Gå til innhold
Arkivverket

[#12863] Hva betyr 'a' under sykdom i 1900-tellingen?


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Hvor finner en forklaringer på de forkortelser som er brukt i FT-ene? Akkurat nå er jeg ute etter a under sykdom i FT1900.Det hadde vært fint om det kunne legges link til forkortelser slik at en kan klikke på den når en er inne på en hvilken som helst side og finner noe en ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Den lenka finst og har 'alltid' vore der. På kva side er det ei lenke Dokumentasjon. Dermed får du opp ei side i eige vindauga. Her er då så ei ny lenke til forkortingar.Når det gjeld sjukdommar finst det ingen offisielle forkortingar a. Det er rimeleg å tru at det skulle stå aa som tyder 'aandsvag'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har ikkje tilgang til originalskjemaet, men det ser ut for meg som om det ikkje finst offisielle forkortingar for sjukdom slik det gjer for ein del andre felt. Dermed er ikkje sjukdom i oversynet vårt. Men det er heilt vanleg å bruka a eller aa som forkorting for åndsvak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I originalskjemaet til Personliste over Folketallet 3 December 1900, rubrikk 14, er ordlyden: 'Sindssvag, Døvstum eller Blind. Var nogen af de anførte Personer: Døvstum? (D.) Blind? (B) Sindssyg (S) Aandssvag (d.v.s. fra Fødselen eller den tidligste Barndom)? (Aa.)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.