Gå til innhold
Arkivverket

[#12835] ST-Stadsbygd: Kirkebokoppføring fra 17??


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har avfotografert en side fra kirkeboken for Stadsbygd. Denne siden ligger på min nettside http://www.fergestad.com/slektJeg lurer på tre ting når det gjelder denne kirkebokoppføringen:1. Vet noen når denne oppføringen er datert? Den er fra den andre mikrofilmen fra Stadsbygd. Primært er det oppføringer fra perioden 1735-1750, men jeg får ikke det helt til å stemme overens med de navnene som står under gården Krognes. Det er mulig jeg ikke hadde øynene godt nok med meg når jeg søkte gjennom mikrofilmen, men jeg fant ingen datering for denne oversikten over brukere.....2. Hva betyr de tallene som står i kolonnene til høyre? Og hva betyr overskriftene 'Transport' og 'Lateris'?3. Kan noen hjelpe meg å tyde det som står under gården Krognes [markert med hvite klammer] ? Jeg har kontroll på alle navnene, pluss at det står 'ibid' - som vel betyr gjentagelse av 'Kragnes'. Men, hva er det står foran enkelte av navnene? Er det 'inderst'? Mvh Rune Fergestad Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Siden du ikke har fått svar, får jeg prøve. Det pleier å hjelpe :)2) Dette må vel være en skatteliste, en ser tallene : 1--, --24, --36, osv: riksdaler-mark/ort-skilling.Transport er her overføring fra forrige side. Det brukes vel innen regnskap i dag også.Jeg er ikke latinkyndig, så -Lateris er jeg ikke sikker på. Latera kan bety -ved siden av-. Det kan være for å rubrisere 'skjemaet' .-Ved siden av den andre kolonnen-. Dette er kun gjetting. Andre forslag ?Den summen som er overført fra slutten av 'Transport kolonnen' er ført opp til 'Lateris kolonnen'. Jeg regner med å få noen 'belærende' kommentarer fra både latin og regnskapskyndige her :)3)Inderst er nok riktig.Mvh.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.