Gå til innhold
Arkivverket

[#12857] Andreas Husum , Frederikshavn - Hvor mange steder på navn Husum i DANMARK ?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Malersvend Julius Emilius Andreassen, født 5.2.1840 i Frederikshavn (Danmark) giftet seg i Bergen med Anne Gurine Rasmussen 29.8.1875.Foreldre til Julius er tømmermand Andreas Husum og Juliane Marie Jensdtr, som ble gift 25.5.1838 i Frederikshavn, Hjorring, Danmark.Antagelig stammer Andreas (og/eller sine forfedre) fra en gard / et sted på navn Husum. Jeg fant en liten landsby Husum ved nordsjø-kysten ovenfor Rømø (Ballum sogn) og en forstad Husum i København. [ I tilleg kjenner jeg selfsagt nok min fødested Husum i Schleswig-Holstein ;-) ]Må jeg konsentrere meg om disse steder eller fins det enda mer Husums i Danmark ? Noen som er mer fortrolig med den danske geografien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Ifølge Post & Telegraf Adressebogen findes der en lille samling gårde i Brande sogn i Midtjylland som hedder Husum.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Hans fulle navn var Andreas Andersen Husum.Fra LDS IGI:MARIE CECILLIE ANDREASEN Birth: 27 NOV 1838 Father: ANDREAS HUSUM Mother: JULIANE M. JENSDRJULIUS EMILIUS ANDREASEN Birth: 05 FEB 1840 Father: ANDREAS HUSUM Mother: JULIANE MARIE JENSDRANE KIRSTINE ANDREASEN Birth: 05 OCT 1842 Father: ANDREAS ANDERSEN HUSUM Mother: JULIANE MARIE JENSDRJENS PETER ANDERSEN Birth: 04 OCT 1844 Father: ANDREAS ANDERSEN HUSUM Mother: JULIANE MARIE JENSDRKanskje han var fra Norge? - Husum, Stokke, Vestfold?LenkePå 37.Husum er det mye som ligner på treff. Kanskje kan det vere Anders, f. 1809, på bnr. 2, Øvre Husum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk til dere begge, det var alt svært interessant!Jeg var også inne i Familysearch i desember. Den gangen fant jeg: Marriage - Andreas Husum og Juliane Marie Jensdtr / Christening - Marie Cecilie og Julius Emilius, altså bare to barn.Etter å ha lest Haralds innlegg, gjorde jeg en søk til i går kveld (bare 'Husum' 'Denmark'). Da fant jeg under Ancestral File:Karl Andreas Andersen Husum, født 14.2.1808 i Frederikshavn Hjorring Denmark, død 17.11.1853 og Juliane Marie Jensen, f.11.8.1802 Hirtsholmene Hjorring Danmark d. 9.1.1887 i Frederikshavn - og hennes besteforeldre, 2 oldeforeldre og 2 tipp-oldeforeldre (alle fra Hirtsholmene)- samt alle barn til disse ekteparene.Det finnes dessverre ingen opplysninger om foreldre til K.A.A. Husum. Det nærmeste Husum er 'Carstens' gard-samling i Brande sogn. Men jeg tror jeg må også ta hensyn til at opprinnelsen kan være en gard i Norge. Det er jo mulig at Andreas` far var en soldat som slo seg ned i Frederikshavn. Et eller annet sted i internett har jeg lest at det finnes 12 (!) Husums i Norge. [Jeg kjenner bare Husum i Lærdal, som har et fint gammelt hotell.]Jeg tror jeg må ha opplysninger fra vielsen til A.H. og J.J. i Frederikshavn. Men det greier jeg ikke. Danmark har jo ingen Digitalarkiv;-)Hilsen - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.