Gå til innhold
Arkivverket

[#12838] Svenske sørlendinger


Gjest Sindre W. Aarsbog
 Del

Recommended Posts

Gjest Sindre W. Aarsbog

Jeg bare lurte på om det var andre enn meg som har et inntrykk av at det er veldig mange svensker som kommer til sørlandet på 1700-tall? (sikkert enda fler senere) Noen som vet hvorfor svensker ville dra til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Problemstillingen har ikke vært aktuell for meg, men en første innskytelse er etableringen av en del Jernverk på denne tiden og noe tidliger.Den andre er Krigsfanger? som slo seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kjenner ikke til noe litteratur om svenskeinnvandringen til Sørlandet (Agdesiden) på 1700-tallet. Det var stor svenskeinnvandring til Østlandet gjennom hele perioden fra og med ca 1660, og mange av dem fikk pålegg av de norske myndighetene om å dra vestover, dels til grevskapene, en også lenger vestover til Agdesiden. Av forskjellige svenskemanntall fra 1700-tallet ser vi imidlertid at personer som var blitt pålagt å reise til f eks Agdesiden, stoppet underveis og slo seg ned på Østlandet. Jeg tror ikke derfor det kom så mange til Agdesiden til slutt - på 1700-tallet. Kanskje et par hundre stykker ? Jeg vil tro at det finnes noe dokumentasjon fra 1700-tallet (og 1808) i Christiansand stiftamts arkiv ved Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg glemte å tilføye at det var mange ulike årsaker til svenskeinnvandringen: økonomiske flyktninger, desertører fra forsvaret, håndverksvandringer, flukt for rettsforfølgende, blant annet på grunn av begåtte drap, familiegjenforeninger osv. I 1710, 1734, dels i 1742, samt 1808 ble alle svenskene registrert i manntall og avkrevd troskapsed. Da oppgir også mange av dem motivet for å komme til Norge. Jeg vil senere lage en statistikk over vandringsforklaringene - i 'Innvandringsarkivet' - på min webside www.vigerust.net (der mange av svenskemanntallene er publisert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Perfiert i vår släkt förekommer en svensk, August Nilsson, som kom som inflytter till Laudal i Vest Agder.August föddes i 1846 i Hjärtum som då hörde till Bohuslän, i dag är det en del av Lilla Edets kommun och ligger i västra Götalands Län. August Nilsson gick i skola i Vänersborg ungefär 1858 - 1860. Det sägs i en del anteckningar att han kom från Vänersborg, medan i vigselnotena i kyrkoboken står det Hjerlösne prestegjeld i Bohuslän, en plats som aldrig funnits, vilket däremot Hjärtum gör. August Nilsson kom till Laudal som vägarbetare, men avanserade så småningom till vägingenjör och tillsynsman. Han måste också ha tagit över ett bruk på Apesland, för när andra barnet föds, Nils Emanuel står han som gårdbrukare. Förutom den förstfödde Alma Ellevine som dog redan som ung, så verkar det inte som något av de övriga barnaen dog i Laudal. Det sägs om honom att när han var ute och stack ut ny väg så uppträdde han i vit kostym. Det har nog varit en syn för Laudølene. Anledningen till att August kom till Laudal kan bara ha varit arbete. Vi har inte hittat några andra relationer till Sverige. För övrigt kom även min farfar, fødd 1882 i Dalsland i Sverige till Sörlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.