Gå til innhold
Arkivverket

[#12849] Hvordan finner jeg lettest aner i Sverige ?


Gjest Alf Erik Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Erik Andersen

Mine aner kommer fra et lite sted i nærheten av Vesterås , Vestmanland len. Jeg er DIS- medlem og har prøvd å finne noe via søsterorganisasjonen i Sverige - uten hell. Nå ser jeg at noen av de 'aktive' slektsforskerne i Norge også er medlem av svenske foreninger.Er det en vei å gå ? Anbytarforum er nevnt noen steder-bør jeg prøve der ? Er det andre steder/fora jeg kan søke ? Takknemlig for hjelp til hvordan jeg bør gå frem !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg fikk en del opplysninger da jeg satte inn innlegg på Genforumet til www.Genealogi.se De andre stedene har jeg ikke funnet noe spesielt av interesse!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

Hei Nina ! Jeg søker informasjon om bestefar. August Leonhard Anderson-født ca 1870 visstnok på et lite sted utenfor Vesterås som heter Brunsjøen. Jeg har prøvd å finne det på 'store' kart , men forgjeves.Han hadde en ihvertfall en søster som heter Anna.Og det er igrunnen det jeg vet om ham før han kom til Christiania rett før århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Først ville jeg ha sett om han fantes som innflytter. der vil du nok finne fødselsdato og -sted. Deretter går du inn i vigselsboka hvor jeg nesten kan garantere at du finner hans fars navn. Videre er barnas faddere også et sted å lete i. Deretter vil jeg anbefale deg å legge ut ditt spørsmål på Anbytarforumhttp://genealogi.aland.net/discus/Under 'Västmanland' vil du finne Västerås hvor du legger inn ditt søk. Husk fullstendige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Alf Erik Andersen, När jag söker på CD:n Svenska ortnamn 1999 finns ej någon Brunsjön eller Brunsjö. Ej heller med prefixet Stora eller lilla. Däremot får jag träffar i www.google.com. I Norberg socken, Västmanlands län, finns tydligen en Brunsjön. Har också sökt på Kartsök som Du finner genom att söka på ordet i www.google.com. Kan rekommenderas. Även om man inte finner ett namn i 'söket', men vet ex vis Västerås, kan man söka på det och därefter manöverera sig i kartan med hjälp av instruktionerna.När det gäller Din egen ana instämmer jag i Nina Møller Nordbys rekommendation, att försöka finna honom i 'vigselboka' och därefter gå vidare. Om Du väl finner hans hemort kan Du också genom Ditt bibliotek låna mikrofiche från Sverige och börja forska 'på riktigt'. Det är alltid det bästa - och mest 'moro'. Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mon tro om 'Brunsjøen' skal være 'Brunnsjön'? Det er navnet på en liten innsjø like nordøst for gruvebyen Norberg. Ved vannet er det to gårdsbruk, - den ene heter bare 'Brunnsjön' mens den andre heter 'Brunnsjötorp'. Norberg ligger 7-8 mil nordvest for Västerås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Siden det ser ut til at disse to nok giftet seg i Aker, bør det være mulig å finne giftermålet der. Her vil du finne hans fars navn, og også en fødselsdato. Kanskje til og med hvor i Sverige han kommer fra!Hovin er ikke i Kristiania, det er altså Aker. LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg må legge til at det finnes andre svenske sjøer som heter 'Brunnsjön', men den jeg nevnte i mitt forrige innlegg, er vel den som ligger nærmest Västerås? Jeg vil likevel gjøre oppmerksom på at byen Hedemora ligger ved en sjø med samme navn. Hedemora ligger ca. 3 mil nord for Norberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

Takk skal dere ha -alle sammen ! Jamen er det godt å vite at det er hjelp å få når man sitter fast !Jeg har forsøkt å finne vielsen i kirkebøkene , men kan ha lett feil sted.Det var derfor jeg ville gå til Sverige å søke videre . Men nå tror jeg at jeg vil låne kirkebøkene for Aker for å søke der først ! Takk igjen- og en fortsatt god helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

PS- til Nina : Iflg. Statsarkivet finnes det ikke noen papirer på innvandring fra Sverige før århundreskiftet , da Sverige og Norge var ett kongerike.Man reiste fritt mellom landene. Vet du om et eller annet register som eksisterer likevel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tenkte ikke på noen innvandingsregister, men presten i den kirken der han flyttet inn skal ha ført August som innflytter. Det var likt enten han kom fra Sverige eller Asker for å si det sånn.Ta en ny titt du, og let etter hans vigsel.Dette er rette måten for deg å nøste opp i problemet. deretter kan du bevege deg over til Brunsjö.'Østfold-Bohuslän-Dalslandslista' har et svenskeinnvandringsrgister over de som kom til Østfold. Ellers er jeg ikke kjent med noe for den tiden du er ute etter.For at du ikke skl bli helt forvirret av begrepet by så kan det bestå av kun en husklynge til et større tettsted.. Min 'by' bestod av 5 hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Alf, Vilken är Din källa för att August Leonhard Anderson skulle vara född 'på et lite sted utenfor Vesterås som heter Brunsjøen'? Ställer frågan endast för att Du skall få hjälp att värdera den informationen. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Erik Andersen

Hei Olle ! Det var en onkel som sa dette. Han var den eneste som hadde denne informasjonen om sin far. Noen papirer etter bestefar er det ikke , så håpet er at jeg kan finne vigselen i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.