Gå til innhold
Arkivverket

[#12837] Ole Larsen og Pernille Pedersdtr viet i Furnes,1834 ?


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Siden jeg for tiden ikke har mulighet til å komme meg på Statsarkivet,søker jeg hjelp her. Min ane Lars Olsen ble døpt 1/5 1831 uægte sønn av Ole Larsen Engum (Imislund eie) og pige Pernille Pedersdtr. Vallums eie ?,litt usikker på gardsnavnet der. Jeg fant i sin tid ingen vielse på disse to. Men på Familysearch dukket det opp en vielsesdato på disse to, nemlig viet i Furnes 29/12 1834. De hadde også nok en sønn registrert; Michel dpt 30/8 1834, samt et dødfødt pigebarn i 1838. Er det noe hold i disse opplysningene ? Finnes det noen som kunne sjekke det for meg ville jeg være veldig takknemlig. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Din forespørsel gjorde at jeg fikk rettet opp en feil i Vangsboka. 29.12.1834 er riktig vielsesdag (Vang (inkl. Furnes) Mini 9 1826-1841 10/14 p.374 no.30). Han på Lundeie da han giftet seg. Men inderst'er på Lindholteie (nå i Vang)som fikk fikk pikebarnet 10.02.1838 (samme kirkebok 5/14 p.153 no.68.) Et annet ektepar - som ikke må forveksles med ditt - Ole Larsen - Pernille Olsdatter omtalt i Vang bygdebok (Vangsboka) g.nr.153-177 s.200 og i Furnes bygdebok 1 s.392. Men dette paret i Vangsboka feilaktig oppført som foreldre til det udøpte pikebarnet. Feilaktig fordi det i kirkeboka står klart Pernille Pedersdatter som mor, dessuten var pikebarnet 'ektefødt', mens bygdebok-paret ble viet 2.10.1839 (samme kirkebok 10/14 p.398 np.30). (Det er flere 'bevis'). .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen Geir ! Fint å få rettet opp feil i bygdebøkene!?! Hadde litt tro på disse 'bevisene' på Familysearch`en da de jo skulle være avskrift fra kirkebøkene. Hva mener du med flere bevis ? Om du har noe mer er jeg meget takknemlig for info. Står nemlig fast ved Pernille Pedersdatter, inbiller meg at hun er fra Romedal, tar jeg helt feil? Tror hun skal være f ca 1802, i henhold til alderen hun oppgir ved Lars sin fødsel. Og var fødested for Lars Olsen i 1831 Hvattum eller Vallums eie ? All info mottas med takk. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Bevisene' har ingenting med dine å gjøre, dette var vedrørende feilen i Vangsboka. Lars er nok født på Wohlums eie (Vollumseie)i Furnes. Med hensyn til FamilySearch kan den brukes som en bygdebok, en 'snarvei' som MÅ sjekkes. Folketellingene som også er avskrifter, har flere feil. Disse kan ligge både i primærkilden og oppstå ved avskriften, vanligvis den siste (min erfaring). Og når vi er inne på feil, jeg finner ingen Michel døpt i Furnes/Vang 30.08.1834. Og så moern, iflg. aldrene som er oppgitt på Pernille Pedersdatter, burde hun vel være født 1803-04. Hvor du har Romedal fra, vet jeg ikke, men det er døpt en Pernille Pedersdatter 21.02.1802 i Romedal - datter av Peder Pedersen og Marte Pedersdatter (Romedal Mini 1 1799-1814 1/3 p.11) som den eneste der 1801-1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk Geir. Ja feil finnes det mange av. Lette for en tid tilbake etter min oldefars svoger i 1900 tellingen for Vang, etternavnet var Lukkasen. I tellingen var han oppført som Kukkasen!! Dette må nok være en feil som er oppstått ved avskriving, tviler på om han er innført i orginalen med det etternavnet. Tilbake til Pernille, det er nok bare magefølelsen jeg har fulgt når jeg tenker Romedal.Samt det faktum at jeg fant den samme Pernille som du har. Finner nemlig ikke noen Pernille født i Vang/Furnes i rett alder.Men jeg finner henne ikke utflyttet fra Romedal, hvis da ikke hele familien flyttet før 1815. Derfor håper jeg at denne vielsen kan gi meg en pekepinn, i 1834 oppgis vel både fødested og farens navn, samt alder ? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.