Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Eik

[#12863] Hva betyr 'a' under sykdom i 1900-tellingen?

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Hvor finner en forklaringer på de forkortelser som er brukt i FT-ene? Akkurat nå er jeg ute etter a under sykdom i FT1900.Det hadde vært fint om det kunne legges link til forkortelser slik at en kan klikke på den når en er inne på en hvilken som helst side og finner noe en ikke skjønner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Den lenka finst og har 'alltid' vore der. På kva side er det ei lenke Dokumentasjon. Dermed får du opp ei side i eige vindauga. Her er då så ei ny lenke til forkortingar.Når det gjeld sjukdommar finst det ingen offisielle forkortingar a. Det er rimeleg å tru at det skulle stå aa som tyder 'aandsvag'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Eik

Javel, jeg fant linken. Men det stod ingen ting om forkortelser for sykdommer der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Eg har ikkje tilgang til originalskjemaet, men det ser ut for meg som om det ikkje finst offisielle forkortingar for sjukdom slik det gjer for ein del andre felt. Dermed er ikkje sjukdom i oversynet vårt. Men det er heilt vanleg å bruka a eller aa som forkorting for åndsvak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

I originalskjemaet til Personliste over Folketallet 3 December 1900, rubrikk 14, er ordlyden: 'Sindssvag, Døvstum eller Blind. Var nogen af de anførte Personer: Døvstum? (D.) Blind? (B) Sindssyg (S) Aandssvag (d.v.s. fra Fødselen eller den tidligste Barndom)? (Aa.)'

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive