audensdatter Almvik, Tingvold.) Er det noen som vet noe om Johans aner????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under Nyttige lenker finner du Finske demografiske databaser. Jeg vet ikke hvor lett eller vanskelig det er å finne frem der, men du kan sikkert få hjelp og råd.Hvor ligger forresten Balaieigi - navnet finnes ikke i Kunnsk.forlagets store verdensatlas.Eller det finnes under en annen stavemåte.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Carin Bøyesen

Ja hvor Balaieigi ligger i Finland vet jeg ikke. Navnet sto i FT1875. Har søkt på int. søk på nettet, men ikke fått tilslag. Kanskje stedsnavnet ikke eksisterer lenger?? Er like forundret som du. Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen

I 1885-tellinga for Kristiansund står det at Johan Carlsen er født i Kautokeino. Familien er nr. 47 på Innlandet og de bor i matr.no.708Johan Carlsen,m, 1846; Kautokeino/Søfarende-Baadsmand/ bortreist Marie Carlsen født Almvig, f, 1846, Thingvold; Anna Carlsen,f, 1870, Chrisund; Bergitte Carlsen,f, 1874, Chrisund; Marie Carlsen,f, 1876, Chrisund.Om Balaieigi ligger i nærheten av Kautokeino vet jeg ikke. Han kan jo ha innvandret fra Finland til Kautokeino og kommet til Kristiansund derifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ann-Carin Bøyesen

Hei Tore. Dette var overraskende opplysninger. I 1875-tellingen oppgir han å være født i Balaieigi i Finland!! og nå i Kautokeino. Jeg står i kontakt med en spesialist innen samer og kvæner. Han mener å finne visse finske særtrekk ved navnet Balaieigi, men mener bestemt det her må være en vokalforveksling. Likevel lyder navnet finsk. I sin tid fant du denne opplysningen for meg, så derfor tillater jeg meg å spørre om du har mulighet for å kopiere akkurat denne opplysningen hvor Balaieigi er nevnt? I tillegg er Johan og Maries første barn Anna Katrine født 10.1.1873 i h.h.t. kirkeboka. Jeg skulle så veldig gjerne derfor ha datoen for deres vielsesdato. Året er etter all sannsynlighet 1872. Forøvrig ville jeg gjerne ha direkte kontakt med deg i sakens forbindelse. Kan du maile meg direkte på ancabo@online.no eller ta kontakt på telefon 72 48 63 55?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Ja, jeg husker at jeg bidro med Balaiegi. Det var derfor jeg sjekket 1885-tellinga når vi fikk den på Kristiansund bibliotek. Balaieigi sto i FT1875, og den folketellinga finnes på mikrofilm. Mikrofilmer kan du få lånt inn til ditt lokale bibliotek. Skal se etter vielsen deres en av de nærmeste dagene. Selv om kirkebøkene er brannskadde, finnes det lister innsendt til Statistisk sentralbyrå for perioden 1866-1872 over døpte (uten faddere), gifte og døde. For periodene etter 1900 har disse listene blitt gjort til offisielle ministerialbøker. Sender deg også en privat epost.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Tore skriver først 'Balaiegi', og da husker jeg plutselig at 'jæg´gi' betyr 'myr' på samisk. Men så går han tilbake til 'Balaieigi' igjen. Men kanskje er 'myr' en del av navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest ann-carin bøyesen

Her har vi kommunikasjonsproblemer Tore. Jeg har prøvd å nå deg på telefon mange ganger, samt SMS. Mailen til e-postadressen din får jeg i retur? Så her er det definitivt noe feil ute og går. Kan du prøve meg direkte på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg fant giftermålet i 1870! Kristiansund kirkebok 1866-1872 (egentlig Fortegnelse over Gifte i Christiansund By - lister innsendt til Statistisk Sentralbyrå). Gifte 1870: 'No 27, Juni 7 1870, Ungk. og Matros Johan Petter Carlsen og Pige Maria Audunsdtt. Almvig. han født: Finland, opholdssted: Chsund; hun født: Tingvold. Alder: han 'i 26', hun 'i 32'.I Folketellinga i 1870, 31/12 1870, i Christiansund, bodde de i matrikkel nr. 326 (det er det samme som Skippergt. Tingvold; Johan Carlsen, Matros, 1844, Kaafjorden. De bodde i samme hus som eieren, skipskaptein Ferdinand Tønsberg.Kanskje en bror av Maria gifter seg i Kristiansund i 1871. Han nevnes ikke i Tingvollboka, men... samme kirkebok, Gifte 1871: 'No 63, Decbr 29 1871, Ungk. og Matros Erik Audunsen Almvik og Pige Gjertrud Olsdtt. Halland. han fødested Tingvoll, opholdssted Chsund, hun fødested Renneboe.. Alder 1842 og 1840.I FT 1885 bor denne familien i matr.nr. 337 ('Gamle Sygehus') idag Fiskergt. 5. De har barna Albert 1872, Anna, 1875, Emilie 1877, Brith 1879. I 1900 finner du dem på Parkhaugen på Kirkelandet.Nå ble det dessverre enda en stedsbetegnelse på Johan Carlsen. Men i giftermålet sto det altså at han var født i Finland, og alle de andre plassene kan være der han har bodd i Norge? Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Dette kan være Johan Petter Carlsen i FT1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61941&variabel=0&postnr=2688&fulle=true&spraak=n>LenkeI Hiskiprosjektet i Finland er det en Johan Peder Carlsen som døpes 28.2.1845 i Enontekis. Det er jo i 'kvenland' og kan kanskje være din? Verdt å undersøke?Johan Petter Carlsen står som født i Finland ved giftermålet i juli 1870; Kaafjorden ved FT1870; Balaieigi, Finland ved FT1875; Kautokeino ved FT1885 og Bosekop ved FT1900. Det siste tror jeg du kan se litt bort ifra. Han var da enslig losjerende og ikke hjemme ved tellingstidspunktet. Om han ikke hadde gitt beskjed til de andre i huset hva de skulle svare, kan det være at det er en nabo som har gitt opplysningene til telleren. Da kan det fort bli feil. I denne tiden var det vel heller ikke så populært å være kven, og det kan være at han ville skjule det ved å si at han kom fra et sted i Nord-Norge. Min oldemor brukte ikke sitt patronym ved dåpen til flere av sine barn, men brukte sin fars. Faren het Alexander Larsen Pauna/Bauna, og dattera kalte seg for Laura Larsen. Det kan være at også Johan Carlsen ville skjule sin finske herkomst? Det kunne kanskje være lettere å gjøre det så langt sør som Midt-Norge?Jeg vil også foreslå at du sender inn en forespørsel på Anbytarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann-carin bøyesen

Ja du Tore!!! Du er rett og slett enestående og fortjener en rose for all den energien du har lagt i mitt problem!! Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tore Kristiansen

Har funnet dødsdatoen til kona. Det står en dødsannonse på side 2 i Romsdalsposten 'Lørdag den 27de Februar 1897'. Dette er Aarg. 22, Nr. 25: 'Min kjære hustru Marie Carlsen født Almvig døde stille og rolig den 26de dennes 60 Aar gml. Budskabet bedes modtaget kun paa denne Maade. Kristiansund, 26. Febr. 1897. Paa egne og Børns Vegne Johan P. Carlsen.'Har etter når Johan døde, men han står ikke innført i listene innsendt til Statistisk Sentralbyrå 1903-1908. Har ikke hatt tid til å se etter lengre frem i tid.Nå har vi også oppdaga at Kristiansund kirkebok med gifte 1865-1876 er i ganske god lesbar form, og der står det kolonner for navn på fedre. Derfor slo jeg opp i gifte i 1870 for å finne Johan og Maries giftermål. Dessverre var akkurat det giftermålet ført nederst på sida, og var bortbrent. Datoen var det eneste som er lesbart, og der sto det 'do.' Det var et annet par som gifta seg samme dag, og dessverre, for deg, var de blitt ført inn først i kirkeboka. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Osvald Rydjord

Er det din Johan Carlsen som er døpt i Enontekis, ligger i hvert fall det lille tettstedet Enintekiö (også kalt Hetta) bare tre mil sør for riksgrensen når du kommer fra Kautokeino og kjører sørover. Derfra er det jo ikke lange veien nordover til Kåfjord heller. Balaieigi kan ikke være store stedet, i hvert fall ikke nevnt på mitt ganske gode veikart. Jeg kjørte gjennom området for få dager siden.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann-carin bøyesen

Til Gjermund og Osvald. Hvilken overraskelse at dere har kikket tilbake på 'min Johan'. Nei Gjermund, det er ikke rette karen, men takk for interessen likevel. Osvald, du har rett, han er Johan Petter Carlsen Songamoutka, som ble født i Palojoki utenfor Enontekiö, Finland. Balaieigi er nok en norsk forvanskning av Palojoki. Det er i alle fall den forklaringen jeg har fått via Anbytarforum. Det var en stri tørn og et langvaring problem, som omsider fant sin løsning takket være gode hjelpere i inn- og utland. Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjermund Wøhni

Er nokså sikker på at det er din familie. Fordi det er min også... Longaniemi er nok en skrivefeil/fornorskning. Sjekk denne: Lenke Dette er min oldemor. Av hennes brødre utvandret 4 til USA. Tre har jeg funnet igjen der, men en forsvant før 1920, Carl Carlson. Mye som stemmer overens her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ann-carin bøyesen

Hei Gjermund. Og jeg som trodde at denne Carlsen-saken var over! Jeg prøvde lenken din, men med dårlig resultat. Kan du prøve en gang til, er du snill. Denne Carl utvandret til Amerika. Det gjorde broren Johan Petter også. Trolig døde Johan P. også der, men Carl kom tilbake til Norge, nærmere bestemt Trondheim - reiste så nordover og døde visstnok på en sjukeheim(?) i Finnmark. To av min farfars brødre reiste til Amerika, men destinasjon hos 'onkel Carl'. Jeg fant Johan Petter etter tips om å prøve anbytarforum i Sverige. Det ga glitrende resultatet, men min tippoldefar var notert som enebarn, skjønt jeg visste at han i alle fall hadde en bror, Carl. Det skal bli spennende å høre videre hva du kan bidra med. Jeg har i øyeblikket ikke tilgang til mine data, men vil være hjemme senere i uka. Mvh Ann-Carin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.