Gå til innhold
Arkivverket

[#12839] Johan Anton Hansen, f. ca 1824 fra Næs, Akerhus?


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

I 1826 flytter ei enke med navn Marte Lisa/Caisa Larsdatter fra Næss i Norrige til Skee ved Strømstad. (Kanskje på en Harry tur). Marte er født 1791 en eller annen plass og dør i 1827 i Skee. Hun har med seg Johanne Maria Hansdatter f 26.1.1816 og johan anton Hansen f. 1824. Er det noe som kan sjekke utflyttinglister og dåp/vigde i Næs, antakelig i Akershus. Se forøverig tema nr 10715 og 12811 for mere info, spesielt 12811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er Næs på Hedemarken også, men der er han ikke født.Det heter vel også Næss i nærheten av Kristiansand ? Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Fra Næss i Kr.sand til Skee ville kanskje 'passe bedre' enn fra Næs på Romerike? En slik transport med båt virker noe enklere og kanskje mer logisk??Jeg vil tro at det finnes en eller annen sammenheng mellom Skee, Marte Lisa/Caisa og Næs i Norge, men hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

En liten oppsummering: Marte Larsdatter flyttet til Skee ved Strømstad i 1826 som enke med 2 barn fra Næs Norige. Hun har med dåpsattest. På Gårdstugan under Neanberg finner vi henne i 1826/1827. Det står der at hun gikk med krykker og var fattig. Hun døde der i 1827. Hennes barn står da oppført: Son Johan Martin f. 1824 Datter Johanne Maria født 26.1.1816. Hun er blind.Jeg har klart å følge JOhan Anton fram til hans død, men starten i Norge kjenner jeg ikke til. Næs, Akerhus var kanskje en bom, siden det er flere Næs på Øst-/sørlandet.Hvorvidt foreldrene hans opprinnelig er svenske vet jeg ikke foreløpig. Men det er unektelig litt rart hvis en norsk enke som må bruke krykker og har et blindt barn flytter til Skee for å søke lykken.Er det noen 'der ute' som kan se etter Johan Anton f. 1824 og utflytting av Marthe Larsdatter. Hun har antakelig også navnet Cajsa.mvh Tore på et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nes på Romerike, Akershus var bom med mindre jeg har oversett noe i kirkeboken. (Mener å ha sendt inn dette en annen før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Marte Lisa/Caisa er altså født i 1791, og det skulle ikke forundre meg om hun er fra Skee eller traktene omkring. Jeg tror jeg vil anbefale deg å sjekke om hun eller hennes familie flyttet ut av sognet til Norge en gang i tiden. Krykke og blindt barn.....,fikk hun noen fattigunderstøttelse? Kan være at det finnes mere opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Ja, det er nok mere å undersøke vedr Marte i Skee eller omegn. Men det er fødselen til Johan jeg er mest opptatt akkurat nå, for da skulle vi finne faren også. Nes, Hedmark var negativ Nes, Romerike, Akershus var negativ Da har vi ihvertfall en Næs i Hallingdalen og ved Kr.sand igjen. Utflytting i 1826 og en fødsel av Johan Anton i 1824 er det jeg trenger hjelp til i første omgang.Mange takk for all velvillighetTema 12811 gjelder sammme personer, men i Sverigemvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.